2025. 11. 06., csütörtök
Lénárd
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Jól működő e-útdíj rendszer

Kategória: Vidékfejlesztés | 2014/05/10
Címkék: e-útdíj, közlekedés, úthálózat, teherszállítás

A rendszer indulása óta 2014. május 4. éjfélig közel 37 ezer vállalkozás mintegy 130 ezer tehergépjárművet regisztrált az e-útdíj rendszerbe, a regisztrált fedélzeti eszközök száma pedig megközelíti a 70 ezret.

E-útdíj statisztikai adatok

Az idei évi e-útdíj és e-matricás bevételek időarányosan megfelelnek a bevételi elvárásoknak. Május 4. éjfélig közel 52,5 Mrd forint volt a megszolgált útdíj összege.

A januárban indult utólagos fizetési konstrukcióval kapcsolatban 2014. május 5-ig 578 kérelem érkezett, a hiánypótlási eljárás miatt eddig minősített 396 vállalkozás 50%-a alacsony, 21%-a közepes, 27%-a magas kockázatú ügyfél, és ezekből csupán 2% az elutasítottak aránya. A minősített vállalkozásokkal folyamatosan kötjük meg a szerződéseket.

1. táblázat. Az e-útdíj rendszer eddigi összesített adatai

A márciusi e-útdíj jelentés fő megállapításai

2013-ban fél év alatt 300 ezer különböző rendszámú jármű jelent meg a HU-GO rendszerben, ezek egyharmada magyar, kétharmada külföldi felségjelzésű.

A december elejével módosított 6501 km díjköteles hálózatból 1206 km gyorsforgalmi és 5295 km főút. A gyorsforgalmi utakon, tehát a díjköteles hálózat kevesebb, mint 20%-án realizálódik a futásteljesítmény 56%-a és a díjbevételek 68%-a.

A márciusi díjbevételek hazai-külföldi megoszlása 49–51%-os arányt mutat, ami pozitív fordulat a külföldi járművek februári rekord részesedéséhez képest. A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó része továbbra is Romániából származik, de jelentősek a lengyel, bolgár és a szlovák járművek forgalmából származó díjbevételek is.

Az OBU-k számának és az ezeken keresztüli bevallások mértékének növekedési üteme stabil tendenciát követ, melyből a február havi díjbevétel 52%-a származik (ebben a hónapban haladta meg először az 50%-ot). Az e-mailben érkező megkeresések száma tovább csökken, a postai levélforgalom túlnyomó részét a rendőrségi jogsegély megkeresések teszik ki, a panaszok száma elenyésző. A jogosulatlan úthasználat a J2 kategóriában a legmagasabb.

2. táblázat. Megszolgált útdíj 2013. 12. 31-ig

Ellenőrzés és közigazgatási bírságolás

A HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíj­szedési rendszer a jogkövető magatartásra épít, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet a bliccelők arányának visszaszorítására. Ezzel kapcsolatban 2 dolognak van visszatartó ereje: a lebukás valószínűségének (azaz az ellenőrzések gyakoriságának), valamint a bírság mértékének. Az ellenőrzés a forgalom zavarása nélkül, azaz megállítás nélkül történik.

Az ország 74 pontján összesen 101 db fix ellenőrző kapu kiépülésével az ellenőrzési rendszer országos szintűvé és teljes körűvé válik. A fix ellenőrző pontok mellett mintegy 100 ellenőrző jármű a nap 24 órájában folyamatosan, rossz időjárási körülmények között és sötétben is végzi az ellenőrzést. Az ellenőrző kamerák készítenek egy képet a jármű rendszámáról, valamint ugyanebben a pillanatban készül egy áttekintő kép a járműről. A rendszámfelismerő rendszerbe továbbításra került képek alapján azonnal látszik, hogy adott időpillanatban adott útszakaszon a járműnek van-e úthasználati jogosultsága.

A fix ellenőrző keresztmetszetek mellett 45 saját ellenőrző autó dolgozik országszerte. Ezek egy meghatározott vezénylési terv szerint, éjjel-nappal, korlátozott látási viszonyok közt is képesek megállapítani, hogy az adott jármű az adott ponton az adott időpillanatban rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

Az összes úthasználóknak mindössze 2,6% a vélelmezett jogosulatlan úthasználó. Ebből látszik, hogy az úthasználók döntő többségének nem okoz problémát az úthasználat megváltása a jogszabályban előírtak szerint.

A NÚSZ Zrt. ellenőrzés-támogatási tevékenységet végez, azaz a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos esetek adatait adja át a rendőrségnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. A szankcionálást a jogszabályban erre kijelölt rendőrség végzi.

Ez történhet helyszíni megállítással, ilyenkor a gépjárművezető vonható felelősségre. A jármű addig nem hagyhatja el az országot, amíg ki nem fizette a bírságot, illetve ha mégis sikerül ezt megtennie, legközelebb addig nem tud belépni az országba, amíg nem tett eleget ezen kötelezettségének. Az objektív felelősség elve alapján történő szankcionálás esetében a jármű üzembentartója vonható felelősségre.

A NÚSZ által átadott esetekre vonatkozóan az alábbi tényállások állapíthatók meg:

  • 85,4% jogosultság nélküli úthasználó;
  • 14,6% alacsonyabb kategóriára vásárolt jogosultság (helytelen JDB - tengelyszám beállítás).

A jogosultság nélküli úthasználat a legtöbb esetben azt jelenti, hogy a viszonylati jegyet utólagosan – az ellenőrzést (jogosulatlan áthaladást) követően váltotta meg az úthasználó vagy eltért a megtervezett és megvásárolt útvonaltól, illetve elírta a rendszámot vagy a felségjelet.

A viszonylati jegyet az úthasználat megkezdése előtt meg kell vásárolni. A viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül és közigazgatási bírságot von maga után. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot. (Tehát ha egy nap háromszor tesszük meg a Budapest–Miskolc útvonalat, akkor három-három alkalommal kell megvennünk a viszonylati jegyet Budapest–Miskolc és Miskolc–Budapest irányba egyaránt, összesen 6 alkalommal.)

Jellemzőek továbbá a rendszám és kategória (környezetvédelmi besorolás, tengelyszám) tévesztések is. Pótkocsi vagy vontatmány le-, illetve felkapcsolása esetén fontos odafigyelni a tengelyszám helyes megadására. A nem megfelelő tengelyszámmegadás (pl. 4 tengellyel közlekedik, de csak 2 tengelyesre végzi a bevallást) bírságot von maga után. A tengelyszámváltoztatást a rendszerben az utazás megkezdése előtt, minden esetben álló helyzetben kell elvégezni. A regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzése hibásan kerül vagy került korábban megadásra. Fontos, hogy a tehergépjármű rendszámához tartozó felségjelzést helyesen adja meg, hiszen az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Az e-útdíj rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjel tévesztés utólagos (szankció kiszabását követő) javítására.

A viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés során célszerű a pontos cím (település, utca, házszám) megadása, hiszen ha csak a település nevét adjuk meg célállomásként vagy akár köztes célállomásként, akkor a HU-GO az útvonaltervező programoktól megszokott módon automatikusan a település központjával kalkulál. A kifizetést megelőzően az útvonaltervet és a megadott paramétereket mindig le kell ellenőrizni. Az útvonaltervező internetes felületén az utazás kezdő és végpontja egér segítségével szabadon mozgatható. Emellett dolgozunk az alternatív útvonalak kijelölésének lehetőségén, továbbá vizsgáljuk a köztes úti célok szabad mozgathatóságát is.

Jogkövető magatartással és odafigyeléssel könnyen elkerülhető a büntetés. Ha jogosulatlan úthasználattal kapcsolatosan kap bírságolási határozatot, és jogorvoslattal kíván élni, a rendőrségi határozatban foglaltaknak megfelelően ezt megteheti.

Milyen fejlesztések várhatók az e-útdíj rendszerben?

HU-GO mobil
Tavaly nyári elindulása óta az e-útdíj rendszer a fuvarozók visszajelzései, igényei alapján számos kényelmi funkcióval bővült. A HU-GO Mobil-alkalmazás elsősorban az alkalmi viszonylati jegyet vásárlók számára jelent megoldást. Az Android és iOS operációs rendszereken futó – és Windows Phone platformra is fejlesztés alatt álló – HU-GO Mobil-alkalmazás segítségével a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek megtett úttal arányos útdíj megfizetésére van mód. Az ingyenesen letölthető applikáció segítségével az útdíjat a járművezetők regisztráció nélkül virtuális bankkártyás fizetéssel téríthetik meg. Az alkalmazás jelenleg elérhető verziója regisztráció nélkül biztosítja a viszonylati jegy megvásárlásának lehetőségét egyidejű bankkártyás fizetés mellett. A HU-GO Mobil használata során a felhasználó a viszonylati jegyet a NÚSZ-tól vásárolja meg, mint egyetemes útdíjszolgáltatótól, az egyéb értékesítési csatornákkal megegyező mértékű díj ellenében. A viszonylati jegyet ebben az esetben is az úthasználat megkezdése előtt kell megváltani, és csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. Az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot.

További tervezett fejlesztések

• Utólagos fizetési konstrukció (Post Paid) kiterjesztésének lehetősége.
• Saját értékesítési hálózat fejlesztése (személyes és online), pl. viszonylatijegyértékesítő automaták telepítése.
• Elemi díjköteles útszakaszok időszakos felülvizsgálata.
• Közreműködés a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálatában.
• HU-GO Mobil applikáció továbbfejlesztése.
• E-matricás és HU-GO ellenőrzési rendszerek integrációja.
• Díjellenőrzés területén hatósági együttműködés folyamatos fejlesztése.

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Gazdaságátadás: sikeres generációváltás, fenntartható családi gazdaságok
Tíz év alatt 100 ezerrel csökkent a mezőgazdasági vállalkozások száma. A gazdaságok vezetőinek átlagos életkora 58 év, csak 4.9 százalékuk 35 év alatti. Minden harmadik gazda a nyugdíjas korosztályba tartozik – fogalmaz egyértelműen és látványosan Cseh Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara alelnöke.  
Szarvasbőgés: a legszebb vadászat
Már hallható az őszi erdők hangja, a gímszarvas násztáncával elkezdődött az idei szarvasbőgés – fogalmaz lírai szöveggel Papp Zsolt György, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, és rögtön figyelmezteti is az autósokat: vigyázzunk magunkra és a vadakra. Ebben a hangulatban fogalmaz Náhlik András professzor is a Vadászati ismertek című könyvében.
Legfrissebb földügyi aktualitások
Magyarország területének közel 80 százaléka termőföldnek minősül, melynek jelentős része mezőgazdasági művelés alatt is áll. Nem véletlen tehát, hogy hazánkban minden termőfölddel kapcsolatos hír vagy jogszabályi módosítás komoly figyelmet vált ki. Mostani cikkemben is ezekről, a legfrissebb földügyi információkról lesz szó.
Jövőre komoly összegekre pályázhatnak az agrárium szereplői
Szigeti Szabolcs személyében új helyettes államtitkár felel az Agrárminisztérium közös agrárpolitikájának a végrehajtásáért. Az Agrárium magazinban rendszeresen közöljük a vidékfejlesztési programmal kapcsolatos új híreket, így Szigeti Szabolccsal ott folytathattuk a beszélgetést, ahol elődjével, Papp Zsolt Györggyel abbahagytuk, s akit a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének választottak.
Termelje az áramot is a nappal! Vissza nem térítendő támogatás napelemre az agrár szektorban
Az agrárszektornak ma három dologra lenne leginkább szüksége az eredményes működéséhez: elegendő rendelkezésre álló tőkére a versenyképesség növeléséhez; kiszámíthatóságra és energiabiztonságra a jövőre nézve; illetve megbízható partnerkapcsolatokra a stressz- és kockázatmentes napi munkához.
Agrár-vidékfejlesztési aktualitások
A 2023-2027 közötti időszakra vonatkozó, magyar Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervvel összefüggő információk április 18-tól megújult formában, új honlapon, a kap.gov.hu oldalon érhetőek el. E mellett több pályázati felhívás is megjelent, amelyek alapján a gazdálkodók benyújthatják, vagy hamarosan benyújthatják pályázataikat, támogatási kérelmeiket. Papp Zsolt Györggyel, a Közös Agrárpolitika végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárral, az Irányító Hatóság (IH) vezetőjével beszélgettünk a hazai támogatáspolitika aktuális helyzetéről.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza