Kategória: Vidékfejlesztés | 2014/05/10
Címkék: e-útdíj, közlekedés, úthálózat, teherszállítás
A rendszer indulása óta 2014. május 4. éjfélig közel 37 ezer vállalkozás mintegy 130 ezer tehergépjárművet regisztrált az e-útdíj rendszerbe, a regisztrált fedélzeti eszközök száma pedig megközelíti a 70 ezret.
Az idei évi e-útdíj és e-matricás bevételek időarányosan megfelelnek a bevételi elvárásoknak. Május 4. éjfélig közel 52,5 Mrd forint volt a megszolgált útdíj összege.
A januárban indult utólagos fizetési konstrukcióval kapcsolatban 2014. május 5-ig 578 kérelem érkezett, a hiánypótlási eljárás miatt eddig minősített 396 vállalkozás 50%-a alacsony, 21%-a közepes, 27%-a magas kockázatú ügyfél, és ezekből csupán 2% az elutasítottak aránya. A minősített vállalkozásokkal folyamatosan kötjük meg a szerződéseket.
1. táblázat. Az e-útdíj rendszer eddigi összesített adatai
2013-ban fél év alatt 300 ezer különböző rendszámú jármű jelent meg a HU-GO rendszerben, ezek egyharmada magyar, kétharmada külföldi felségjelzésű.
A december elejével módosított 6501 km díjköteles hálózatból 1206 km gyorsforgalmi és 5295 km főút. A gyorsforgalmi utakon, tehát a díjköteles hálózat kevesebb, mint 20%-án realizálódik a futásteljesítmény 56%-a és a díjbevételek 68%-a.
A márciusi díjbevételek hazai-külföldi megoszlása 49–51%-os arányt mutat, ami pozitív fordulat a külföldi járművek februári rekord részesedéséhez képest. A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó része továbbra is Romániából származik, de jelentősek a lengyel, bolgár és a szlovák járművek forgalmából származó díjbevételek is.
Az OBU-k számának és az ezeken keresztüli bevallások mértékének növekedési üteme stabil tendenciát követ, melyből a február havi díjbevétel 52%-a származik (ebben a hónapban haladta meg először az 50%-ot). Az e-mailben érkező megkeresések száma tovább csökken, a postai levélforgalom túlnyomó részét a rendőrségi jogsegély megkeresések teszik ki, a panaszok száma elenyésző. A jogosulatlan úthasználat a J2 kategóriában a legmagasabb.
2. táblázat. Megszolgált útdíj 2013. 12. 31-ig
A HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer a jogkövető magatartásra épít, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektet a bliccelők arányának visszaszorítására. Ezzel kapcsolatban 2 dolognak van visszatartó ereje: a lebukás valószínűségének (azaz az ellenőrzések gyakoriságának), valamint a bírság mértékének. Az ellenőrzés a forgalom zavarása nélkül, azaz megállítás nélkül történik.
Az ország 74 pontján összesen 101 db fix ellenőrző kapu kiépülésével az ellenőrzési rendszer országos szintűvé és teljes körűvé válik. A fix ellenőrző pontok mellett mintegy 100 ellenőrző jármű a nap 24 órájában folyamatosan, rossz időjárási körülmények között és sötétben is végzi az ellenőrzést. Az ellenőrző kamerák készítenek egy képet a jármű rendszámáról, valamint ugyanebben a pillanatban készül egy áttekintő kép a járműről. A rendszámfelismerő rendszerbe továbbításra került képek alapján azonnal látszik, hogy adott időpillanatban adott útszakaszon a járműnek van-e úthasználati jogosultsága.
A fix ellenőrző keresztmetszetek mellett 45 saját ellenőrző autó dolgozik országszerte. Ezek egy meghatározott vezénylési terv szerint, éjjel-nappal, korlátozott látási viszonyok közt is képesek megállapítani, hogy az adott jármű az adott ponton az adott időpillanatban rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.
Az összes úthasználóknak mindössze 2,6% a vélelmezett jogosulatlan úthasználó. Ebből látszik, hogy az úthasználók döntő többségének nem okoz problémát az úthasználat megváltása a jogszabályban előírtak szerint.
A NÚSZ Zrt. ellenőrzés-támogatási tevékenységet végez, azaz a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos esetek adatait adja át a rendőrségnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság. A szankcionálást a jogszabályban erre kijelölt rendőrség végzi.
Ez történhet helyszíni megállítással, ilyenkor a gépjárművezető vonható felelősségre. A jármű addig nem hagyhatja el az országot, amíg ki nem fizette a bírságot, illetve ha mégis sikerül ezt megtennie, legközelebb addig nem tud belépni az országba, amíg nem tett eleget ezen kötelezettségének. Az objektív felelősség elve alapján történő szankcionálás esetében a jármű üzembentartója vonható felelősségre.
A NÚSZ által átadott esetekre vonatkozóan az alábbi tényállások állapíthatók meg:
A jogosultság nélküli úthasználat a legtöbb esetben azt jelenti, hogy a viszonylati jegyet utólagosan – az ellenőrzést (jogosulatlan áthaladást) követően váltotta meg az úthasználó vagy eltért a megtervezett és megvásárolt útvonaltól, illetve elírta a rendszámot vagy a felségjelet.
A viszonylati jegyet az úthasználat megkezdése előtt meg kell vásárolni. A viszonylati jegy csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra, az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül és közigazgatási bírságot von maga után. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot. (Tehát ha egy nap háromszor tesszük meg a Budapest–Miskolc útvonalat, akkor három-három alkalommal kell megvennünk a viszonylati jegyet Budapest–Miskolc és Miskolc–Budapest irányba egyaránt, összesen 6 alkalommal.)
Jellemzőek továbbá a rendszám és kategória (környezetvédelmi besorolás, tengelyszám) tévesztések is. Pótkocsi vagy vontatmány le-, illetve felkapcsolása esetén fontos odafigyelni a tengelyszám helyes megadására. A nem megfelelő tengelyszámmegadás (pl. 4 tengellyel közlekedik, de csak 2 tengelyesre végzi a bevallást) bírságot von maga után. A tengelyszámváltoztatást a rendszerben az utazás megkezdése előtt, minden esetben álló helyzetben kell elvégezni. A regisztráció, illetve az útvonaltervezés során előfordul, hogy a jármű felségjelzése hibásan kerül vagy került korábban megadásra. Fontos, hogy a tehergépjármű rendszámához tartozó felségjelzést helyesen adja meg, hiszen az ellenőrzések során a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere. Az e-útdíj rendszerben nincs jogi lehetőség a rendszámelírás vagy felségjel tévesztés utólagos (szankció kiszabását követő) javítására.
A viszonylati jeggyel történő útdíjfizetés során célszerű a pontos cím (település, utca, házszám) megadása, hiszen ha csak a település nevét adjuk meg célállomásként vagy akár köztes célállomásként, akkor a HU-GO az útvonaltervező programoktól megszokott módon automatikusan a település központjával kalkulál. A kifizetést megelőzően az útvonaltervet és a megadott paramétereket mindig le kell ellenőrizni. Az útvonaltervező internetes felületén az utazás kezdő és végpontja egér segítségével szabadon mozgatható. Emellett dolgozunk az alternatív útvonalak kijelölésének lehetőségén, továbbá vizsgáljuk a köztes úti célok szabad mozgathatóságát is.
Jogkövető magatartással és odafigyeléssel könnyen elkerülhető a büntetés. Ha jogosulatlan úthasználattal kapcsolatosan kap bírságolási határozatot, és jogorvoslattal kíván élni, a rendőrségi határozatban foglaltaknak megfelelően ezt megteheti.
HU-GO mobil
Tavaly nyári elindulása óta az e-útdíj rendszer a fuvarozók visszajelzései, igényei alapján számos kényelmi funkcióval bővült. A HU-GO Mobil-alkalmazás elsősorban az alkalmi viszonylati jegyet vásárlók számára jelent megoldást. Az Android és iOS operációs rendszereken futó – és Windows Phone platformra is fejlesztés alatt álló – HU-GO Mobil-alkalmazás segítségével a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek megtett úttal arányos útdíj megfizetésére van mód. Az ingyenesen letölthető applikáció segítségével az útdíjat a járművezetők regisztráció nélkül virtuális bankkártyás fizetéssel téríthetik meg. Az alkalmazás jelenleg elérhető verziója regisztráció nélkül biztosítja a viszonylati jegy megvásárlásának lehetőségét egyidejű bankkártyás fizetés mellett. A HU-GO Mobil használata során a felhasználó a viszonylati jegyet a NÚSZ-tól vásárolja meg, mint egyetemes útdíjszolgáltatótól, az egyéb értékesítési csatornákkal megegyező mértékű díj ellenében. A viszonylati jegyet ebben az esetben is az úthasználat megkezdése előtt kell megváltani, és csak a kifizetést követően jogosít fel úthasználatra. Az adott útszakaszra utólag megváltott jegy jogosulatlan úthasználatnak minősül. Az egy irányba megváltott viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra, egy irányban biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot.
További tervezett fejlesztések
• Utólagos fizetési konstrukció (Post Paid) kiterjesztésének lehetősége.
• Saját értékesítési hálózat fejlesztése (személyes és online), pl. viszonylatijegyértékesítő automaták telepítése.
• Elemi díjköteles útszakaszok időszakos felülvizsgálata.
• Közreműködés a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálatában.
• HU-GO Mobil applikáció továbbfejlesztése.
• E-matricás és HU-GO ellenőrzési rendszerek integrációja.
• Díjellenőrzés területén hatósági együttműködés folyamatos fejlesztése.
A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza