2024. 11. 30., szombat
András, Andor
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Erős Pista kigyúrja magát - Kapacitásbővítés és innováció az Univernél

Kategória: Élelmiszeripar | Szerző: Rézsó Vince, 2021/02/10
Címkék: hungarikum, Univer

Az Univer Product Zrt. 8 milliárd forint értékű beruházásával, 12 ezer tonnára növeli, ezzel megduplázza magyaros ételízesítőinek gyártókapacitását. A kormányzati támogatással 2021-ben induló fejlesztés eredményeként 2022 őszétől az Univer hetényegyházi telephelyén a legkorszerűbb műszaki színvonalat képviselő, új üzem gyártja majd az Erős Pistát és a Piros Aranyat, amelyek hungarikumok.

Az 1948-ban alapított, 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Univer első élelmiszeripari üzeme 1965-ben kezdte el működését a Kecskeméthez tartozó Hetényegyházán. A vállalat most teljesen új gyárat épít itt a hungarikum Erős Pista és Piros Arany, valamint számos más klasszikus magyar ételízesítő (Édes Anna, Gulyáskrém, Fokhagymakrém, Vöröshagymakrém, Reszelt Torma, Haragos Pista stb.) előállítására.

Az új üzemcsarnok termelési rendszerei, gyártó vonalai műszaki, informatikai és környezeti szempontból is megfelelnek az Ipar 4.0 alapelveinek: a folyamatok digitalizálása megkönnyíti azok optimalizálását, és a hatékonyabb, versenyképesebb termelést. A beruházás az Univernél egyszerre jelent kapacitásbővülést, technológiai innovációt és a munkahelyek megőrzését. A nagyobb kapacitás lehetőséget kínál a termelés bővítésére is, amit a piaci igények alakulásához igazítva fokozatosan hajtanak végre. Az Univer olyan belföldi és exportértékesítési célokat tűzött ki maga elé, amelyek a nagy hagyományú, biztos piacú termékkategóriában megalapozottá teszik a beruházást.

A fejlesztéssel az Univer követi hagyományait: a megnövekedett alapanyagigényt is kizárólag Magyarországon termesztett paprikából és más zöldségekből fedezi. Az üzem teljes kapacitásának elérésekor a magyar gazdák mintegy 600 hektáron termelnek majd a vállalatnak közel 10 ezer tonna minőségi erős- és édes fűszerpaprikát, pritaminpaprikát és kápiát, valamint fokhagymát, vöröshagymát és tormát.

A kecskeméti Univer termékeinek alapját a környéken termett kiváló alapanyag adja, így gyökerei egyértelműen Magyarország alföldi régiójához kötik a vállalatot. A megfelelő minőségű és mennyiségű alapanyag beszerzése érdekében az Univer 45 éve működteti a saját termeltetési rendszerét, amely több száz, jellemzően Kecskemét 80 kilométeres körzetében termelő magyar gazdára épül. 

Megduplázott kapacitásúüzem megépítését az Univer saját erőből, bankhitelből és a Pénzügyminisztérium Nagyvállalati Beruházási Támogatási Programjának keretében elnyert, 3,9 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásból finanszírozza. A tervek szerint a fejlesztés hatására 2029-re az Univer árbevétele 36 milliárd forintra növekszik, melynek 30 százaléka exportból származik majd.

A hetényegyházi projekt mellett az állami támogatás kiterjed az Univer Product Zrt. más gyártóbázisain megvalósuló, kisebb értékű gép- és energetikai beruházásokra is. Új bébiétel keverőrendszert, valamint gasztronómiai kiszerelésű ételízesítőket csomagoló zsák- és vödörtöltő berendezést helyeznek üzembe, továbbá napenergiára alapozott energetikai fejlesztéseket hajtanak végre.

A fejlesztés háttere

A kormány 18,5 milliárd forintnyi beruházásról és 1500 munkahely védelméről állapodott meg 3 magyar élelmiszeripari céggel, amelyek összesen 7,6 milliárd forint állami támogatást kapnak – jelentette be még 2020. december 17-i videóüzenetében a pénzügyminiszter. Varga Mihály a közösségi oldalán ismertette a támogatás részleteit, eszerint 8 milliárd forinttal a legnagyobb beruházást az Univer vállalta. Az összegből 3 kecskeméti telephelyüket fejlesztik.

A pénzügyminiszter videójából kiderült, a Gyermelyi Zrt. 5,5 milliárd forintból korszerű búzaőrlőt épít a Komárom-Esztergom megyei településen, míg a Tolna tej Zrt. 5 milliárd forintból sajtgyártó üzemet hoz létre Szekszárdon.
A pénzügyminiszter hozzátette, hogy a kormány még 2020-ban a teljes, 80 milliárd forintra emelt nagyvállalati beruházásösztönző keretre megköti a támogatási szerződéseket. A költségvetés rendelkezik a szükséges összeggel, a fejlesztések pedig nem állhatnak le, hiszen a munkahelyeket meg kell védeni – hangsúlyozta Varga Mihály.

Az Univer története számokban

A Kecskeméti Földműves Szövetkezetet 1948-ban alapították. Ebből nőtt ki az Univer Cégcsoport, mely a régió egyik meghatározó élelmiszeripari vállalkozásaként büszke arra, hogy 100 százalékban magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezik. A tulajdonosok a cégcsoport vezetői és alkalmazottai.

A Szövetkezet a hatvanas években vette fel az Univer nevet, amellyel a cég sokoldalúságára (univerzális) utaltak. Ebben az időben erősödött meg az Univer két pillérét jelentő kereskedelmi és élelmiszeripari tevékenység. Az Univer ProductZrt. a két pillér közül a Szövetkezet élelmiszeripari ágazatának örököse. Az élelmiszergyártás jelenleg 5 telephelyen működik. A termelés Hetényegyházán indult 1965-től a máig meghatározó Piros Arany, majd később a Gulyáskrém, Erős Pista gyártásával. 1975-ben a vállalat elsőként hozott forgalomba konyhakész majonézt Magyarországon. A hetvenes évek végére Kecskeméten, a Mindszenti körúton új élelmiszeripari üzem kezdte meg működését. E telep mára a 2009-ban átadott új üzemcsarnokoknak és gyártósoroknak köszönhetően megfelel a 21. század legmagasabb szintű kihívásainak.

Az Univer 2003-ban szerzett tulajdonrészt a Kecskeméti Konzervgyár Zrt-ben. Az immáron az Univer ProductZrt. keretei között működő telephelyen jelenleg sűrített paradicsomok, bébiételek és egyéb hőkezelt szószok, öntetek, valamint lekvárok és gyümölcslevek készülnek. 2014-ben a cég ezen a telephelyén egy 3,5 milliárd forintos beruházással megháromszorozta eddigi 25.000 tonnás nyers paradicsomfeldolgozó-kapacitását, ami egyben a kecskeméti paradicsomfeldolgozó-üzem teljes műszaki, építészeti és energetikai rekonstrukcióját jelentette.

2011-től az Univer cégcsoport sütőipari üzeme is az Univer Product Zrt. irányítása alá került. Mára a sütőipari ágazat hatékonyabbá tétele, valamint a piaci részesedés bővítése a cél, melyben az Univer stratégiai partnere a Lipóti Pékség.

Az Univer ProductZrt. jelenlegi pozícióit annak köszönheti, hogy a hazai piacon élen járt az innovációban és gondozta márkáit. Ezért az ételízesítő szegmens több kategóriájában jelenleg is piacvezető. Továbbra is több innovációt vezet be a piacra, szinte minden általa gyártott kategóriában termékfejlesztés, csomagolás, gyártáskorszerűsítés terén. Az Erős Pista termék kimagasló sikerére építve a nyers csípős paprika termékvonal is dinamikusan fejlődik. 2011-ben a Karikás Pista termékcsaládot vezették be a piacra (nyers, szeletelt erős paprika saját levében). 2013-ban a Haragos Pistával - extra erős, nyers, darált paprika - a markánsan csípős magyar paprika híveit célozták meg. A bébiételek gyártása során kiemelt figyelmet szentelnek a korszerű technológia, valamint gyártásbiztonsági feltételek megteremtésének, mely lehetővé teszi, hogy a piacon egyedülálló módon az Univer bébiételei hozzáadott cukor nélkül és allergénektől mentesen készülhessenek.

A vállalat életében mérföldkövet jelentett a 2009-ben átadott új kecskeméti gyártóüzem. A hárommilliárd forintból megvalósult beruházás lehetővé teszi a magyar és a külföldi piacok ellátását, a gyártási hatékonyság növelését, valamint a tartósítószer-mentes termékskála kiszélesítését a majonéznél, mustárnál, ketchupnél és a salátaönteteknél. E termékkörökben a hagyományos tubusos, üveges és flakonos kiszereléseken túl 2011-től a talpas tasakos kiszerelés is helyet kapott, melyből a termék utolsó cseppje is könnyen kinyerhető.

Az Univer Product Zrt. az Univer Csoport tagja. A holding érdekeltségi körébe tartozik továbbá a kereskedelmi egységeket tömörítő Univer Coop Zrt. és a régió egyik nagy múltú bevásárlóközpontja, a kecskeméti Alföld Áruház. 

Univer Product Zrt. jelenleg 670 főt foglalkoztat. Nettó árbevétele az utóbbi években folyamatosan nőtt: 2018-ban 24,4, míg 2019-ben 26,8 milliárd forintot ért el. A cég a 2020-os évre mintegy 28,4 milliárd forintos nettó árbevételt tervezett. A cég adózott eredménye is folyamatosan emelkedik: 2018-ban 1,2 milliárd forint, míg 2019: 1,4 milliárd forint volt a nyereség.

Az export a nettó árbevétel 25 százalékát teszi ki. A kivitel döntő részben az Európai Unióba irányul, ezen belül a legnagyobb piacok: Románia, Németország, Lengyelország, Hollandia. Az EU-n kívül exportál az Univer például Kanadába, az Egyesült Államokba és Ausztráliába is.

Univer termékei a következő termékcsoportokba sorolhatók: nedves ételízesítők (majonéz, mustár, ketchup, salátaöntetek és asztali szószok), magyaros ételízesítők (a Hungarikumok Gyűjteményébe tartozó Piros Arany és Erős Pista, valamint Haragos Pista, Gulyáskrém és hagymakrémek), sűrített paradicsom, bébiételek, prémium lekvárok, sütőipari és gasztronómiai termékek. Az Univer a majonéz, mustár, ketchup, bébiétel és magyaros ételízesítő termékkategóriákban Magyarországon piacvezető. A vállalat termékei hazánkon kívül, világszerte több mint 15 országban kaphatók. 

2019-ben 5200 tonna mustárt, 14 100 tonna majonézt, 6400 tonna ketchupot, 4900 tonna magyaros ételízesítőt, 2000 tonna bébiételt és 11800 tonna sűrített paradicsomot értékesítettek.

LOKÁLPATRIÓTA TERMELTETÉSI RENDSZER

Az Univer márkái többségében növényi nyersanyag alapú ételízesítők (Piros Arany, Gulyáskrém, Erős Pista, újabban Karikás Pista, Haragos Pista stb.), ezért az összesen 14-féle zöldség nyersanyag - legfontosabbak: pritaminpaprika, édes- és erősfűszer paprika, vöröshagyma, fokhagyma, paradicsom, torma, mustármag, uborka – megfelelő minőségének és mennyiségének biztosítása stratégiai jelentőségű feladat. 

Ennek megoldására az Univer 40 éve saját, kizárólag magyar termelői körre épülő termeltetési modellt alakított ki, amely a szigorú minőségirányításra, a termelői hűségre és a kölcsönös előnyökre épít, ezáltal garantálva az ágazati- és általános gazdasági problémáktól nagymértékben független működést. Több száz, jellemzően Kecskemét 80 km-es körzetében dolgozó magyar őstermelő alkotja az Univer termeltetési rendszerének gerincét. Az élethosszon át tartó kapcsolat nem túlzás: a kölcsönös előnyökre építő modellben nem ritka, hogy mára az őstermelők második, harmadik generációja (a hőskor gazdáinak gyermekei, unokái) szállítja a cég termékeinek minőségi, magyar alapanyagait. Az Univer termeltetési rendszerének évtizedes tapasztalataira építve magyar termőhelyről szerzi be a bébiétel és lekvár gyártáshoz szükséges alapanyagokat is.

Az Univer közvetlen célja a magyar termékek, és ezáltal a magyar munkaerő elismertségének és tekintélyének növelése. Így tevékenységükkel mindent megtesznek a magyar gazdaság fellendítéséért és új munkahelyek teremtéséért. 

Ajánlott kiadványokGerse László és Dr . Vida Emil:
Híres magyar termékek albuma

Ez is érdekelhetiMéhészeti nagyhatalom vagyunkHungarikum lett az akác és az akácmézBővül a hungarikumok köre

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Idén Bock József kapta az MBA Életmű Díját
Az Országház Vadásztermében, idén június 18-án köszöntötték Bock József borászt a család-, és az MBA tagjai, nem utolsó sorban barátai, pályatársai abból az alkalomból, hogy a Magyar Bor Akadémia 2017-ben alapított Életmű Díját a villányi szakembernek adták át. A Magyar Bor Akadémia életműdíját eddig Tiffán Ede, Garamvári Vencel, Szepsy István, Kállay Miklós és Módos Péter nyerte el.
Kiváló minőségű termékeket adnak a fogyasztóknak
Nem láttam még egy helyen annyi kitüntetést, szakmai elismerést, amennyit Babati Zoltán János irodájában. Babati Zoltán 1967 óta dolgozik a húsiparban, és számos szakmai díj mellett 2017-ben elnyerte az Év Élelmiszeripari Vállalkozója díjat is, amely komoly szakmai elismerés. Idén, március 15.-én a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésben részesült. De nem csak a kitüntetések igazolják, hogy a Babati és Társa Kft. tulajdonos-ügyvezetője kiváló húsipari szakember, hanem az életművének tartott kőszegi húsüzemben gyártott, több mint 200 féle hústermék minősége is.
NÉBIH: Újabb termékekkel bővült népszerű lejárati útmutatónk
Néha előfordul a hétköznapokban, hogy lejárt minőségmegőrzési idejű terméket talál valaki a háztartásában, azonban ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott élelmiszert ki kell dobni. Ha a terméket bontatlan, sértetlen csomagolásban és a gyártó ajánlásának megfelelő körülmények között tároltuk, valamint kibontás után megfelelőnek ítéljük szín, szag, állag és íz alapján is, akkor akár még hetekkel, hónapokkal a lejárati időt követően is elfogyasztható. De hogy pontosan meddig, az termékkategóriánként eltérő lehet.
A szabolcsi hal jól ismert és keresett a piacokon
Ha a magyar halászati ágazat sikeres személyiségeit, nagy öregjeit kellene felsorolni, akkor Radóczi János neve az elsők között szerepelne. Ismerve a Szabolcsi Halászati Kft. tulajdonosát, ügyvezetőjét, bizonyára tiltakozna ez ellen a besorolás ellen, mert bár mindig sarkos véleménye volt és van a szakmai ügyekben, amelyekre mindig oda kellett és kell ma is figyelni, de sosem kedvelte a rivaldafényt. Radóczi János részéről ez nem valamiféle álszerénység: sokkal inkább abból az életfilozófiából ered, amely az egész életútján vezérelte a 73 éves szakembert.
Erősödő zöld célkitűzések
Szeptember 12-13-án rendezik meg Hajdúnánáson, a Kendereskertben az V. Öko Expot. A kétnapos rendezvényen a hazai ökológiai gazdálkodás helyzetéről széles kitekintésben lesz szó, mivel a szakemberek egész sora tart előadást az ökogazdálkodás egy-egy fontos területéről. Nem maradhatnak ki az előadók sorából a Magyar Biokultúra Szövetség, ezen belül a Biokultúra Nonprofit Kft. képviselői sem, mivel önálló programot, szakmai beszélgetést is szerveznek.
Szentesen jó válaszokat adnak az újabb kihívásokra
Mozgalmas félévet tudhatnak maguk mögött a hazai kertészeti ágazat szereplői, közülük is a DélKerTÉSZ félezer főt számláló közössége. Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ régi-új elnöke a helyi értékek megőrzését tartja az egyik legfontosabb feladatának, ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy a tagsága a legjobb feltételekkel termelje meg a termékeit, mégpedig a környezet megvédésével. Mivel az élet sosem áll meg, az elnökkel bőségesen volt miről beszélgetnünk.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2024 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza