2024. 11. 29., péntek
Taksony
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Jól működő e-útdíj rendszer

Kategória: Vidékfejlesztés | 2014/05/10
Címkék: e-útdíj, közlekedés, úthálózat, teherszállítás

A rendszer indulása óta 2014. május 4. éjfélig közel 37 ezer vállalkozás mintegy 130 ezer tehergépjárművet regisztrált az e-útdíj rendszerbe, a regisztrált fedélzeti eszközök száma pedig megközelíti a 70 ezret.

E-útdíj statisztikai adatok

Az idei évi e-útdíj és e-matricás bevételek időarányosan megfelelnek a bevételi elvárásoknak. Május 4. éjfélig közel 52,5 Mrd forint volt a megszolgált útdíj összege.

A januárban indult utólagos fizetési konstrukcióval kapcsolatban 2014. május 5-ig 578 kérelem érkezett, a hiánypótlási eljárás miatt eddig minősített 396 vállalkozás 50%-a alacsony, 21%-a közepes, 27%-a magas kockázatú ügyfél, és ezekből csupán 2% az elutasítottak aránya. A minősített vállalkozásokkal folyamatosan kötjük meg a szerződéseket.

1. táblázat. Az e-útdíj rendszer eddigi összesített adatai

A márciusi e-útdíj jelentés fő megállapításai

2013-ban fél év alatt 300 ezer különböző rendszámú jármű jelent meg a HU-GO rendszerben, ezek egyharmada magyar, kétharmada külföldi felségjelzésű.

A december elejével módosított 6501 km díjköteles hálózatból 1206 km gyorsforgalmi és 5295 km főút. A gyorsforgalmi utakon, tehát a díjköteles hálózat kevesebb, mint 20%-án realizálódik a futásteljesítmény 56%-a és a díjbevételek 68%-a.

A márciusi díjbevételek hazai-külföldi megoszlása 49–51%-os arányt mutat, ami pozitív fordulat a külföldi járművek februári rekord részesedéséhez képest. A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó része továbbra is Romániából származik, de jelentősek a lengyel, bolgár és a szlovák járművek forgalmából származó díjbevételek is.

Az OBU-k számának és az ezeken keresztüli bevallások mértékének növekedési üteme stabil tendenciát követ, melyből a február havi díjbevétel 52%-a származik (ebben a hónapban haladta meg először az 50%-ot). Az e-mailben érkező megkeresések száma tovább csökken, a postai levélforgalom túlnyomó részét a rendőrségi jogsegély megkeresések teszik ki, a panaszok száma elenyésző. A jogosulatlan úthasználat a J2 kategóriában a legmagasabb.

2. táblázat. Megszolgált útdíj 2013. 12. 31-ig

Ellenőrzés és közigazgatási bírságolás

A HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíj­szedési rendszer a jogkövető magatartásra épít, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet a bliccelők arányának visszaszorítására. Ezzel kapcsolatban 2 dolognak van visszatartó ereje: a lebukás valószínűségének (azaz az ellenőrzések gyakoriságának), valamint a bírság mértékének. Az ellenőrzés a forgalom zavarása nélkül, azaz megállítás nélkül történik.

Az ország 74 pontján összesen 101 db fix ellenőrző kapu kiépülésével az ellenőrzési rendszer országos szintűvé és teljes körűvé válik. A fix ellenőrző pontok mellett mintegy 100 ellenőrző jármű a nap 24 órájában folyamatosan, rossz időjárási körülmények között és sötétben is végzi az ellenőrzést. Az ellenőrző kamerák készítenek egy képet a jármű rendszámáról, valamint ugyanebben a pillanatban készül egy áttekintő kép a járműről. A rendszámfelismerő rendszerbe továbbításra került képek alapján azonnal látszik, hogy adott időpillanatban adott útszakaszon a járműnek van-e úthasználati jogosultsága.

A fix ellenőrző keresztmetszetek mellett 45 saját ellenőrző autó dolgozik országszerte. Ezek egy meghatározott vezénylési terv szerint, éjjel-nappal, korlátozott látási viszonyok közt is képesek megállapítani, hogy az adott jármű az adott ponton az adott időpillanatban rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

Az összes úthasználóknak mindössze 2,6% a vélelmezett jogosulatlan úthasználó. Ebből látszik, hogy az úthasználók döntő többségének nem okoz problémát az úthasználat megváltása a jogszabályban előírtak szerint.

A NÚSZ Zrt. ellenőrzés-támogatási tevékenységet végez, azaz a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos esetek adatait adja át a rendőrségnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. A szankcionálást a jogszabályban erre kijelölt rendőrség végzi.

Ez történhet helyszíni megállítással, ilyenkor a gépjárművezető vonható felelősségre. A jármű addig nem hagyhatja el az országot, amíg ki nem fizette a bírságot, illetve ha mégis sikerül ezt megtennie, legközelebb addig nem tud belépni az országba, amíg nem tett eleget ezen kötelezettségének. Az objektív felelősség elve alapján történő szankcionálás esetében a jármű üzembentartója vonható felelősségre.

A NÚSZ által átadott esetekre vonatkozóan az alábbi tényállások állapíthatók meg:

  • 85,4% jogosultság nélküli úthasználó;
  • 14,6% alacsonyabb kategóriára vásárolt jogosultság (helytelen JDB - tengelyszám beállítás).

A jogosultság nélküli úthasználat a legtöbb esetben azt jelenti, hogy a viszonylati jegyet utólagosan – az ellenőrzést (jogosulatlan áthaladást) követően váltotta meg az úthasználó vagy eltért a megtervezett és megvásárolt útvonaltól, illetve elírta a rendszámot vagy a felségjelet.

A viszonylati jegyet az úthasználat megkezdése előtt meg kell vásárolni. A viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül és közigazgatási bírságot von maga után. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot. (Tehát ha egy nap háromszor tesszük meg a Budapest–Miskolc útvonalat, akkor három-három alkalommal kell megvennünk a viszonylati jegyet Budapest–Miskolc és Miskolc–Budapest irányba egyaránt, összesen 6 alkalommal.)

Jellemzőek továbbá a rendszám és kategória (környezetvédelmi besorolás, tengelyszám) tévesztések is. Pótkocsi vagy vontatmány le-, illetve felkapcsolása esetén fontos odafigyelni a tengelyszám helyes megadására. A nem megfelelő tengelyszámmegadás (pl. 4 tengellyel közlekedik, de csak 2 tengelyesre végzi a bevallást) bírságot von maga után. A tengelyszámváltoztatást a rendszerben az utazás megkezdése előtt, minden esetben álló helyzetben kell elvégezni. A regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzése hibásan kerül vagy került korábban megadásra. Fontos, hogy a tehergépjármű rendszámához tartozó felségjelzést helyesen adja meg, hiszen az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Az e-útdíj rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjel tévesztés utólagos (szankció kiszabását követő) javítására.

A viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés során célszerű a pontos cím (település, utca, házszám) megadása, hiszen ha csak a település nevét adjuk meg célállomásként vagy akár köztes célállomásként, akkor a HU-GO az útvonaltervező programoktól megszokott módon automatikusan a település központjával kalkulál. A kifizetést megelőzően az útvonaltervet és a megadott paramétereket mindig le kell ellenőrizni. Az útvonaltervező internetes felületén az utazás kezdő és végpontja egér segítségével szabadon mozgatható. Emellett dolgozunk az alternatív útvonalak kijelölésének lehetőségén, továbbá vizsgáljuk a köztes úti célok szabad mozgathatóságát is.

Jogkövető magatartással és odafigyeléssel könnyen elkerülhető a büntetés. Ha jogosulatlan úthasználattal kapcsolatosan kap bírságolási határozatot, és jogorvoslattal kíván élni, a rendőrségi határozatban foglaltaknak megfelelően ezt megteheti.

Milyen fejlesztések várhatók az e-útdíj rendszerben?

HU-GO mobil
Tavaly nyári elindulása óta az e-útdíj rendszer a fuvarozók visszajelzései, igényei alapján számos kényelmi funkcióval bővült. A HU-GO Mobil-alkalmazás elsősorban az alkalmi viszonylati jegyet vásárlók számára jelent megoldást. Az Android és iOS operációs rendszereken futó – és Windows Phone platformra is fejlesztés alatt álló – HU-GO Mobil-alkalmazás segítségével a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek megtett úttal arányos útdíj megfizetésére van mód. Az ingyenesen letölthető applikáció segítségével az útdíjat a járművezetők regisztráció nélkül virtuális bankkártyás fizetéssel téríthetik meg. Az alkalmazás jelenleg elérhető verziója regisztráció nélkül biztosítja a viszonylati jegy megvásárlásának lehetőségét egyidejű bankkártyás fizetés mellett. A HU-GO Mobil használata során a felhasználó a viszonylati jegyet a NÚSZ-tól vásárolja meg, mint egyetemes útdíjszolgáltatótól, az egyéb értékesítési csatornákkal megegyező mértékű díj ellenében. A viszonylati jegyet ebben az esetben is az úthasználat megkezdése előtt kell megváltani, és csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. Az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot.

További tervezett fejlesztések

• Utólagos fizetési konstrukció (Post Paid) kiterjesztésének lehetősége.
• Saját értékesítési hálózat fejlesztése (személyes és online), pl. viszonylatijegyértékesítő automaták telepítése.
• Elemi díjköteles útszakaszok időszakos felülvizsgálata.
• Közreműködés a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálatában.
• HU-GO Mobil applikáció továbbfejlesztése.
• E-matricás és HU-GO ellenőrzési rendszerek integrációja.
• Díjellenőrzés területén hatósági együttműködés folyamatos fejlesztése.

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Termelje az áramot is a nappal! Vissza nem térítendő támogatás napelemre az agrár szektorban
Az agrárszektornak ma három dologra lenne leginkább szüksége az eredményes működéséhez: elegendő rendelkezésre álló tőkére a versenyképesség növeléséhez; kiszámíthatóságra és energiabiztonságra a jövőre nézve; illetve megbízható partnerkapcsolatokra a stressz- és kockázatmentes napi munkához.
Agrár-vidékfejlesztési aktualitások
A 2023-2027 közötti időszakra vonatkozó, magyar Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervvel összefüggő információk április 18-tól megújult formában, új honlapon, a kap.gov.hu oldalon érhetőek el. E mellett több pályázati felhívás is megjelent, amelyek alapján a gazdálkodók benyújthatják, vagy hamarosan benyújthatják pályázataikat, támogatási kérelmeiket. Papp Zsolt Györggyel, a Közös Agrárpolitika végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárral, az Irányító Hatóság (IH) vezetőjével beszélgettünk a hazai támogatáspolitika aktuális helyzetéről.
Az agráriumban elengedhetetlen a hozzáadott érték növelése
A 2022-es év nagy sikere volt, hogy az Európai Bizottság november 7-én elfogadta Magyarország KAP stratégiai tervét, mely történelmi lehetőséggel bír a magyar vidék és agrárium számára. A 2027-ig tartó időszakban a Magyarországnak járó uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatásokról kedvező megállapodás született, az uniós források a kiemelkedő arányú nemzeti költségvetési hozzájárulással együtt minden eddiginél nagyobb segítséget jelentenek a vidékfejlesztés, a gazdálkodók és élelmiszer-feldolgozók számára. Papp Zsolt Györggyel, az Agrárminisztérium Közös Agrárpolitika Végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárával, az Irányító Hatóság vezetőjével beszélgettünk.
Tüzifával váltsuk ki a gázt
Az Agrárminisztérium is beszállt a rezsicsökkentésbe azzal, hogy meghirdette a magyar családok részére a Tűzifaprogramot. 2022. 09. 17.-én elindult a hatósági áron történő tűzifa árusítása, azaz a Tűzifaprogram, amelyre vásárlási szándékkal az erdőgazdaságoknál már lehet jelentkezni. Az igényt személyesen, telefonon és e-mailben is lehet jelezni.
100 millió Ft-ra is pályázhatnak a mezőgazdasági termelők turizmus fejlesztés céljából!
Megjelent a "VP6-6.4.1–21 - Nem mezőgazdasági tevékenységek diverzifikációja – Vidéki turizmus fejlesztése" című pályázat felhívás tervezete, a pályázatra olyan mikrovállalkozásnak minősülő mezőgazdasági termelők nyújthatnak be támogatási kérelemet, akik vidéki térségben működnek és új szálláshelyet akarnak létrehozni vagy meglévő szálláshelyét szeretné fejleszteni, bővíteni. A pályázat keretében igényelhető maximális támogatási összeg 100 millió Ft.
Agráriumunk legfőbb kihívásai - Öntözésfejlesztés egyszerűbben

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2024 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza