2024. 06. 13., csütörtök
Antal, Anett
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

A grillszezonban indult az AMC baromfihús kampánya

Kategória: Állattenyésztés | Forrás: Agrárium infó, 2023/09/22

A hazai baromfi ágazat a magyar állattenyésztés legnagyobb és egyben folyamatosan fejlődő ágazata, jelentősége a hazai fogyasztók ellátása és az export szempontjából is kiemelkedő. A hazai szektor európai szinten is kifejezetten sokszínű. A baromfihúsok Magyarországon is közkedveltek, a hazai konyha nélkülözhetetlen alapanyagai.

A nyári grillszezon számtalan lehetőséget kínál, hogy különböző fűszerekkel, pácokkal ízletes, könnyű fogásokat készítsünk. A baromfihús is népszerű grill alapanyag, ráadásul könnyen és gyorsan elkészíthető. A csirke mellett érdemes a pulykahúst, sőt, a víziszárnyasokat is ily módon elkészíteni, hiszen nem csak különleges, de az egészségtudatos étrend egyik legnépszerűbb húsféléje a baromfi. Nem csoda, hogy éppen most indította útjára a „Bárhol, bármikor, baromfi” szlogennel futó baromfihús fogyasztásösztönző kampányát az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Baromfi Termék Tanács. 

A nyári melegben kifejezetten fontos ügyelnünk arra, hogy könnyen készíthető és könnyen emészthető ételeket fogyasszunk. A baromfihús mindkét kritériumnak tökéletesen megfelel, így az utóbbi években kedvelt grill alapanyag lett. A hazai baromfiágazat ráadásul európai szinten is kifejezetten sokszínű, gyakorlatilag minden faj és hasznosítási típus megtalálható benne. A baromfihús fogyasztás jelenleg átlagosan 40 kg/fő/ év.

A hazai termelésből származó baromfitermékek megfelelnek a világszinten is legszigorúbb EU szabályozás követelményeinek, így változatos, jó minőségű és biztonságos választása lehet a fogyasztóknak. A fogyasztói igények változása is azt mutatja, hogy a nyers termékeken túl egyre népszerűbbek az előre pácolt termékek, amely egyszerű és gyors grillezést tesz lehetővé – mondta el a kampányt nyitó sajtótájékoztatón Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára. Hozzátette: baromfihúsból az önellátottsági szintünk mintegy 160-180 százalék, azaz a belföldi fogyasztás kielégítésén túl jelentős exporttermékünk is.

Az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára elmondta, a termék kampányok fontosak, mert hiába vagyunk önellátóak és erősen export képesek ez nem jelentheti azt, hogy megpihenhetünk. Tarpataki Tamás kiemelte, egy rendkívül éles versenyhelyzetben kell helyt állnunk, innovációkat kell felmutatnunk, amihez az Agrárminisztérium minden lehetséges támogatást megad. 

A Vidékfejlesztési Program keretében több mint 600 olyan támogatási döntés született az elmúlt időszakban, melyek révén mintegy 170 milliárd forintnyi összeget tudtak az ágazatba kihelyezni. Felhívta a figyelmet arra is, hogy jelenleg Magyarország KAP Stratégiai Tervének a végrehajtása folyik. Jó hírként közölte, hogy ebben sokkal több forrás áll rendelkezésre, köszönhetően a kormány azon döntésének, hogy a lehetséges maximális társfinanszírozású 80 százalékos rátát adja a vidékfejlesztéshez. Így a korábbi támogatási időszak forrásainak mintegy háromszorosa áll rendelkezésre a jelenlegi támogatási időszakban. Kiemelt cél az európai összevetésben is magas szintű állatjóléti szempontok érvényesítése az állatok felnevelése során, ezt a célt szolgálják az állatjóléti támogatások. „Tíz évre előre tekintve, világszinten 15 százalékkal több baromfi húsra lesz kereslet, azaz az ágazat számára adott a fejlődési tér, ugyanakkor a verseny éles, és nekünk ebben a környezetben kell helytállnunk” – zárta beszédét a helyettes államtitkár.

A baromfihús számtalan kedvező élettani hatással bír, hiszen nem csak fontos vitaminok és ásványi anyagok tárháza (mint például az A-, B- és D-vitamin), de a csirkehús például kiváló omega-3 zsírsav forrás – hangsúlyozta beszédében Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője. A szakember elmondta, a szervezet 2017 óta ötödik alkalommal szervez fogyasztásösztönző kampányt a baromfihús népszerűsítésére. – A baromfihús a magyar konyha nélkülözhetetlen alapanyaga, ráadásul könnyen emészthető, teljes értékű fehérjeforrás, egyszerűen beilleszthető az egészségtudatos étrendbe is. Az Agrármarketing Centrum online megjelenésekkel, közösségi média kampánnyal, valamint egy nyereményjátékkal ösztönzi a baromfitermékek keresletét. A minden kérdést helyesen megválaszolók között kisorsolunk egy fődíjat, a nyeremény egy gázos grillsütő és egy baromfi termékkel teli csomag lesz. Ezen kívül további tíz győztes ajándékcsomagot kap. Éppen ezért érdemes a jatek.amc.hu oldalon a kérdéseket kitölteni – tette hozzá Ondré Péter.

Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnöke megerősítette, hogy a magyar baromfihús kiváló minőséget képvisel, ráadásul, ha biztosra szeretnénk menni, válasszuk a Magyar Baromfi védjeggyel rendelkező termékeket, így garantált minőségű, Magyarországon nevelt hústermékhez juthatunk. A baromfi ágazat teljesítménye évek óta rendkívüli, hiszen a belföldi ellátáson túl bőven jut exportra. Az exporttermékek között a legjelentősebb a vízi szárnyas, amelynek nyolcvan százaléka kerül külföldi piacra – ismertette a szakember.

A sajtótájékoztatón elhangzott: 2022-ben is az összes hústermékek közül a legnagyobb mennyiségben csirkehúst fogyasztottunk, ez az összes fogyasztás mintegy 85 százaléka, de kedvelt a rendkívül alacsony zsírtartalmú pulykahús (3 kg/fő/év), valamint a víziszárnyas fogyasztás is (2 kg/fő/év). A baromfiágazat kiemelt helyzetét mutatja, hogy 2014 óta ünneplik minden május 10-én a Baromfi Világnapot, amely évről évre felhívja a figyelmet a baromfiágazat szereplőire. 

A baromfi fogyasztásösztönző kampány 2023. július 17 és 2023. augusztus 17 között egy hónapon át zajlott, az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum, valamint a Baromfi Termék Tanács együttműködésében. A baromfi fogyasztásösztönző kampány idén mintegy 50 millió forintból valósult meg.


Dr. Csorbai Attila, Tarpataki Tamás és Ondré Péter a baromfihús fogyasztásösztönző kampány sajtótájékoztatóján.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiBorászat: A korrupció marketingeszköz - a francia és magyar paradoxonFontos változások a földforgalmi szabályokbanSzárnyra kelhet a hazai húsgalamb-tenyésztés

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Fejlesztés előtt: Juhok elhelyezése - hagyományos és precíziós megoldások
Siralmas a juhágazat helyzete Magyarországon. A termelés és a tenyésztés hatékonysága alacsony, az istállók műszaki, technológiai szintje gyenge, az épületek korszerűtlenek. A juhtelepek legelőkre épültek, de kihasználtságuk korlátozott. Az élőmunka egyre drágább, de a hatékonysága alacsony.  Mindezekből következik, hogy a hozamok szerények, és a jövedelem is elmarad. A juhászok úgy reagáltak, hogy csökkentették az állományt, ami ötven év alatt megfeleződött. Lendületet adhatnak a juhtartásnak a közeljövőben megjelenő támogatási pályázatok, amelyek az épületek korszerűsítéséhez, a precíziós technológiák bevezetéséhez, a hatékonyság javításához jelentenek új forrásokat. 
Fejlesztés előtt: Sertéstelep technológiája - Vemhesítő épület és kocaszállás
Farkas Sándor államtitkár jelentette be, hogy az idei nyártól kezdődően 400 milliárd forint beruházási támogatáshoz juthatnak azok a gazdálkodók, akik az állattenyésztésben, a takarmányfeldolgozásban, az állattenyésztéshez kapcsolódó élelmiszerfeldolgozásban fejlesztenek. Vissza nem térítendő forráshoz juthatnak így a sertéstenyésztésben, sertéstartásban kitartó gazdák is. Szükségük van erre, hiszen hosszú évek tapasztalata igazolja, hogy minden mozog a sertéstartásban. Nem csak a kocák vagy a malacok mozgására kell gondolni. Libikókán van a takarmány ára is – amely a költségek kétharmadát jelenti -, és a kereslet-kínálat mozgatja a felvásárlási árakat is. A folyamatos bizonytalansághoz kell igazodni a gazdáknak, hogy nyereséget hozzon a munkájuk. Megoldásként csak a telepek fejlesztése, korszerűsítésük kínálkozik, ezzel javíthatják versenyképességüket. A nyártól pályázható beruházási támogatások ehhez adhatnak forrásokat.
Fejlődésre ítélt a baromfihús és a tojás termelése
A baromfi ágazatban mindig történnek jó és rossz dolgok egyaránt. A fogyasztóknak sem mindegy, hogy milyen irányt vesz az ágazat, már csak azért sem, mert a baromfihús és a tojás a bolygó lakosságának legfontosabb fehérjeforrása, az egészséges emberi szervezet működéséhez nélkülözhetetlen. Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnöke nem csak idehaza, hanem a nemzetközi kapcsolatok révén az Európai Unióban is sokat tesz a magyar baromfiágazat egészének érdekeiért, azok érvényre juttatásáért.
Folytatódik a hagyomány: telt ház várható Hódmezővásárhelyen
Május elején nyílik a háromnapos Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásár Hódmezővásárhelyen. A szervezők a jól bevált programmal várják a látogatókat, köztük a tenyészállat-bírálattal.
Présben a húsipar
Fogyasztásnövekedésre és a kormányzati terhek csökkentésére, valamint piacvédő intézkedésekre lenne szükség ahhoz, hogy a húsipar kilábaljon a válságból. A sertéstartásban ugyanakkor már az állomány növekedése is jelzi a javuló helyzetet.
Fejlesztés előtt: Brojleristállók építése
Nem versenyképes a hazai baromfi ágazat. A termelők nagy része alacsony hatékonysággal dolgozik, ennek egyenes követkeménye a szerény jövedelem. Elavultak, korszerűtlenek a telepek, a berendezések. A brojler férőhelyek több mint harmadának alacsony színtű a műszaki állapota, nem felelnek meg a versenyképesség feltételeinek. Így hiába világszínvonalú a magyarországi brojler genetika, a termelésben ezt a potenciált nem képesek kihasználni.A várva várt állami támogatások sikerének egyik feltétele a telepek korszerűsítése, versenyképessé tétele. Ehhez ad gyakorlati szakmai tanácsokat a legnagyobb magyar integrátor, Bárány László által szerkesztett Versenyképes brojlerhízlalás című szakkönyv, amely csak a szaktudas.hu oldalon érhető el.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2021 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza