Kategória: Agrárenergetika | Forrás: www.hungrana.hu, 2018/05/20
Amikor a világ vezető hatalmai kereskedelmi háború küszöbén állnak, felértékelődik a stabil piacok fontossága. Ösztönözni kell, ha egy ágazat klímabarát módon tud növekedést elérni úgy, hogy közben a mezőgazdasági termelők számára hosszú távra stabilizálja az árakat és a keresletet.
Ezt az összefüggést a bioüzemanyagok esetében az EU-n kívül már több ország felismerte. Arról, hogy valójában 2020 után mi várható a bioetanolra Európában, és mennyire nyitott a világ a bioüzemanyagokra, erről beszélgettünk Reng Zoltánnal, a bioetanol gyártásáról is ismert Hungrana Kft. vezérigazgatójával.
A Párizsi Klímaegyezmény keretében a világ majd minden országa célul tűzte ki, hogy a klímaváltozás ellen érdemi intézkedéseket kezdeményez. Ennek keretében vállalták, hogy az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátását redukálják. Ennek egyik meghatározó területe a fosszilis üzemanyagok csökkentése, melyek egyik érdemi alternatívája a bioetanol- és biodízelalapú üzemanyagok. Hosszú távon már más megoldások is szóba jöhetnek (pl. elektromos autózás), de technológiai és infrastrukturális okokból ezek elterjedése lassú.
Az egyes elemzések 2040-re jósolják ezen technológiák tömeges elterjedését. Emiatt a meghatározó fejlett (pl. USA) és fejlődő országban (pl. Kína, Brazília) állami támogatásokkal, illetve szabályozással segítik a bioetanol- és biodízelalapú üzemanyagokat. Ezzel egyrészt érdemben járulnak hozzá az ÜHG-csökkentéshez, másrészt segítik a mezőgazdasági termelőket. Mind a két szempont fontos. A biodízel közel 60%-os és a bioetanol akár 70% feletti ÜHG megtakarítást jelent a fosszilis üzemanyagokhoz képest. Emellett jelentős és stabil piacot biztosít a termelőknek. Mondani sem kell, hogy egy olyan időszakban, amikor a korábban együttműködő nagyhatalmak kereskedelmi háború szélére sodródtak, akkor a kiszámítható stabil piac a világ valamennyi termelője számára különösen fontos értékkel bír.
Uniós szinten jelenleg vita van a szabályozás felülvizsgálatának irányáról, azonban tagállami szinten egyre többen ismerik fel, hogy mennyire fontosak lehetnek a bioüzemanyagok. Erre a legjobb példa, hogy Európában egyre több országban kerül bevezetésre az az E10 nevet viselő üzemanyag, melyben 10% a részaránya a bioetanolnak. Az E10 jelenleg Belgiumban, Finnországban, Franciaországban és Németországban áll rendelkezésre, de a közeljövőben Hollandiában is elérhető lesz az autósok számára. Franciaországban évről évre növekszik a benzinpiaci részesedése, Finnországban a benzineladások 2/3-át az E10 adja – mondja Reng Zoltán.
Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója
Mivel ez az üzemanyag megfelel az EU által hatályban lévő Megújuló Energia Irányelvnek és Üzemanyag Minőségi Irányelv szabályozásnak (1 liter konkrét üzemanyagnak 6% ÜHG-megtakarítást kell elérnie), és a tagállamok megújuló energiaforrásokra vonatkozó kötelezettségeiket sikerrel akarják végrehajtani, így várhatóan egyre nagyobb teret hódíthat majd a magasabb bioetanol-részarányt tartalmazó üzemanyag – teszi hozzá a szakember.
A megújuló etanol szinte kizárólag Európában termesztett gabonafélékből, például kukoricából állítható elő, és gyártása során a megmaradt melléktermékből magas fehérje- és nyersrost-tartalmú állati takarmány gyártható. A bioetanol fenntarthatónak minősül, hiszen 70% az üvegházhatást okozó gázok megtakarítása a fosszilis benzinnel szemben. Az Európában értékesített legtöbb benzin már tartalmaz etanolt.
Az Európai Unió 10 legnagyobb bioetanol-gyártó országa között szerepel Magyarország, a Hungrana Kft. a második legtöbb bioetanolt előállító gyár hazánkban. Különös jelentőséggel bír tehát hazánk számára minden szabályozás, uniós döntés, mely a bioüzemanyagok jövőjét érinti, hiszen a kukoricatermelők számára mi biztos piacot jelentünk, tudják, hogy a megtermelt alapanyagot van hova értékesíteni. Stabil partnerkapcsolataink, a gazdákkal folytatott folyamatos párbeszéd értelmében úgy véljük, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a bioüzemanyagok jövőjét tekintve milyen döntés születik Brüsszelben a 2020-tól életbe lépő szabályozásra vonatkozóan, és az is nagy kérdés még, hogy mekkora döntési hatáskört hagynak majd a tagállamoknak.
Számunkra nagyon előremutató, hogy egyre több országban kapható már és egyre több üzemanyaggyártó vállalat portfoliójában megjelent az E10, mely 10%-ban tartalmaz bioetanolt, és amely az európai benzines gépjárműpark 90%-ával kompatibilis. Véleményem szerint az unió által meghatározott célok eléréséhez elengedhetetlen a bioüzemanyagok, a bioetanol bevonása a közlekedésbe. Az éves magyar kukoricatermelésből (8–9 millió tonna) a Hungrana közel 1,2 millió tonna kukoricát vásárol fel. Amennyiben az E10 bevezetésre kerülne, akkor ez a mennyiség növelhető lenne. Ezzel párhuzamosan az állattartók számára is nagyobb mennyiségben tudnánk magas fehérjetartalmú takarmányt előállítani – összegzi a vezérigazgató.
Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktoraiDr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatóságaDr. Bai Attila (szerk.):
A biogázBai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása
Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai
A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza