Kategória: Agrárgazdaság, Gépesítés | 2021/10/23
Címkék: gépesítés, precíziós technológia, traktorok
A CAN-Bus rendszereket – az erőgépek, járművek belső kommunikációs rendszerét – már korábban használták a gyakorlatban. Segítségével a vezető a beépített szenzorok és a fedélzeti terminálon keresztül informálódhat a jármű- vagy erőgép beállítási adatairól és a főbb egységek (motor, sebességváltó, hidraulika stb.) működéséről.
ISOBUS traktor-munkagép kommunikáció
Az 1980-as évek közepén történtek az első próbálkozások, a traktor és munkagép kommunikáció és vezérlés elektronikus kiépítésére, amelynek eredményeként megszületett, immár kiszélesítve a nemzetköziséget az ISO 11783-1: 2007 számú szabvány (Tractor and Machinery for Agricultural and Forestry), amely egységes rendszerbe foglalta a traktor és munkagép közötti adatátvitelt és kommunikációt, amelyen ugyancsak az ebben az időben alapított AEF e.V. (Agricultural Industry Electronics Fundation) őrködik és engedélyez. A CANBUS és ISOBUS elnevezésekben használatos rövidítések jelentése a következő:
A szabványok kezdetben a csatlakozókról és a kábelezésről szóltak. Később a vezérlő szoftverek, monitorok és terminálok is bekerültek ebbe a körbe, majd az érdekelt gyártók köre is rendkívüli módon kiszélesedett. A traktor és a munkagépek közötti kommunikáció jelentőségét mutatja, hogy több száz szervezet tagja az AEM-nek (Association of Equipment Manufactures), annak a nemzetközi munkabizottságnak, amely az ISOBUS-alkalmazásokon és -fejlesztéseken dolgozik. Mivel az ISOBUS-t alkalmazók köre folyamatosan bővül, ezért az AEF (Ahgricultural Industry Electronics Fundation) minősítő laborokat hozott létre világszerte, amelyek tesztelik a működtetést és a kompatibilitást, illetve egy adatbázist hoztak létre, amelyben minden ISOBUS-kompatibilis traktor és munkagép megtalálható, ezáltal a felhasználók könnyen áttekinthetik és ellenőrizhetik a meglévő-, illetve az új beszerzésű gépeik ISOBUS-kompatibilitását. Az AEF adatbázisa teljes áttekinthetőséget biztosít a lehetséges ISOBUS-alkalmazásokra. A szabványt is folyamatosan fejlesztik.
Jelenleg az ISO 11783-1: 2017 szabvány tartalmazza az érvényben lévő leírásokat. Az ISOBUS előnyei a felhasználók részére a következők:
Az ISOBUS alkalmazásokkal a traktorok többségénél és számos munkagépféleségnél lehet találkozni az ekétől, a vető-, műtrágyaszóró, permetezőgépeken át a betakarítógépekig. Segítségével valósíthatók meg a különböző beállítások, ellenőrizhetők a működések, dokumentálható a munkavégzés számos adata. A gyártók igyekeznek egyre univerzálisabb ISOBUS-terminálokat kifejleszteni, amely több munkagépükkel, sőt idegen gépekkel is kompatibilis. A traktor és a munkagép közötti ISOBUS adatátviteli rendszer három fő egységből áll. 1. A traktoroldali TECU (Tractor Electronic Control Unit) modulból, amely a traktormotor, a sebességváltó, a hidraulika és a TLT vezérlését és ellenőrzését végzi, illetve fogadja a munkagép oldali jeleket. Kiegészítve GPS-szel és GSM-mel alkotja a TECU (Tractor Elctronic Control Unit) egységet. 2. A munkagép oldali ECU (Electronic Control Unit) modemből, amely a munkagépen elhelyezett érzékelőket (szenzorokat) szabályzókat foglalja magába, és jeleket továbbít a TECU-ra. Kiegészítve RTK GPS-szel és a munkavégzés paramétereinek programozási lehetőségeivel (területteljesítmény, magmennyiség, műtrágyamennyiség stb.) számos adatot képes közölni, illetve különböző térképek is elkészíthetők vele. 3. A két modult köti össze az ISOBUS kábel, amely kilencpólusú dugaszokban végződik.
ISOBUS-csatlakozók, dugó és aljzat
A traktorban található az ISOBUS terminál, amely a rendszer operációs középpontja. Az ISOBUS-terminálok (színes displayk) többféle, 5,6 colltól 17,1 collig terjedő átlóval, többnyire Multituch-Glasfront kivitelben készülnek, military, rázkódásmentes rögzítéssel a fülkében.
Az AEF által ellenőrzött certifikáció jelölése
Kapcsolódó cikkekMezőgazdasági gépek fejlesztési irányaiInnovációs trendek a világ traktorfejlesztésébenRobottraktorok - John Deere-fejlesztések az önvezető elektromos traktorok terén
Az ISOBUS-nak jelenleg már a harmadik generációja van forgalomban. Az újabb generációk bővített szolgáltatásokat nyújtanak, döntően a precíziós és az okos gazdálkodás (Smart Farming) igényeinek megfelelően. Az egyik fő fejlesztési irány a helyspecifikus tápanyag-kijuttatás, vetés és permetezés vezérlése, amely a terminálokat alkalmassá teszi különböző szenzorok vagy GPS-koordináták és térképek fogadására, valamint megfelelő utasítások továbbítására a munkagép ECU (Electronic Controll Unit) végrehajtó egységei felé. A másik irány ISO FLEXMODUL-ok alkalmazásával az ISOBUS által kezelt adatokat Data transzferek segítségével közvetlenül átadni tabletre, laptopra vagy okostelefonra, illetve fogadni onnan is az adatokat, például leforgatási próbák gyors elvégzése, szórásszélességek gyors beállítása stb. Internet, GSM vagy rádiós kapcsolatok révén az adatok nagyobb távolságra, például a gazdaság központjában található asztali számítógépre is továbbíthatók.
ISOBUS-standard traktormonitor kezelése
A legfejlettebb rendszerek képesek folyamatos kapcsolatot tartani a szervizekkel és a különböző szolgáltatókkal is, a különböző beállításokhoz a vetőmagokat és kemikáliákat forgalmazóktól kaphatnak segítséget. A kapcsolat révén pedig a szervizek folyamatosan kontroll alatt tarthatják a gépeket és gépcsoportokat, ajánlásokat és figyelmeztetéseket küldve a gépkezelőknek. Kiegészítő modulokkal a korábbi kiépítettségű ISOBUS-rendszerek funkciója is bővíthető, illetve a régebbi traktorokhoz utólag is kiépíthető. A legújabb generációjú ISOBUS-ok képesek fogadni a fedélzeti és munkakamerák képeit, illetve tartalmazzák az elektromos hajtású munkagépek vezérléséhez szükséges programokat is. A szakértők egybehangzó véleménye, hogy az ISOBUS még nagy kihívások elé néz, ami a gépek működtetését, irányítását és vezérlését illeti.
Szeretné megismerni közelebbről is a traktorok működését, illetve választ kapni a kérdésekre: Milyen eltérő megoldásokkal találkozhatnak a különböző traktortípusokban? Melyek a legelterjedtebb konstrukciós megoldások? Mely gyártók és márkák húzódnak meg a traktorok főbb egységei mögött? Hogyan alakultak ki a mai traktorok konstrukciós megoldásai? Milyen fejlődési trendek tapasztalhatók, milyenek lesznek századunk második felének traktorai?
Ebben az esetben ajánljuk figyelmébe Dr. Hajdú József A 21. század traktorai című könyvét, amelyből a fenti részletet is közreadtuk.
A kötet néhány kattintással megrendelhető, kizárólag a Szaktudás Kiadó kínálatában, itt: https://szaktudas.hu/webshop/568-a-21-szazad-traktorai
Ajánlott kiadványokEgyed Gyula:
Mezőgazdasági erő- és munkagépekDr. Vas Attila:
Belsőégésű motorok szerkezete és működéseHusti István:
A mezőgazdasági műszaki fejlesztés gazdasági vonásaiDr. Szente Márk, Dr. Vas Attila:
Mezőgazdasági traktorok elmélete és szerkezeteDr. Hajdú József:
A 21. század traktoraiDr. Szendrő Péter (szerk.):
Mezőgazdasági gépszerkezettanDr. Szendrő Péter (szerk.):
Példák mezőgazdasági géptanbólDr. Laib Lajos - Dr. Vas Attila:
Traktorok - autók
Ez is érdekelhetiPetíció indul a magyar vidék erejének kifejezéséértMegjelent a kertészeti üzemek megújítását támogató pályázati felhívásMezőgazdasági gépek fejlesztési irányai
Hírlevél feliratkozásA kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza