2022. 12. 01., csütörtök
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Új lehetőségek a biológiai növényvédelemben

Kategória: Agrárgazdaság, Fenntartható gazdálkodás, Növénytermesztés | Szerző: Hajtun György, 2022/07/05

A jövőből a jelenbe. Így jellemezhető leginkább az Enviroinvest Zrt. szolgáltatást, kutatás-fejlesztést, gyártást végző üzletág tevékenysége. Dr. Kovács Tamással, a Zrt. vezérigazgató-helyettesével arról a bakteriofág-terápiáról beszélgettünk, amely tulajdonképpen a biológiai növényvédelem egyik új, feltörekvő ága.

Dr. Kovács Tamás,
az Enviroinvest Zrt.
vezérigazgató-helyettese

– Vezérigazgató-helyettes úr, mutassuk be először az Enviroinvest Zrt.-t.

– A cégnek három üzletága van: elektronikai hulladékeszközök begyűjtése, azok újra hasznosítása, környezetvédelmi tanácsadás és biotechnológiai kutatás-fejlesztés. Ez utóbbi üzletágat vezetem.

– Mivel kicsit tájékozódtam a biotechnológiai kutatás-fejlesztésről, nagyon izgalmas területre találtam. A Nano­fág­terápiás Központjukkal a világ élvonalában vannak ezen a területen, és itt olyan szolgáltatásokat végeznek, mint DNS szekvenálás, bioinformatika, GMO-tanácsadás, kutatás-fejlesztés. E mellett bakteriofág-alapú növényvédő szert gyártanak. Szerintem a nanovilág jelenik meg a központjukban.

– Nanofágterápiás Központunk 2012-ben létesült Pécsett. Mind az épület gépészeti megoldásai, mind intézetünk felszereltsége megfelel a legmodernebb műszaki színvonalnak. Rendelkezünk a genetikailag módosított organizmusokkal (GMO), valamint egyes karantén kórokozókkal végzendő munkákhoz szükséges engedélyekkel. Nanotechnológiai, molekuláris és mikrobiológiai laboratóriumaink, valamint növény- és állatházunk felszereltsége, kialakítása garanciája a biztonságos, sikeres munkavégzésnek. Igény esetén GMP-szerű dokumentációt nyújtunk. A központban az elmúlt években profiltisztítást hajtottunk végre, ugyanis a nanotermékek engedélyezése nemzetközi szinten bonyolultabbá vált. Ennek van alapja, mivel a nanorészecskékről nincs még elegendő adat ahhoz, hogy a hosszú távú tapasztalatokat szerezzünk. Mivel profitorientált intézet vagyunk, e miatt a nanotechnológiai kutatás-fejlesztéseinket befejeztük, pontosabban felfüggesztettük. Jelenleg egy dologra koncentrálunk, ez pedig, a bakteriofág-terápiára. Itt is történt profiltisztítás, ugyanis korábban humán patogén baktériumokkal is foglalkoztunk, most csak és kizárólag növényi kórokozóbaktériumok ellen fejlesztünk növényvédő szert.

– Mielőtt konkrétan beszélnénk a növényvédőszereikről, mutassuk be, mi is az a bakteriofág-terápia.

– Egy kicsit visszamennék az időben, mivel nem új keletű dolog a bakteriofág-terápia. A bakteriofágokról 1917-ben publikáltak először tudományos dolgozatot. Két kutató, Frederick W. Twort brit bakteriológus és a francia-kanadai mikrobiológus, Felix H. d’Hérelle egymástól függetlenül publikálták a felfedezéseiket. Felix H. d’Hérelle a jelenséget bakteriofágiának (baktériumfalásnak) nevezte el, előidézőjét pedig mikroszkóppal is láthatatlan élőlénynek, „szubmikroszkopikus, kórokozó élő csírának” tartotta, melynek nem sokkal később a bacteriophagum intestinale (bél-baktériumfaló; röviden: bakteriofág) nevet adta. A bakteriofágok gyógyászati alkalmazását az első antibiotikum felfedezése szorította háttérbe a nyugati országokban. A Szovjetunióban és Kelet-Európában azonban évtizedeken keresztül használták őket az antibiotikumokkal történő gyógyítás alternatívájaként. Az antibiotikumok használata azért terjedt el a nyugati országokban, mert sokkal szélesebb spektrumúak, és könnyebb alkalmazni őket, mint a bakteriofágokat. Ma már viszont az antibiotikumok kora hanyatlóban van, mert a túlzott alkalmazásuk megnövelte az antibiotikum rezisztens baktériumok gyakori előfordulását. Csak egy példát mondanék. Gyakran járok Indiában, ahol gyakori a hasmenéses betegség. Ha elkapja az ember, akkor orvosi recept nélkül odaadják a patikában az antibiotikumot. S a gyógyszerhez nincs semmiféle szedési ajánlat, valójában a betegre van bízva a gyógyszer szedése, ami az antibiotikum felelőtlen alkalmazását jelenti.

– Pedig éppen Indiában jegyezték le, hogy az indiai Gangesz és Jamuna folyók vizében olyan anyag van, ami antibakteriális hatást fejt ki a kolerával szemben, és átjut a finom porcelánszűrőn.

– Pontosan. De Indiában nem virágzik a bakteriofág-terápia, ott is az antibiotikummal oldják meg a gyógyítást. A hagyományos, kémiai növényvédelemben a réz alapú szerek terjedtek el. Nemzetközi tanulmányok igazolják, hogy a réztoleráns baktériumok előfordulási gyakorisága mindenütt egyre inkább nő. A jelenleg használatos kémiai növényvédő-szer hatóanyagok elleni tolerancia világszinten növekszik. Visszatérve az indiai tapasztalataimra, ott egyes tartományokban egyáltalán nem lehet kémiai növényvédő-szereket használni, mert jelentős környezetszennyezést, környezetkárosítást okoznak a hatóanyagok. Emiatt szükség van környezetbarát új megoldásokra.

– Ezek volnának a bakteriofágok?

– Igen. A bakteriofágok a környezetünkben természetes módon vannak jelen. A bakteriofágok a baktériumokat támadó vírusok. (Csak zárójelben: a vírus szónak manapság igen negatív a fogadtatása, a bakteriofágok azonban pozitív, gyógyító hatással bírnak). Becslések szerint a fágok a legszéleskörűbben elterjedt, legváltozatosabb szervezetek a földi bioszférában. Globális mennyiségét a 1031 részecskére tehető. A mindenütt jelen lévő fágok megtalálhatók a bakteriális gazdaszervezetek által benépesített minden élőhelyen; a talajban, az állatok bélrendszerében stb. Igen nagy sűrűségben fordulnak elő a tengerben, ahol akár 9·108 virion található a felszíni baktériumszőnyeg minden milliliterében, és a tengeri baktériumok akár 70 százaléka is lehet bakteriofágokkal fertőzött.

– Miben más a bakteriofág a kémiai növényvédő-szernél?

– A bakteriofágok rendkívül gazdaspecifikusak, csak a megcélzott baktériumfajt támadják, nem okoznak olyan jellegű mellékhatásokat, mint a hagyományos antibiotikumok, így ezek méltó utódai lehetnek. Hatásos antibakteriális ágensek, alkalmazásuk kis mértékű beavatkozás a környezetbe. Mivel mutációra képesek, gyorsan reagálnak a rezisztens baktériumok megjelenésére. Nem toxikusak az emberre, az állatokra, a többi élőlényre. A bakteriofágok teljesen másként hatnak, mint a kémiai növényvédő-szerek. A bakteriofág természetes ellensége a baktériumnak, s a baktérium bakteriofág rezisztenciája ellen képes gyorsan mutálódni, így végül a bakteriofág győz. Ez egy állandó versenyfutás, de a bakteriofágok olyan esetekben is hatásosak, amikor a kémiai növényvédő-szerek nem. És nem utolsó sorban, a bakteriofág-terápiával a fenntarthatóság kritériumának is maximálisan megfelelünk.

– Azt gondolom, hogy 2023-tól új lendületet kaphat a tevékenységük, mivel az Európai Unió új támogatáspolitikájában a zöldítés, a fenntarthatóság igen komoly hangsúlyt kap.

– Hát erről van szó. Lassan két évtizede foglalkozunk bakteriofág-terápiával, s ebből a kutatás-fejlesztésből született meg az Erwiphage PLUS növényvédő-szerünk is, amely a tűzelhalás ellen kiváló szer. Azóta új szereket is fejlesztettünk, az egyiket most engedélyezik, mivel uniós regisztrációra adtuk be, s a diófélék betegségét okozó baktérium elleni készítmény. A másikat Ázsiában regisztráltatjuk, mégpedig rizsbetegség elleni szerként szeretnénk forgalomba hozni. Van egy start-up cégünk, a Biopeszticid Kft., amely az említett szereket regisztráltatja.

– Érdemes elmondani, hogy nem minden baktérium
káros…

– Köszönöm, hogy szóba hozta, mert elmondanám, hogy a szűk spektrumú, káros baktériumot támadó bakteriofágos növényvédő-szert együtt permetezhetjük ki a hasznos – például – talajbaktériumokkal, mert semmiféle kár nem keletkezik.

– Folynak-e jelenleg is kutatások?

– Természetesen. Az első kifejlesztett szerünk az Erwiphage volt, amit egyre tovább fejlesztünk, három különböző „koktél” összeadásával annak érdekében, hogy minél nagyobb védettséget biztosítsunk a virágzásban lévő alma- és körtefáknak az Erwinia amylovora baktérium ellen. Az Erwinia amylovora Gram negatív baktérium a Protobacteria törzsbe, azon belül a Gammaproteobacteria osztályba és az Enterobacteriales rendbe tartozik. A rózsafélék családjába tartozó növények, mint például a birs, az alma, a körte, számos dísznövény és vadonélő növényfaj (galagonya) tűzelhalásos megbetegedését okozza. Ezt a kutatást Phagefire nevű uniós projekt keretében végezzük, amelyben együttműködünk a zürichi műszaki egyetemmel, egy spanyol céggel és a spanyol Perss de Rincon de Soto szövetséggel. A konzorcium célul tűzte az Erwiphage készítmény továbbfejlesztését, amit a kutatás végén a Kimitec cég regisztrál és forgalmaz. És fut egy másik projektünk is, hazai és uniós forrásból, nem konzorciumi megvalósítással, amelynek neve Super Agriphage projekt, ami tovább fejleszti a Xanthomonas arboricola pv. juglandis ellen fejlesztett, most regisztrálás alatt lévő készítményünket olyan szinten, hogy egy új megközelítéssel próbáljuk azt biztosítani, hogy ne legyen szükség B komponensre. A cél az, hogy maga a bakteriofágok struktúrfehérjéi biztosítsák az UV-sugárzás elleni védelmet a bakteriofágok számára. Ez akár világszabadalommá is válhat, ha sikerül eredményt elérnünk.

– Miért nem terjedt el a biológiai növényvédelem ezen ága?

– Nagyon óvatosan kell bánni a bakteriofágokkal. Szelektálni, jellemezni kell az alkalmazott bakteriofágokat, mert ellenkező hatást is elérhetünk a szerrel, ha rosszul, nem kellő vagy túlzott mennyiségben alkalmazzuk. Mi azonban kidolgoztuk azt is, hogy hogyan kell a szert hatékonyan, biztonságosan alkalmazni, felhasználni.

– Végezetül: milyen piaci lehetőségeket lát a közeljövőben?

– Magyarországon egy termékünk van, ami 120 napos engedéllyel forgalomba hozható. Az eddigi tapasztalatok szerint a gazdák elégedettek az Erwiphage Plus hatásának eredményeivel. Tisztában vagyunk vele, hogy gondos odafigyelést igényel a készítmény használata, de ha betartják az általunk javasolt használati utasításokat, akkor jó eredmények születnek. Világszinten a második készítmény a miénk a bakteriofág-terápiás növényvédő-szerek között, illetve a tűzelhalás ellen elsők vagyunk. Az uniós Közös Agrárpolitikának is köszönhető, hogy egyre nő az érdeklődés ezen biológiai növényvédő-szerek iránt. Mi készen állunk az új kihívások megválaszolására.

Ez is érdekelhetiZöld keresztet minden magyar szántóra!Amit a dióburok-fúrólégyről érdemes tudniA zöldség-gyümölcs ágazat 2021. éve

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

A digitalizáció az agráriumban is a jövő záloga
Az agrárkamara agrár startup programja révén minél több új fejlesztés indulhat el, ami elősegít a szektor modernizációját - hangsúlyozza Holán Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöki kabinetfőnöke.
Háromszorosára nőtt a vidékfejlesztésre rendelkezésre álló forrás nagysága
A jelenlegi energiapiaci körülmények között versenyképességi kérdés, hogy Magyarország termálvízkészletét a jelenleginél hatékonyabban használjuk fel. A kormány szabályozási oldalról mindent megtesz a termálvíz fenntartható hasznosításáért, a 2027-ig tartó átmeneti időszakban erre meg is van a lehetőség - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Szentesen.
Veszélyek és kockázatok az élelmiszer kiskereskedelemben
Az élelmiszer-biztonság annak biztosítása, hogy a termelés és a forgalmazás teljes folyamatában az élelmiszer nem veszélyezteti a fogyasztó egészségét, ha azt a rendeltetési célnak megfelelően fogyasztja.
Rizs, a sokoldalú élelmiszer
Több mint hét évtizedes hagyománnyal rendelkezik a Nagykun 2000 Mg. Zrt. A több lábon álló részvénytársaság idei tevékenységéről beszélgettünk Ágfalvi László Elek elnök-igazgatóval.
A ciroktermesztés tanító mesterei
Az aszály következtében felkapott növény lett a cirok. Sorra jelennek meg azok a hírek, hogy a kukorica mellett érdemes cirkot is tenni a takarmányokba (főkéntvíziszárnyas, baromfi, sertés), mert a cirok is rendelkezik olyan hasznos beltartalommal és magasabb fehérjével, mint a kukorica, ráadásul toxinmentes is.
A cirok nem csodanövény, hanem megoldás
A Lidea nemzetközi vetőmagvállalat az EURALIS Semences és a CAUSSADE Semences Group összeolvadásával 2020. szeptember 1-jén jött létre. A Lidea Hungary Kft. a cirok vetőmag forgalmazásában az anyacég meghatározó leányvállalatai közé tartozik, amit Balogh László, a leányvállalat termékmenedzsere is megerősített a beszélgetés során.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2021 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.