Kategória: Gépesítés | 2021/12/06
Címkék: precíziós gazdálkodás, precíziós technológia, traktorok
Napjaink korszerű autonóm traktorai rendelkeznek minden olyan szerkezeti elemmel, hardverrel és szoftverrel (GPS, önvezetés, kamerák, szenzorok, gépi látás, biztonságtechnika stb.), amelyek szükségesek az automatikus üzemmódhoz. Ezzel együtt a gazdák többsége idegenkedik az autonóm traktoroktól, nem szívesen látnák azokat a földjeiken.
Felhasználói oldalról a legfőbb ellenérv az autonóm traktorokkal (és általában a robotokkal) szemben, hogy túlságosan drágák. Sok esetben az is nehezíti az autonóm gépek terjedését, hogy a jogszabályok meglehetősen merevek, illetve korlátozóak. Kivételt jelent ez ügyben Japán, ahol már engedélyezték az autonóm mezőgazdasági gépeket és járműveket. Mindezek ellenére minden gyártó, elismeri-e vagy sem, titokban vagy nyíltan, keményen dolgozik autonóm traktorok fejlesztésén.
A világ vezető traktorgyártói folyamatosan fáradoznak az autóiparban bevált megoldások traktorokon történő alkalmazásán. Ebből a „versenyből” a John Deere sem maradhat ki, sőt bizonyos területeken vezető innovátoroknak számít. Így van ez az elektromos hajtású önvezető traktorok esetében is. Többen állítják, hogy a John Deere a mezőgazdasági gépek villamosításában ugyanazt a szerepet tölti be, mint a Tesla az elektromos hajtású személygépkocsik fejlesztése, gyártása és forgalmazása terén.
A John Deere 2016-ban a párizsi SIMA-n mutatta be első nagyteljesítményű elektromos traktorát, amely a SESAM*-projekt keretében került kifejlesztésre (14. kép).
14. kép. A SESAM traktor akkumulátorcsomagja (14.)
*SESAM: Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery – Fenntartható energiaellátás mezőgazdasági gépekhez.
Az a kísérleti traktor a szériagyártású Mannheim 6R modellre épült. Ennek megfelelően a küllem alapján nem egyszerű megállapítani, hogy hagyományos vagy új hajtású traktorral állunk szemben. A „szokásos” dízelmotort és a kapcsolódó üzemanyagtartályt egy nagyméretű lítium-ion akkumulátorcsomag helyettesíti, melynek kapacitása 130 kWh.
A traktor két 150 kW teljesítményű, karbantartásmentes villanymotorral és egy módosított DirectDrive sebességváltóval van felszerelve. A szabványos üzemmódban működő egyik motor a hajtásláncot, a másik a TLT-t, illetve a munkagépet hajtja meg. Lehetőség van arra is, hogy a két motort összekapcsolják a teljes teljesítmény biztosításához, akár a normál haladáshoz, akár a TLT-hez, illetve a hidraulikus rendszerhez. A sebességtartomány 3 és 50 km/h között mozog teljes teljesítményen. A SESAM prototípus folyamatosan változtatható sebességváltója nagy nyomatékot biztosít az alacsony fordulatszámhoz és az akár 300 kW csúcsteljesítményhez.
Gyári információk szerint ez a teljesítmény közúti szállításban 55 km megtételéhez vagy 4 üzemóra ledolgozásához elegendő. Az akkumulátorcsomag feltöltésének időszükséglete vegyes üzemmód esetén 4 óra, szállítás után 3 óra. Az akkumulátorok átlagos élettartamuk alatt 3100 töltési ciklusnak vethetők alá. Az akkumulátorcsomag aktuális állapotáról a traktor belső műszerfalán található digitális kijelzőn olvashatók információk.
A SESAM prototípusa biztosítja a szabványos traktor minden funkcióját, miközben a villamosításból származó összes előnyt egyidejűleg kínálja, beleértve a nulla emissziót és a nagyon korlátozott zajt a fosszilis tüzelőanyagok fogyasztásához képest. Ezek a tulajdonságok különösen hasznosak, ha a gép éjszaka és/vagy lakott terület közelében dolgozik.
A fejlesztők szándéka szerint a SESAM fontos lépés azon az úton, amelynek célja, hogy a mezőgazdasági üzemek „külső” energiaforrás nélkül is képesek legyenek működni. A cég jövőképében az szerepelt, hogy a mezőgazdasági üzemben előállított nap-, szél- és biogázalapú energiát nagyteljesítményű akkumulátorokban tárolják.
Dr. Husti István Robottraktorok című kötetében további gyártók megvalósult és tervezett fejlesztéseiről olvashatnak izgalmas, szakszerű összefoglalót.
A digitális formátumban megjelent kiadványról további részletek és megrendelés a Szaktudás Kiadó webáruházában, ITT.
Ajánlott kiadványokDr. Szente Márk, Dr. Vas Attila:
Mezőgazdasági traktorok elmélete és szerkezeteDr. Husti István:
RobottraktorokDr. Hajdú József:
A 21. század traktoraiDr. Szendrő Péter (szerk.):
Mezőgazdasági gépszerkezettan
Ez is érdekelhetiInformációszerzés és döntéstámogatás az agráriumbanA legfrissebb információk a PREGA 2019 KonferenciárólKULCSKÉRDÉS A GAZDÁLKODÓK BEVEZETÉSE A DIGITÁLIS VILÁGBA
Hírlevél feliratkozásA kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza