2022. 12. 01., csütörtök
Elza
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Kampány indult a sertéshús grillszezonjára

Kategória: Élelmiszeripar | Szerző: Hajtun György, 2022/07/08

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára, Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, és Kovács Judit dietetikus sertéshús fogyasztásösztönző grillkampányról tartott sajtótájékoztatót július 5.-én. A grillszezon végéig, augusztus 31-ig tartó kampány célja, hogy felhívják a vásárlók figyelmét a sertéshús fogyasztásának fontosságára és tippeket adjanak az egészséges elkészítésére.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára beszédének elején elmondta, hogy a jelenlegi háborús helyzet egyaránt sújtja a mezőgazdasági termelőket, az élelmiszeripari vállalkozásokat, a kiskereskedelmet, a húsiparban dolgozókat, és nem utolsó sorban a fogyasztókat. A háborús infláció, az alapanyagtermelés, a termelési és energiaköltségek, az input anyagok áremelkedése mindenkit érint. Ebben az időszakban a tárca legfontosabb feladata a hazai élelmiszerellátás biztonságának fenntartása, mégpedig oly módon, hogy az ellátás minél nagyobb mértékben a hazai termelésből valósuljon meg. Ennek a törekvésnek szerves része az Agrármarketing Centrummal közösen éppen tizedik éve folytatott kampány.

Magyarország 96 százalékban önellátó sertéshúsból, s ennek a leginkább kedvelt húsfélének a fenntartása akkor válik biztonságossá, ha nem csak a kormányzat, hanem a legfontosabb partnerei, s a fogyasztók is a magyar hús mellett teszik le a voksukat. Nem véletlen, hogy a kormány a hazai kiskereskedelemtől a legnagyobb mértékben azt várja el, hogy a magyar termelésből származó sertéshúst kínálja a fogyasztónak. A mostani gazdasági helyzetben ez a természetes szolidaritás és együttműködés valamennyi gazdasági szereplőnek a túlélését segíti, ösztönzi. A kormány abban segít a fogyasztónak, hogy a kiskereskedelmi áruházláncokban kötelező magyar zászlócskákkal jelölni azokat a húsokat, hústermékeket, amelyek magyar termelésből származnak. Ezek a zászlócskák valamennyi fogyasztónak biztonságot, útmutatást ad abban, hogy hogyan segítheti a minőségi magyar sertéshús fogyasztás növelését. A kölcsönös szolidaritás ebben az időszakban természetes és fontos feladata minden érintett szereplőnek. A jó hír az, hogy a húsipar pedig képes arra, hogy magas minőségű termékekkel lássa el a piacot.

Az adatok azt mutatják, hogy az élő sertés ára az utóbbi időszakban növekedett. De mennyire bizakodóak a sertéstenyésztők? Milyen költségekkel kell számolni, és a hús-, és a készítmények ára hogyan alakul? Hogyan kell jól tartani a sertést? Valóban morális kötelességünk-e a húsevés? A kérdésekre válaszolva Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, hogy néhány hónappal ezelőtt olvasta Nick Zangwill, angol filozófus tanulmányát, amelynek címe: A húsevés morális kötelezettségünk. Az írás arról szól, hogy több ezer éve domesztikáltuk a ma már házi állatainkat, s ezzel abba a helyzetbe kerültek, a létük attól függ, hogy megesszük-e őket, vagy sem. Amennyiben nem eszünk húst, ezek az állatok kihalnak, és nem fognak élni.

A fő mondanivalóhoz visszatérve az elnök elmondta, hogy az utóbbi időszak hatalmas megpróbáltatások elé állította a hazai sertéshús ágazatot. Példátlan szélsőséges árhullámzást kellett túlélni. Három év alatt a húságazatnak az egekbe, majd a mélybe zuhanó sertésáraknak kellett megfelelnie, hogy aztán a sertésárak ismét elszálljanak. Belátható, hogy ilyen helyzetben rendkívül nehéz gazdálkodni. Ez a bizonytalanság, ami kialakult az elmúlt évek során, rendkívül sok sertéstenyésztő kedvét vette el. Nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unióban mindenütt érdemi állománycsökkenés volt tapasztalható. A hullámzásnak jelenleg egy olyan időszakát éljük, ami sertéstenyésztői szempontból kedvező, hiszen elkezdődött az élő sertésár korrekciója, és az elmúlt időszakban önköltségét megközelítő árak alakultak ki a sertéspiacon. Ez azt jelentette, hogy év elejéhez képest mostanra 60-65 százalékkal növekedtek az élő sertés árak, és ezt a magasabb árat fizetik most a vágóhidak, a húsfeldolgozók.

A sertéstartóknak azonban a folyamatosan növekvő önköltségekkel is meg kell birkózniuk. A takarmány és energiahordozó árak drasztikus emelkedése a termékek előállításának önköltségét növeli, így a fogyasztóknak is további áremelkedésre kell számítaniuk, jelezte az elnök. Ha megnézzük, hogy mi zajlott eddig a piacon, a tőkehús ára 25-30 százalékkal, a készítmények ára viszont ez alatt emelkedett, azonban ez nem kompenzálta az önköltségek 60-65 százalékos növekedését. Éppen ezért Éder Tamás arra kérte a fogyasztókat, hogy a patrióta szolidaritás jegyében segítsék az ágazat szereplőit azzal, hogy kiváló minőségű, magyar sertéshúst és húskészítményt vásároljanak, mert ez elengedhetetlen része a kiegyensúlyozott étrendnek. Ezzel amellett, hogy több tízezer hazai sertéstenyésztőt és húsipari munkavállalót segítenek, saját és családjuk egészségéért is sokat tehetnek, és közösen átvészelhetik ezt a nehéz időszakot is.


Feldman Zsolt, Giczi Gergely, Éder Tamás és Kovács Judit

Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese kiemelte, hogy a jelenlegi helyzet nemcsak tenyésztői és feldolgozói, hanem fogyasztói szempontból sem egyszerű. A háborús infláció meglátszik a hústermékek árán is, így nem meglepő, ha a fogyasztási szokásaink is változnak. Ebben a helyzetben arra kell törekedni, hogy az elmúlt tíz év kampányeredményeit megvédjék, s abból minél többet meg tudjanak őrizni. Idén a mennyiségi fogyasztásról a minőségi, illetve a fogyasztói tudatosság felé tolódik a kampány fókusza. Az idei évben 3 részre osztották a kampányt, amelynek első felvonása már a farsangi időszakban lezajlott, az utolsó pedig a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódik majd.

A most induló kampány fókuszában a nyári grillételek állnak, fogalmazott az ügyvezető-helyettes. Fontos, hogy ismét közvetlen kapcsolatot tudnak létesíteni a fogyasztókkal, így négy kiskereskedelmi lánccal megegyezve visszatérnek a promóciós bemutatókhoz, sertéshúsból készült grillezett falatokat kóstoltatnak. Emellett két alkalommal gerilla grillezéssel is készülnek fővárosi frekventált helyszíneken július 12-én és 20-án. Az idei kampány az elért eredmények megvédését is szolgálja, hiszen az elmúlt tíz évben évente 1-1 kilogrammal sikerült az egy főre jutó sertéshús fogyasztást növelni. A 2013-as évben 23 kilogramm/fő/év volt a fogyasztásunk, ami mára 33 kilogramm/fő/év szintre emelkedett, s ez már megfelel az uniós átlagnak is. A magyar fogyasztás a hazai sertéságazatnak igen erős bázisa, s ezt meg kell őrizni annak érdekében, hogy a szektort segítve átvészeljük ezt a nehéz időszakot.

Kovács Judit dietetikus hangsúlyozta, hogy az egészséges táplálkozás alapja a változatosság, amelyhez a sertéshús fogyasztása is hozzá tartozik, mert a sertéshús sokféle vitamint, ásványi anyagot tartalmaz. A grillezés során a tápanyagok jobban megőrződnek, az ilyen módon készített ételek általában kevésbé zsírosak, így a nyári hőségben nem rónak nagy terhet az emésztőrendszerre. Érdemes odafigyelnünk a felhasznált alapanyagok minőségére és ételkészítés során az élelmiszer biztonságra, ezért fontos, hogy mindig friss alapanyagokkal dolgozzunk, ne hagyjuk kint a levegőn a húsokat, és ne vágjuk fel ugyanazzal a késsel a zöldséget vagy gyümölcsöt, amivel a húst aprítottuk. Az egészséges táplálkozásban nincsenek tiltott alapanyagok, ezért az egészséges táplálkozás nem más, mint a változatos táplálkozás mind alapanyag, mind az étel elkészítése téren is. A sertéshús nagy mennyiségű vasat, A-, B-, D -vitaminokat tartalmaz, emellett a foszfor-, magnézium-, kálium-, cink- és a húskészítmények nátriumtartalma is említésre méltó. Magas a fehérjetartalma, így akár a sportolói étrend kiváló része is lehet.

A sajtótájékoztatót követően Stoller Márton grillmester és Gáspár Bea, a Konyhafőnök VIP 2019-es győztese osztotta meg tapasztalatait és praktikáit, melyet a nagyközönség a gerilla grillezések alkalmával és a közösségi médiában ismerhetnek meg.

Ajánlott kiadványokDr. Csapó János:
Funkcionális élelmiszerek
Bereczkiné Kardeván Kinga - Kovács Gáborné:
Kistermelői élelmiszer-előállítás
Véha Antal–Csanádi József–Gyimes Ernő:
Házi élelmiszer-feldolgozás
Dr. Csapó János:
Tej és tejtermékek, hús és hústermékek hamisítása és annak kimutatása - Élelmiszer-hamisítás I.

Ez is érdekelhetiZöld keresztet minden magyar szántóra!Amit a dióburok-fúrólégyről érdemes tudniA zöldség-gyümölcs ágazat 2021. éve

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Veszélyek és kockázatok az élelmiszer kiskereskedelemben
Az élelmiszer-biztonság annak biztosítása, hogy a termelés és a forgalmazás teljes folyamatában az élelmiszer nem veszélyezteti a fogyasztó egészségét, ha azt a rendeltetési célnak megfelelően fogyasztja.
A házi élelmiszer-feldolgozás növekvő jelentősége
A mostani szárazság, az elszabadult infláció megnehezíti a megszokott színvonalú élelmiszer beszerzést és az egészséges táplálkozást sokak számára. Gabonából itthon terem elegendő, de a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztói árát egyre kevesebben képesek kifizetni. Egyre fontosabb szerephez jut a házi és kistermelői élelmiszer-előállítás és feldolgozás.
Borászati technológiák - Kéntelenítés és szénsavazás
A kéntelenítés és a szénsavazás nem tartoznak szorosan a borászaton belüli nagy technológiai vonulatok (szőlőfeldolgozás, fehérbor készítés stb.) egyikéhez sem, de azokat kiegészítve a végtermékeket vagy újabb oldalukról mutatják be, vagy feldolgozhatóságukat, illetve minőségüket növelik. Egymástól eltérő funkcióval rendelkeznek, ugyanakkor a saját területükön nem helyettesíthetők.
Újabb sokkhatással szembesülnek az agrár- és élelmiszergazdaság szereplői
Elsősorban az orosz-ukrán háború miatt csökkent az Takarék AgrárTrend Index értéke az előző negyedévi emelkedés után.
Tudásban gazdag takarmányozás
A precíziós takarmányozás alkalmazza a klasszikus takarmányozás, valamint a takarmányozás új területeinek kutatási eredményeit, nagy adatbázisokat felhasználva a számítástechnika segítségével. A precíziós takarmányozás azt jelenti, hogy az állatok táplálóanyag-szükségletét igyekszünk a lehető legpontosabban kielégíteni a biztonságos, a jó minőségű és a leghatékonyabb termelés érdekében úgy, hogy a termelés a környezetünket a lehető legkisebb mértékben terhelje. Az Egyesült Államokban a precíziós takarmányozást „information intensive nutrition”-nak, azaz információban (tudásban) gazdag takarmányozásnak is nevezik.
Tej és tejtermékek hamisítása
A jó minőségű tej és tejtermék mentes a szennyeződésektől, az antibiotikumoktól, a kelle­metlen szagtól és íztől, a pato­gén mikroorganizmusoktól, szomatikus sejtszáma és össz­csíraszáma alacsony, nem tettek hozzá vizet, nem vettek el belőle zsírt, semmiféle egyéb anyagot nem kevertek hozzá, jó az illata, a tejre jellemző íze van, és összetétele megfelel a normális tej összetételének.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2021 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza