2025. 08. 28., csütörtök
Ágoston
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Az osztatlan közös tulajdon megszüntetéséről

Kategória: Agrárgazdaság | Szerző: Dr. Cseh Tibor András megbízott főtitkár MAGOSZ, 2021/06/17

Akár több millió hektár termőföld rendezésére is sor kerülhet az Országgyűlés által tavaly júliusban elfogadott törvény alapján. 
Mint ismert, a közös tulajdon terhét a kárpótlások kezdete óta hordja magával a magyar birtokpolitika, a probléma súlyát pedig talán a számok mutatják a legjobban: Magyarországon jelenleg az összes mezőgazdasági művelésű terület közel fele, 2,4 millió hektár áll osztatlan közös tulajdonban. De hogyan jutottunk el idáig?

Az 1991-től induló kárpótlási árverések során nem volt előírva minimális területnagyság, ezért birtokpolitikai szempontból sokszor ésszerűtlen, művelhetetlen parcellák alakultak ki, sőt az is előfordult, hogy a földrészlet ábrázolhatatlan volt a térképen. Néhány év elteltével, a Horn-kormány alatt már azt a korlátozást is eltörölték, hogy az azonos földrészlethez tartozó tulajdonosok száma maximum 20 lehetett, amivel szabad utat nyitottak a korlátlan tulajdonközösségek kialakulásának.
Az igazsághoz tartozik, hogy az idő múlása sem segítette az osztatlan közös problémájának megoldását. A magyar öröklési jog alapján ugyanis a hagyaték a tulajdonos halálakor osztatlan közös tulajdonként száll át az örökösökre. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonos halálával az eddig 1/1 tulajdonban lévő földterület automatikusan természetbeni megosztás nélkül, kizárólag eszmei hányadok alapján osztódik fel az örökösök között. 
A folyamatos aprózódással gazdaságilag értelmezhetetlen méretű (akár néhány négyzetméteres) táblák alakultak ki, így semmilyen jogi akadálya nem volt a végtelen osztódásnak. Ennek lett egyenes következménye, hogy az örökléssel keletkezett osztatlan közös földek nagysága mára meghaladja az 1 millió hektárt.
Történtek lépések az elmúlt időszakban a probléma megoldására. A 2010-es évek elején induló úgynevezett OKTM eljárásokkal volt lehetőség az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére, de az eljárás lassú volt (sok helyen még 9 évvel a program megkezdése után sincs megosztva a föld), és a gazdálkodás biztonságát az sem erősítette, hogy a tulajdonostársak egyezsége hiányában sorsolás döntött a kimérésről.
Az Országgyűlés által 2020. július 3-án elfogadott törvénnyel viszont már egy sokkal gyorsabb megosztási mód alakult ki, amellyel végre már nincs szükség a rég elhunyt vagy felkutathatatlan tulajdonostársak „hozzájárulására” sem.

Melyek a legfontosabb változások?
Az új megosztási eljárás most már kiterjed minden közös tulajdonban álló termőföldre és minden művelési ágra (az OKTM eljárásban erdő még nem volt megosztható). Vannak viszont olyan földek, melyeket ebben az egyszerűsített eljárásban sem lehet majd megosztani. 
Ilyen tilalom alá esik például, ha a föld
kivett alrészletet tartalmaz (ide nem értve a kivett út, kivett árok, kivett csatorna alrészleteket);
az ingatlan-nyilvántartásban tanyaként szerepel;
a település zártkertjében fekszik és a földrészlet teljes területe – a tényleges használata alapján – nem minősül mező- vagy erdőgazdasági hasznosításúnak;
az adásvételi vagy ajándékozási szerződést már benyújtották a földhivatalhoz;
a tulajdoni lapon széljegy van feltüntetve.
Jelentős könnyítés a gazdák szempontjából, hogy az egyezség létrejöttéhez már nem szükséges az összes tulajdonos hozzájárulása, hanem elegendő a tulajdonostársak tulajdoni hányad szerint számított egyszerű többsége (50%+1).
Szintén újdonság, hogy a megosztási folyamat végén az eredeti ingatlanból nem maradhat vissza közös tulajdonban álló maradványterület, kivéve, ha az érintett tulajdonostársak kifejezetten kérik azt.
Az eljárás gyorsítása érdekében nincs szükség földmérőre, a tulajdonostársak ugyanis egy erre a célra kifejlesztett informatikai programmal (ez az úgynevezett osztóprogram) maguk készíthetik el a megosztási térképet.
Jelentős újítása az eljárásnak, hogy meghatározásra került az úgynevezett területi minimum mérete, tehát az a területnagyság, amely alatt már nincs lehetőség a kimérésre. 
A kimérendő új földrészlet nem lehet kisebb
szántó, rét, legelő, erdő és fásított terület művelési ág esetén 1 hektárnál 
szőlő, kert, gyümölcsös, nádas művelési ág esetén 3000 m2-nél,
zártkerti földek esetén 1500 m2-nél.
Vegyes művelési ágú ingatlan esetén a kisebb területi minimummal rendelkező művelési ágra vonatkozó mérték az irányadó. Tehát ha a kialakítandó földön szántó és szőlő alrészlet is van, akkor a területi minimum a 3000 m2 lesz.

Hogyan kezdjünk neki?
A megosztást bármelyik tulajdonostárs kezdeményezheti, mégpedig az illetékes járási hivatalnál. Fontos tudni, hogy a közös tulajdon megszüntetése nincs határidőhöz kötve, de csak a tulajdonos kérelmére indulhat (pl. a haszonbérlő nem indíthatja meg a kimérést): amennyiben a tulajdonostársak egyike sem kezdeményezi a megosztást, úgy a közös tulajdon változatlanul fennmarad. 
Milyen költségei lesznek a megosztásnak és ki fizeti ezeket? Az osztatlan közös tulajdon megszüntetéséért 15 ezer forint igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnie a kérelem benyújtójának. Ezen túl számolnia kell az ügyvédi vagy közjegyzői díjjal is, hiszen a megosztáshoz feltétlenül szükséges a megállapodás ügyvédi ellenjegyzése vagy a közjegyzői okiratba foglalása.
Vagyonszerzési illetéket főszabály szerint csak bekebelezés esetén kell fizetni, a megosztás egyéb eseteiben nem. A vagyonszerzési illetéket az értékkülönbözet alapulvételével kell kiszabni.
Nagy újdonság, hogy a törvény csak jogi megosztást vár el, magyarán ezúttal már földmérő nélkül is kimérhetők az új 1/1-es ingatlanok, erre mostantól az osztóprogram segítségével kerülhet sor. Ettől függetlenül igénybe vehető és a magam részéről javasolt is a földmérő közreműködése, hiszen ezzel relatíve alacsony költség árán megelőzhetjük a későbbi határvitákat.
Érdekesség, hogy a fenti költségek viseléséről, esetleges megosztásáról a jogszabály nem rendelkezik, ezért a gyakorlatban a megosztás költségeit jellemzően a kezdeményező tulajdonostársnak kell majd viselnie.

Hogyan lesz ebből egyezség?
Ahogy már az imént is leírtam, a megosztás elindításához elegendő egy tulajdonostárs kérelme is. Ez a tulajdonostárs lesz az, aki az osztóprogramot kezelheti, de egyúttal neki kell a többi tulajdonostársat is értesítenie. A jogszabály ugyanis előírja, hogy valamennyi tulajdonostársat és valamennyi bejegyzett földhasználót igazoltan értesíteni kell a megosztási eljárás megindulásáról. Azt külön ki kell emelni, hogy igazolt értesítésnek csak a postai tértivevényes küldemény minősül, mégpedig főszabály szerint az érintett személyek tulajdoni lapon szereplő címére postázva. Fontos, hogy ne hibázzunk a tulajdonostársak és a földhasználók értesítésénél, hiszen ilyen hiba esetén a járási hivatal automatikusan semmisnek tekinti majd a teljes megosztást.
Ahogy már jeleztem, a földek kiméréséhez a tulajdonostársak tulajdoni hányad szerint számított egyszerű többsége szükséges (50%+1). Tovább egyszerűsíti a megosztást, hogy a passzív vagy ismeretlen tulajdonostársak szavazatát megadottnak kell tekinteni: a döntési arányba tehát beleszámítanak azok a személyek is, akiknek a tulajdoni lapon a lakóhelyénél például csak ez áll: Kanada, és azok is, akiktől a postai küldemény „nem kereste”, „elköltözött”, vagy „az átvételt megtagadta” jelzéssel érkezik vissza. 
Melyik tulajdonostárshoz számítandók ezek a passzív „szavazatok”? A passzív személyek „szavazatát” az eljárást kezdeményező tulajdonostárs javaslatánál kell figyelembe venni, hiszen új javaslat csak az osztóprogramban készíthető, az osztóprogramot pedig csak ő használhatja. 
Egy példával bemutatva: egy földrészletnek 4 tulajdonosa van, mindenki 1/4-1/4 tulajdoni hányaddal. Két tulajdonos már elhunyt, két tulajdonos pedig élő, aktív gazdálkodó. Az a tulajdonostárs, aki a megosztást kezdeményezte, hiába rendelkezik csupán 1/4 tulajdoni résszel, gyakorlatilag egyedül meghatározhatja a kiosztási sorrendet, hiszen a két „passzív” személy hányadát is hozzá kell számítani.
Fontos az is, hogy az egyezségi döntés meghozatala során személyes tárgyalásra nincs szükség, ugyanis az egyezségi okiratot a tulajdonostársak külön-külön is aláírhatják.
Az egyezségi megállapodás tartalmánál mindenképp figyeljünk az alábbi szempontokra:
az egyezség eredményeként kialakítandó új ingatlanoknak a rendeltetésszerű művelésre alkalmasnak kell lenniük
kötelező az értékarányos kiosztás: a megosztás főszabály szerint a tulajdoni hányadok alapján történik, de az aranykorona értéket is figyelembe kell venni (ennek a vegyes művelési ágú ingatlanoknál lesz jelentősége)
az új ingatlanok megközelítését úttal vagy szolgalmi jog alapításával kell biztosítani
rendelkezni kell arról is, hogy a tulajdoni lapon bejegyzett terhek a megosztás után mely földrészleteket és milyen mértében terhelik (pl. jelzálogjog, haszonélvezeti jog)
amennyiben a tulajdonostárs az adott ingatlanban nem rendelkezik az előírt minimum területtel, úgy annak kimérésére eleve nincs is lehetőség, és ezzel megnyílik a másik tulajdonostárs bekebelezési joga.

A bekebelezésről
Ahogy fentebb már szó volt róla, a bekebelezésre akkor kerülhet sor, ha valamelyik tulajdonostárs nem éri el a jogszabályban előírt területi minimumot. Főszabály szerint az ő tulajdoni hányadát a kimérésnél már a bekebelező tulajdonostárs részére kell kimérni, aki viszont megfelelő ellenértéket köteles érte fizetni. Hosszan lehetne elemezni a bekebelezés szabályait, de a legfontosabb rendelkezések a következőkben foglalhatók össze:
A bekebelezésre sor kerülhet a megosztási eljárásban (tehát egy nagyobb terület esetén, amikor is a megosztásra osztóprogrammal kerül sor, lásd fentebb) illetve törpebirtokok esetén is, amikor egy földrészlet összterülete pl. szántó esetében nem éri el az 1 hektárt sem. Ez utóbbi esetben csak egy személy szerezheti meg a teljes ingatlant. 
Fontos előírás a bekebelező személyével szemben, hogy legalább 3 éve tulajdonostársnak kell lennie (ez alól kivétel, ha örökléssel vagy ajándékozással szerezte a tulajdonrészt). Az is egy garanciális szabály, hogy külső személyek (tehát akik nem tulajdonostársak) sem a megosztásban, sem a bekebelezésben nem vehetnek részt, sőt a földtörvény szerinti elővásárlási jogokat sem kell alkalmazni.
Előfordulhat az is, hogy több tulajdonostárs is szeretne többletterületet szerezni a bekebelezéssel, ilyenkor egyedül az dönti el a kérdést, hogy ki ajánl magasabb ellenértéket a bekebelezendő tulajdonostársnak.
Érdekesség, de gyakran előfordulhat: annak sincs akadálya, hogy állami tulajdoni hányad kerüljön bekebelezésre. A jogszabály egyetlen kivételt nevesít ez alól: amennyiben a földrészleten sírhely található, a bekebelezésre kizárólag az állam jogosult.

Végezetül: mi lesz a haszonbérleti szerződésekkel?
Fontos rögzíteni, hogy a haszonbérlet nem szűnik meg az osztatlan közös tulajdon kimérésével. Adminisztratív teendők viszont vannak: a haszonbérlőnek és a tulajdonosnak három hónapon belül kell gondoskodniuk a földhasználati szerződés módosításáról és a hatósági nyilvántartások átvezetéséről. A határidő eredménytelen leteltét követően a szerződés módosítása a bíróságtól kérhető.

Dr. Cseh Tibor András
megbízott főtitkár
MAGOSZ

Az Agrárminisztérium és a Nemzeti Földügyi Központ „Osztatlan közös megosztási kisokos” címmel összeállított tájékoztató kiadványa részletes útmutatót ad minden érintett számára, az alábbi gombra kattintva letölthető kiadványtárunkból:

LETÖLTÖM A KISOKOST


Olvasson tovább a témában: A befektetési céllal vásárolt földek tulajdonosai évente mintegy 130-150 milliárd forintot vonnak ki az ágazatból

Ajánlott kiadványokDr. Sabján Julianna – Dr. Sutus Imre:
A mezőgazdasági vállalkozások gazdálkodásának elemzése
R. D. Kay - W. M. Edwards - P. A. Duffy:
Korszerű farmmenedzsment
Dr. Imre József :
Termőföldünk
Dr. Radics László:
Zöldítés, vetésforgó, kettős termesztés

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Eszünk és repülünk: mi a károsabb?
A világon a húsfogyasztás kétszer olyan gyorsan nő, mint a népesség száma. A szakirodalom szerint egy kilogramm marhahús elfogyasztásakor 27 kilogramm széndioxid egyenérték keletkezik, egy kilogramm csirkehúsnál  6-7 kilogramm; de a Budapest – London repülőúton már 300-400 kilogramm. Azért az tény, hogy az emberek gyakrabban esznek, mint repülnek.   
Nyílik az agrárolló, a tejtermelők kitartanak
Magyarország kicsi játékos az európai tejpiacon, az uniós termelésnek csupán egy-másfél százalékát adja. Ha nem csak az összehasonlítható nemzetközi arányokra figyelünk, megállapíthatjuk, hogy a hazai tejtermelők a világ élvonalához tartoznak. Az egy tehénre jutó tejtermelés meghaladja a 6300 kilogrammot, ami a világon a 16. helyezést jelenti. A dánok, a kanadaiak és az USA-beli termelők járnak messze előttünk. A magyarok az egy főre jutó tejfogyasztásban is az élen járnak, évente 182 kilogramm tejet – literre átszámítva 177 – eresztünk le a torkunkon. Ez napi fél litert jelent itthon, miközben a világ átlaga ennek a fele.
Szójatermelés: a bátrak sikeresek voltak
A szója a XX. század karrier növénye a világban. Magyarországon ingadozott a termőterülete, az utóbbi években 50-60 ezer hektár átlagában stabilizálódott. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakértői szerint a cél a 100 ezer hektáros termelés, így a jelenlegi import fele kiváltható lenne. A termőterülete növekszik is az utóbbi években, a gazdák alkalmazkodnak a klímaváltozáshoz, s ennek egyik lehetősége a szójatermelés.
Kedvetlenek a szilva és a dinnye termelők
Aktualitását veszítheti a régi anekdota. Édesapám minek szedjük ezt a sok szilvát? - kérdezi az ifjú legény az apjától. Hát fiam, ha anyád meggyógyul, lekvár lesz belőle, ha nem, akkor pálinka. Hamarosan szilva sem lesz. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint a szilva termőterülete folyamatosan csökken, jelenleg már csak hatezer hektáron termelnek szilvát.
Verseny a jövő versenyképességéért
Fogynak a gazdák. Nem fogyókúráznak, hanem számuk csökken látványosan. Az elmúlt tíz évben százezerrel csökkent a gazdaságok száma. Az utánpótlás is akadozik. A gazdaságirányítóknak csak a 4.9 százaléka 35 év alatti – amit Papp Zsolt, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke hibahatár kategóriának említett. A középfokú agrárképzésben tanulók száma is 2,4 százalékkal csökkent 2024-ben az előző évhez képest. A végzettek fele sem akar tanult szakmájában elhelyezkedni, 20 százalékuk külföldön tervezi a jövőjét. A szakmai karrierjüket megfontoltan tervező fiatal gazdáknak két pályázat is támogatja sikeres jövőjüket.
Rövid ellátási lánc: törik az első karika?
Háromszáz termelői piac működik ma Magyarországon, amelyeken friss, szezonális magyar élelmiszereket vásárolhatunk. A termelői piac nem csupán árukat, hanem életérzést is jelent, ahol a termékek kipróbálására és vásárlására ösztönzik a fogyasztókat – ajánlja a termelői piacokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.  Régen volt a háztáji, tíz éve lett ismert a rövid ellátási lánc fogalma. Mindkettő a falusi termelés serkentő gyakorlata. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is rendszeres támogatója a remélhetően sikeres termelési gyakorlatnak, szakmai rendezvényeken készítik föl a termelőket a pályázatokra és a jövedelmező értékesítésre. 

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza