2025. 06. 10., kedd
Margit
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Haszongépjárművek adózása

Kategória: Agrárgazdaság | Szerző: Czenki Péter, 2018/07/03

A gépjárművek adózására és a hozzá kapcsolódó számvitelre vonatkozó szabályok mindig sok kérdést vetnek fel, ráadásul az alkalmazandó, alkalmazható szabályokat még a választott adózási mód, valamint maga az adózó gazdálkodási formája is befolyásolja.

A személygépjárművekre vonatkozóan például több speciális szabály is van, és az egyes jogszabályok – még ha egymástól gyakran eltérően is – de pontosan meghatározzák annak fogalmát, addig a haszongépjárműveket érintő szabályok már kevésbé nevesítettek, több jogszabály csak indirekt módon (minden, ami nem személygépjármű) következik ki a törvény szövegéből.

A haszongépjármű fogalma

Rögtön ilyen, gyakran nehézségekbe ütköző kérdés a haszongépjármű fogalmának a behatárolása. Ennek oka, hogy az egyes jogszabályok eltérően határozzák meg a haszongépjármű fogalmát. A fő szabályt, amiből kiindulunk, egy jelenleg is hatályos, 1975-ös rendelet határozza meg, amely személygépkocsi, autóbusz és tehergépkocsi fogalmakat különít el (nem kitérve a cikk szempontjából egyéb nem lényeges jármű kategóriákra).

E szerint személygépkocsi a személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – legfeljebb 9 állandó ülőhely van, míg autóbusz a személyszállítás céljára készült, elektromos felsővezetékhez nem kötött olyan gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – kilencnél több állandó ülőhely van. Tehergépkocsinak minősül a személygépkocsit, autóbuszt, trolibuszt és vontatót kivéve minden más gépkocsi.
Adózási szempontból ugyanakkor más szempontok szerint kerül besorolásra a gépjármű, mivel az egyes adótörvények ezt eltérően kezelik. A személyi jövedelemadóról szóló törvény vagy a társasági adóról szóló törvény például a fenti kategóriákból és meghatározásból indul ki, azonban az áfa szempontjából már más a helyzet. Az áfa megítélése szempontjából a 2002. július 31-én érvényes Kereskedelmi vámtarifa osztályozás a mérvadó, vagyis főszabály szerint a vtsz. számhoz tartozó meghatározás dönti el a gépjármű besorolását.

Eszerint személygépjárműnek minősül a 8703 vámtarifaszám szerinti, elsősorban személyszállításra tervezett gépkocsi és más gépjármű, beleértve a kombi típusú gépkocsit és a versenyautót is.
Ugyanakkor haszongépjárműnek minősül minden olyan gépjármű, ami a 8704 vámtarifaszám szerint áruszállító gépjármű.

Nem könnyű eldönteni

Annak eldöntésére, hogy az adott gépjármű az áruosztályozás tekintetében személyszállításra tervezettnek vagy áruszállítónak minősül-e, a Kereskedelmi Vámtarifa fenti időpontjában hatályos besorolási rendjének köréhez szorosan hozzátartozó, további jogszabályok által meghatározott szabályozásokat is szükséges figyelembe venni:
Ahhoz, hogy a gépjármű a 8704 vámtarifaszám alá tartozzon, vagyis áruszállító gépjárműnek minősüljön, vagy zárt karosszériás kivitelű, ún. furgon típusú haszongépjárműnek, vagy platós kivitelű járműnek kell lennie. Ehhez olyan tulajdonságokkal kell rendelkeznie, amelyek alapján megállapítható, hogy a járművet inkább áruszállításra tervezték és nem személyszállításra.

A zárt karosszériás kivitelű haszongépjármű esetében a vezetőfülkét gyárilag el kellett válasszák a rakodótértől. Ez merev, az oldalelemekhez illeszkedő és rögzített elválasztást kell, hogy jelentsen, ami lehet rács vagy fal is. Tehát ezen kitételenek nem felel meg, ha egy hálószerű elválasztást teszünk be a rakódótér és a vezetőfülke közé. További feltétel, hogy a vezetőfülkében legfeljebb három személynek van kialakítva hely, így legfeljebb ennyi fő szállítható benne biztonságosan. A zárt rakodótérnek hátsó- vagy oldalajtó nyitásúnak kell lennie, de ettől függetlenül az oldalán vagy a hátsó részén ablakokkal felszerelt is lehet. A rakodótérben nem lehet gyárilag kialakított ülésrögzítési lehetőség, vagy azokat véglegesen meg kell szüntetni, illetve tartósan használhatatlanná tenni. Ezen feltételek mindegyikének teljesülni kell ahhoz, hogy haszongépjárműről beszélhessünk.
Platós kivitelű járművekre ennél már egyszerűbb feltételek érvényesek, mivel itt a plató miatt a vezetőfülkétől történő elválasztás magától értetődik. Tehát annyi feltételnek kell teljesülnie, hogy a gépjármű önálló vezetőfülkével ellátott legyen és platóval rendelkezzen.

Azon gépjárművek, amelyek a fenti feltételek valamelyikének nem felelnek meg, nem tekinthetők áruszállító gépjárműnek, és nem is osztályozhatók a 8704 vámtarifaszám alá.
Minden az eredeti gyári rakodótérben elvégzett módosítás, átalakítás, így például a szállítható személyek számának megnövelése, az üléssor(ok), biztonsági öv(ek) utólagos beépítése és az utasok védelmét szolgáló gyári térelválasztó elem eltávolítása esetén a gépjármű azonnal elveszti a haszongépjárműként történő besorolását. Ebben az esetben személyszállító gépjárműnek tekintendő és a 8703 vámtarifaszám alá osztályozandó. Általánosnak mondható, hogy elsősorban személyszállításra tervezett egy gépjármű akkor, ha biztonsági felszereléssel ellátott üléssor(ok), az utasok részére szolgáló kényelmi berendezések, illetve ablakok vannak az utas- és raktérben egyaránt.)
Az elvégzett módosítások, átalakítások során lényeges szabály az is, hogy egy gépjárműnek a forgalmi engedélyben megjelölt minősítése, nem alapozza meg annak Kereskedelmi Vámtarifa szerinti besorolását, tehát kizárólag erre alapozva nem lehet adójogilag eldönteni a gépjármű besorolását.

Áfa, gépjármű- és cégautóadó

A fentiek szerinti áruszállító fogalom alá tartozó haszongépjármű esetében a beszerzéshez kapcsolódóan főszabály szerint az általános áfafizetési és -levonási jogok kapcsolódnak, ellentétben a személygépkocsikra vonatkozó speciális szabállyal, vagyis haszongépjármű beszerzése során a rá áthárított adó levonható. Mezőgazdasági őstermelő ilyen minőségében történő haszongépjármű beszerzése során mentes az áfa alól, így értelemszerűen levonási jogot sem alapíthat.
Talán az egyértelmű, hogy a haszongépjármű után gépjárműadó fizetési kötelezettség is keletkezik, melyet félévente kell megfizetni az önkormányzati adóhatóság felé, azonban felmerül a cégautóadó kérdése is. Az is evidens, hogy cégautóadót, csak – egyébként nem kizárólag magán célra használt – személygépjármű után kell fizetni. Ennek kapcsán azonban ki kell emelni, hogy annak eldöntése során, hogy cégautóadó terheli-e például azt a gépjárművet, ami egyébként a fentiekben írtak szerint az áfatörvény értelmében nem minősül személygépkocsinak, már az szja-törvény szerinti meghatározást kell figyelembe venni.

Eszerint ugyanis személygépkocsi a négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó és az önjáró lakóautó is. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.
Ez összességében azt jelenti, hogy könnyen lehet olyan gépjármű a társaság tulajdonában, ami az áfa szempontjából nem minősül személygépkocsinak, így az áfája levonásba helyezhető, azonban a cégautóadó szempontjából már személygépkocsinak minősül, így a cégautóadót is meg kell fizetni utána.
A cégautóadó mértéke függ a gépjármű teljesítményétől és környezetvédelmi besorolásától is (1. táblázat).

1. táblázat. A cégautóadó mértéke

Az adót a tulajdonosnak, vagy pénzügyi lízing esetén a lízingbe vevőnek kell negyedévente, a negyedévet követő hónap 20. napjáig bevallani a ’01-es bevallás megfelelő lapján, és egyben megfizetni a külön erre a célra létrehozott adónemre és számlaszámra. Fontos ugyanakkor, hogy a fizetendő adó összegéből levontható a negyedévre eső, határidőben megfizetett gépjárműadó rész összege.

Illeték

A haszongépjármű beszerzése során felmerülhet a visszterhes vagyonszerzési illetékfizetés is. Az illeték szempontjából minden olyan gépjármű visszterhes vagyonátruházáskor illeték tárgya, ami a vonatkozó törvény értelmében olyan közúti szállító- vagy vontatóeszköznek minősül – a mezőgazdasági vontató, az önjáró vagy vontatott munkagép, a lassú jármű és a segédmotoros kerékpár kivételével –, amelyet beépített erőgép hajt, és nyilvántartásba vételét jogszabály írja elő. Az illetéket akkor is meg kell fizetni, ha a haszongépjármű zárt végű pénzügyi lízing keretében kerül megszerzésre. Ugyanakkor mentesül az illeték fizetési kötelezettség alól a tehergépjármű. Az illeték szempontjából minden olyan gépjármű tehergépjárműnek minősül, amit nem személyszállításra terveztek. Vagyis az illeték esetében is elmondható az, hogy lehet olyan körülmény, amikor a gépjármű például az áfa szempontjából személygépjárműnek minősül, azonban illetékfizetési kötelezettség nem keletkezik utána. Amennyiben a haszongépjármű nem felel meg a fenti mentességi feltételnek, akkor az illetékfizetési kötelezettség megállapítása az alábbiak szerint történik:
Az illetékfizetési kötelezettség keletkezésénél főszabály az átruházásról szóló szerződés kelte. Az illeték összegét a gépjármű kora és motorteljesítménye befolyásolja. E szerint az illeték mértéke 300 Ft/kW-tól 850 Ft/kW-ig terjedhet (2. táblázat).

2. táblázat. Az illeték összegének alakulása

A haszongépjárművekre vonatkozó adózási szabályok széles spektrumon terülnek el, és koránt sem a legegyszerűbbek, ezért amennyiben lehetséges, érdemes előre tájékozódni.

Lapunk következő számában a haszongépjárművek utáni költségelszámolással, valamint a fuvarlevél és útnyilvántartás kérdésével foglalkozunk.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Többszörösen nehezített úton a vetőmagszektor
A szélsőséges időjárás egyre nagyobb kihívást jelent a vetőmagszektor számára is, amely a mezőgazdaság első, stratégiai jelentőségű lépcsőjét jelenti, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács éves küldöttgyűlésén, Gödöllőn. A negatív környezeti változásokon kívül az ágazatot az elmúlt években érzékenyen érintette az orosz-ukrán konfliktus, amelynek révén a két fontos célországba szállított kukorica és napraforgó vetőmagok exportja töredékére esett vissza.
Földügyletek a családon belül
A magyar termőföldek több mint 2/3-át egyéni gazdaságok használják, melyek javarészt családi gazdasági formában működnek. Szerepük nem csak gazdasági értelemben jelentős, hanem társadalmi szempontból is meghatározóak a vidék életében. Nem véletlen tehát, hogy jelenleg is komoly támogatásokat biztosítanak a családi gazdaságok működéséhez, ahogy ugyanez igaz a családon belüli földügyletekre is egyszerűbb szabályok vonatkoznak.
A DélKerTÉSZ komplex szolgáltatást nyújt a tagjainak
A Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) eddig is azon dolgozott, hogy a 450 tag termelési feltételei minél korszerűbbé, hatékonyabbá váljon. Ám a klímaváltozás újabb és újabb kihívásai miatt további jelentős beruházásokra van szükség ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű magyar zöldség és gyümölcs legyen elérhető a magyar boltok polcain. A magyar termelőknek a világpiaci árak mellett kell hatékonynak és versenyképesnek kell lenniük, kellő hozamot kell elérni magas minőség mellett. Nagypéter Sándorral, a DélKerTÉSZ elnökével beszélgettünk.
Kiváló, és biztonságos termékek gyártója a GALLICOOP
A Magyar Pulykaszövetség tavaly ősszel az újságírók számára rendezett egy gasztronómiai eseményt, amelyen a GALLICOOP Pulykafeldolgozó Zrt. által előállított pulykahúsból készítettünk ételeket. Jómagam a cannelloni receptet húztam ki két társammal, és mondhatom, hogy igen finom ebédet sikerült elkészíteni. Azóta a család is megkedvelte a pulykahúsból készült ételeket, így gyakran szerepel a családi étrendünkön a változatosan elkészíthető fogások. Ruck János, a GALLICOOP Pulykafeldolgozó Zrt. vezérigazgatója az általuk előállított termékpalettát is jó szívvel ajánlotta mindenkinek.
Magas szintű járványvédelemre van szükség
A tavaly ősszel indult madárinfluenza járványban Magyarországon több mint 200 állattartó telepen jelent meg a magas patogenitású madárinfluenza vírus. A vadmadárvizsgálatok azt mutatják, hogy sajnos a vírus a vadmadarakban egész évben jelen van, így a betegség megjelenésének veszélyével folyamatosan számolnunk kell. A betegség fellobbanása, a baromfiállományokba történő behurcolásának kockázata a vándorló vadmadarak vonulásával pedig tovább nő. Magyarország madárinfluenza szempontjából különösen veszélyeztett, mert a vándorló vadmadarak fő vonulási útvonalai közül néhány érinti hazánkat is. E kockázat mellett figyelembe kell venni, hogy az ország egyes térségeiben igen nagy a telepsűrűség, mely a járvány gyors terjedését okozza. Dr. Csorbai Attilával, a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnökével értékeltük az elmúlt időszak eseményeit.
Az élelmiszerek minőségéért és biztonságáért viselt felelősség
Az élelmiszer-biztonság az élelmiszernek az a tulajdonsága, hogy a fogyasztójának életét vagy egészségét semmilyen módon nem veszélyezteti, vagy semmi egyéb módon számára károsodást nem okoz. Az élelmiszer-biztonság tehát annak biztosítása, hogy a termelés és a forgalmazás teljes folyamatában az élelmiszer nem veszélyezteti a fogyasztó egészségét, ha azt a rendeltetési célnak megfelelően fogyasztja.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza