Kategória: Gépesítés | Szerző: AG, 2021/06/23
Címkék: traktor, mezőgazdasági gép
Mezőgazdasági erőgépeken több mint 90 éve használnak gumiabroncsokat. Nagy utat járt be a fejlődésük a mai, korszerű gyártmányokig.
A vaskerekeknél hatékonyabb teljesítményt, és nagyobb kezelői kényelmet nyújtó korabeli pneumatik (légabroncs) világszerte gyorsan terjedt a farmerek körében. Amerikában elsőként a nagyhírű – ma a japán Bridgestone konszernhez tartozó – Firestone, míg Európában a szintén neves Continental gumiabroncsgyárban készítettek speciális, nyílbordázatú AS (Ackerschlepper-mezőgazdasági vontató) gumiköpenyeket traktorokhoz.
A neves gumigyárakban sokat áldoznak újabb és újabb mezőgazdasági, különösen traktor- és kombájn gumiabroncsok készítésére, amelyekkel a motorteljesítményt egyre nagyobb hatásfokkal lehet vonóerővé transzformálni. Olyan gumiabroncsokra van szükség, amelyeknek a nagy vonóerő-kifejtés mellett nagy a teherbíró képességük, jó az öntisztulásuk, megóvják a talajt a káros tömörödéstől, épített utakon a többszáz lóerős nagy tömegű traktorok és kombájnok is nagy sebességgel használhatók, emellett hajtóanyag-fogyasztás csökkenés érhető el velük. A minden feltételnek maximálisan megfelelő konstrukció még nem született meg, de jó néhány radiál gyártmány már teljesíti a legfontosabb kritériumokat. Különösen az IF (Improved/Increased Flexion; nagy rugalmasságú) vagy a VF (Very High Flexion; nagyon nagy rugalmasságú) technológiával gyártott abroncsok esetében, melyeknél az erősített oldalfalnak és a robusztus karkasznak köszönhetően kisebb (akár 0,6–0,8 bar) belső levegőnyomásnál is viszonylag nagy terhelhetőség érhető el, és a maximális sebesség 60–80 km/h is lehet.
Az időközben megjelent egyre nagyobb, 300 kW (400 LE) feletti teljesítményű traktorokhoz az eddigieknél is nagyobb méretű, nagy légterű gumiabroncsok szükségesek, amelyek a nagy terhelhetőségük mellett nagy sebességnél is biztonságos közlekedést tesznek lehetővé. Az 1000–1100 mm szélesség tovább már nem növelhető, mert ennek határt szab a maximálisan 3 méter járműszélesség. Emiatt az átmérő növelésével lehet nagyobb légterű abroncsokat készíteni, ami azzal jár, hogy magasabbra kerül a traktorok tömegközéppontja, így csökkenhet az oldalstabilitásuk.
A mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztésében a nagy multinacionális, multimárkás gumiabroncs gyártók járnak élen, kiemelten a Michelin (hozzá tartozik a többi között a Kléber és a volt magyar Taurus), a Bridgestone (amellyel a Firestone fuzionált), a Trelleborg (amelybe a Pirelli után a Mitas is beolvadt), továbbá az Apollo Tyre csoporthoz tartozó Vredestein és a Yokohama konszerhez került ATG (Alliance Tyre Group). A még teljesen önálló cégek sorába tartozik mások mellett a BKT (Balkrishna Tires) és a Continental is. Nagyrészt ezek a cégek az agrárabroncs világpiacának meghatározó szereplői és egymás után mutatják be legújabb fejlesztésüket.
A Michelin a „2 in 1” (kettő abroncs egyben) technológia alapján elsősorban a beépített levegőnyomás-szabályzóval rendelkező traktorokhoz tervezte az EvoBIB fantázianevű gumiabroncsát. Ennek blokkmintázat-szerű futófelületét öt bordasor alkotja. Közúton, a szükséges nagyobb (1,2–2,0 bar) belső levegőnyomásnál az útfelülettel a koronavonalában sűrűn elhelyezett bordablokkok és a mellettük kétoldalt futó nyílbordák érintkeznek csak. Szántóföldi munkáknál, az elégségesen alacsony (0,4–0,6 bar) nyomásértéken az abroncs jobban belapul, a felfekvő felülete mintegy 20 százalékkal megnő, így a mindkét oldali perembordái is teljes felületükkel kapaszkodhatnak a talajba. A mérések szerint a vonóerő közel 30 százalékkal nagyobb, ugyanakkor 4-5 százalékkal kevesebb a hajtóanyag-fogyasztás. Az újszerű, speciális mintázatú gumiabroncs a belső levegőnyomás megváltoztatásával hatékonyan, gazdaságosan használható mindkét körülmény között, erre utal a találó elnevezése is (1. kép). A hagyományos mintázatúak sorában az új generációs AxioBIB2 közepes méretű traktorabroncsok NRO (Narrow Rim Option; keskenyebb felnire szerelhető) változatban készülnek, míg a kombájnokhoz a VF technológiás CerexBIB2 CFO márkajelű abroncsokat fejlesztették ki.
A Bridgestone a korábbiaknál erősebb szerkezettel készítette el a hosszabb élettartamra tervezett, nagyobb teljesítményre képes VX-Tractor szériát, amelynél az üzemi levegőnyomás már 0,6 és 2,4 bar között változtatható, míg betakarítógépekre a VT-Combine típust fejlesztette ki, amelyből az IF 900/60 R32 CFO méret került elsőként piacra (2. kép). A ciklikus terheléshez alkalmazkodó gumiabroncsnak stabil gördülés mellett nagyon jó a vonóképessége a meredekebb lejtős területeken is. A hosszabb méretű, ív alakú kapaszkodóbordás futómintázata kisebb talajtömörödést okoz, nedves talajon is jók a vontatási jellemzői.
A Trelleborg a saját Blue Tire koncepciója alapján önjáró betakarítógépekhez, önjáró műtrágyaszórókhoz készítette a TM 3000 sorozatba tartozó VF 1050/50 R32 és az IF 800/70 R32 méretű, alacsony profilú, újszerű bordázatú flexibilis gumiabroncsát. Ennek sajátossága a kis talajtömörítő hatás, a kiváló lengéscsillapítás és a jó terepjáró képesség mellett az is, hogy 1 bar nyomáson, 10 km/h sebességnél 40 százalékkal nagyobb lehet a terhelhetősége egy hasonló méretű, hagyományos felépítésű abroncshoz képest. A 300 LE feletti teljesítményű erőgépekhez fejlesztették ki a Progressive TractionTM technológiával előállított, lépcsős peremű kapaszkodóbordás TM 1060 sorozat új, VF 750/70 R44 méretű abroncsot, amely igen nagy nyomaték átvitelére képes (3. kép).
A Mitas cég tovább bővítette SFT sorozatát, amelyben az új 900/60 R42 főleg traktorokhoz, a 650/60 R34 és a 710/60 R34 pedig kombájnokhoz választható.
A Vredestein cég a traktorgyártók és a gazdák egyedi igényei alapján a saját F+ technológiával készítette el Traxion Optimall VF gumiabroncsát, amelynek ívelt bordakialakítása a Traxion modellek mintázatát követi. A VF 900/60 R42 NRO méret a sorozat legújabb és egyben legnagyobb tagja. A kisebb, elsősorban a szűkített nyomtávú, kompakt traktorokhoz készítik az új Traxion 65/70 szériát. Az önjáró betakarítógépekhez készül az IF 800/70 R32 méretű, CFO Traxion Cereall elnevezésű gumiabroncsuk (4. ábra). A CFO (Cyclic Field Operation), más gyártóknál CHO-nak (Cyclic Harvesing Operaion) nevezett funkció biztosítja, hogy a betakarítás közbeni legnagyobb terhelést az ilyen abroncs a speciális oldalfal kialakításánál fogva a hagyományosnál alkalmazott 2,0–2,5 bar belső levegőnyomáshoz képest 1,6–1,8 bar értéknél is elbírja 10–15 km/h sebességnél. Mivel így kisebb a talajnyomás, lehetővé válik, hogy nedvesebb talajon is tudjanak haladni a betakarítással.
Az Alliance cég Agri Star II márkajelzésű radiál traktorgumiabroncsának élettartamát a nylonnál tartósabb, alaktartóbb és a hőterhelést jobban elviselő polyesterből szőtt karkasza és övbetétei, a tapadási tulajdonságait pedig az egyedi SLT (Stratified Layer Technology; rétegelt bordakialakítás) módszer alapján készült különleges bordázata emeli magasabb szintre (5. kép). Az újszerű kapaszkodó bordák két különböző geometriai formájú rétegből állnak. Az enyhén ívelt felső bordarész csak egy szöget képez (Single Angle Profil), az alsó réteg pedig megtörve, két szöget zár be a koronavonallal (Multi Angle Profil). Új állapotban a magas bordák nagy vonóerő kifejtést eredményeznek. Amikor a bordamagasság közel 40 százalékát kitevő felső bordarész elkopik, a megmaradt, más formájú, szélesebb és merevebb alsó bordarész lép működésbe, továbbra is biztosítva a gumiabroncs jó kapaszkodását és jó tapadását. Az új traktorgumiabroncsot a szélesebb, lekerekített vállrész is jellemzi, ez a gyepterületek művelésénél előnyös, a szántóföldi munkáknál pedig kiváló az öntisztuló képessége is. Az esztétikus megjelenésű Agri Star II gumiabroncsokat a 70-es és 85-ös profilszériákban széles méretválasztékban kínálják.
Az innovációs kihívásokra az indiai BKT a magasabb teljesítménykategóriába tartozó traktorokhoz kifejlesztett Agrimax V-Flecto típussal reagált, amelyek VF 600/60 R28 vagy R30 NRO és 710/60 R42 NRO méretpárosítással készülnek. Kapaszkodó bordáinak újszerűen kialakított szögelrendezése következtében szilárd burkolatú úton csekély a vibráció és alacsonyabb a zajkeltő hatása. Az Agrimax Force sorozat legfrissebbje az IF 750/75 R46 jelölésű, 2,3 méter átmérőjű traktorabroncs (6. kép).
A nagy hagyományokkal rendelkező, az agrárpiacra nemrég visszatért Continental két teljesen új márkája közül traktorokhoz való a saját N.flex technológiával gyártott lágy, de erős oldalfalú, hosszú, lekerekített szélű bordákkal rendelkező TractorMaster65 prémium sorozat (legnagyobb mérete 710/75 R42), a kombájnokra, járvaszecskázókra pedig a 800/65 R32 és 900/60 R38 méretű CombineMaster gumiabroncsokat fejlesztették ki (7. kép).
A fejlődés nem áll meg. A nagyobb vonóerő kifejtés, az alacsony talajnyomás és a magasabb sebesség elérése érdekében az ismert és kevésbé ismert gyártók a hagyományostól eltérő megoldásokkal kísérleteznek, amelyekkel bizonyára hamarosan találkozhatunk majd a gyakorlatban is.
További friss cikkeink a témában:
Gumiabroncspiaci helyzetkép
45 milliárd liter Green Plus égéskatalizátorral felminősített üzemanyag
Steyr traktorok európai körúton
Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktoraiDr. Laib Lajos - Dr. Vas Attila:
Traktorok - autókEgyed Gyula:
Mezőgazdasági erő- és munkagépekDr. Szendrő Péter (szerk.):
Mezőgazdasági gépszerkezettanDr. Szente Márk, Dr. Vas Attila:
Mezőgazdasági traktorok elmélete és szerkezeteDr. Vas Attila:
Belsőégésű motorok szerkezete és működése
Ez is érdekelhetiA CLAAS Hungária Kft. a kormány partnere a mezőgazdasági gépgyártásbanTámogatással indítanák újra a hazai erőgépgyártást Kis- és középkategóriájú univerzális traktorok
Hírlevél feliratkozásA kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza