2025. 05. 20., kedd
Bernát, Felícia
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Tojás Kihívás: spanyol-magyar-francia tojásfogyasztást népszerűsítő kampány indult Uniós forrással

Kategória: Agrárgazdaság | 2023/10/12
Címkék: tojástermelés

A magyar Baromfi Termék Tanács (BTT) spanyol és francia testvérszervezeteivel (INPROVO és SNIPO) Európai Uniós támogatást nyert el a tojásfogyasztás promótálására 2023 és 2025 között. Ez a projekt lehetőséget nyújt arra, hogy megfelelően kommunikálják a fogyasztók felé a tojásfogyasztás fontosságát a fenntartható és kiegyensúlyozott étrendben, valamint tovább javítsanak a tojás fogyasztói megítélésén.

Előadók balról jobbra (Dr. Csorbai Attila, Pákozd Gergely, Dr. Gál Tímea, Antal Emese, Dr. Sütő Zoltán, Dr. Soós Mihály)

Bár a kampány 2023. május 29-én indult el a nagyközönség számára, a kampány hivatalos megnyitójára 2023. október 11-én került sor, ahol Dr. Csorbai Attila, a BTT elnök-igazgatója nyitóbeszédével köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, hogy a Baromfi Termék Tanács két védjeggyel rendelkezik: a Magyar Baromfi Védjeggyel és a Koronás Tojás védjegyével. Az elmúlt években mind az ágazati imázs, mind az ágazati termékek fogyasztói megítélését javították e védjegyek, és a hozzájuk kapcsolt klasszikus marketingprogramok. Véleménye szerint a világ azonban jelentősen megváltozott. E változást felismerve az elmúlt 5-6 évben a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők szövetsége az online-térben is igyekezett minél nagyobb népszerűséget szerezni a tojásnak a fogyasztók körében, és eloszlatni a fogyasztókban élő tévhiteket, amelyre példaként szolgál a saját Facebook oldal indítása is. E hagyományt követve 2021-ben nemzetközi összefogással, Európai Uniós támogatású program szervezésébe fogott a Szövetség, amely eredményes volt, és Tojás Kihívás elnevezéssel indult el idén a program, amelynek eddigi eredményei nagyon biztatóak.

Elsőként Dr. Sütő Zoltán, BTT-n belül működő Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (MTTSz) elnöke a tojásfogyasztás trendjeit mutatta be előadásában, kiemelte a tojásfogyasztás legfontosabb történelmi mérföldköveit, valamint hangsúlyozta a tojásfogyasztás egészségre gyakorolt hatását. Ezután világviszonylatban rámutatott arra, hogy az elmúlt 6 évtizedben meghétszereződött a világ tojástermelése, és jelenleg Kína a világ legnagyobb tojás előállítója. A világ tojásfogyasztásával kapcsolatban kiemelte, hogy míg Magyarország 1993-ban világelső volt tojásfogyasztásban (20,28 kg/fő/év), addig a mai napra már nincs a világ első 10 legtöbbet fogyasztó nemzete között. Európai szinten Hollandia, Ukrajna és Luxemburg áll az élvonalban. Ezért felhívta a figyelmet a tojásfogyasztás fontosságára, szerinte a cél, hogy a hazai fogyasztás egy főre vetítve elérje az évi 300 darabot megközelítő mennyiséget.

Pákozd Gergely, a BTT MTTSZ alelnöke, ismertette a magyar tojástermelő ágazat elmúlt éveinek eredményeit, tendenciáit számokban. Elmondta, hogy a Tojásszövetség 150 taggal rendelkezik, akik a hazai regisztrált termelés 90 százalékát adják volumenben. Majd bemutatta, hogy a férőhely kapacitásuk hogyan és milyen tényezők hatására változott az elmúlt években. Véleménye szerint az elmúlt években rengeteg kihívással nézett szembe az ágazat, mint pl. a Covid-19, a madárinfluenza, az orosz-ukrán háború negatív hatásai, a hatósági árazás vagy akár a szigorodó állatjóléti előírások. Ezért mindenképpen pozitívan ítéli meg a kampányt és reméli, hogy a népszerűsítés eléri a célját, és egyaránt kedvező hatással lesz a fogyasztói megítélésre és a vásárlásra.

Antal Emese, dietetikus, szociológus, a Tét Platform szakmai vezetője kiemelte a tojásfogyasztás pozitív élettani hatásait, valamint szerepét a mindennapi étkezésekben. Részletesen ismertette, hogy mi miatt tekinthető a tojás egy táplálkozás-élettani csodának, e mellett hangsúlyozta, hogy a jelenlegi ajánlásoknak megfelelően az ajánlott napi mennyiség egy darab tojás elfogyasztása, de a 233 db/fő/év átlagos fogyasztási mennyiség lehetne több is. Mindenképpen üdvözli a Tojás Kihívás kezdeményezést, amely a játékokon keresztül még jobban megkedveltetheti ezt a mindennapi alapanyagot a fogyasztókkal.

A szakmai előadásokat követően Dr. Soós Mihály, az InnoFood Marketing Kft. (a kampányt lebonyolító marketing kommunikációs ügynökség) ügyvezetője, ismertette a kampány fő elemeit. A projektnek három célkitűzése van:

  1. Az Európai Termelési Modell jellemzőinek bemutatása, népszerűsítése a fogyasztók körében, többek között az élelmiszer-biztonság és nyomon-követhetőség, minőség, állategészségügy, állatjólét és a fenntarthatóság terén.
  2. A tojással kapcsolatos ismeretek bővítése.
  3. Növelni a tojás versenyképességét és fogyasztását Európában olyan módon, hogy tájékoztassa és aktivizálja a fogyasztókat, hogy több tojást fogyasszanak a táplálkozási ajánlásoknak megfelelően.

A kampány célcsoportjába tartoznak elsősorban a gyermekes családok, a gyermek nélküli fiatal háztartások, valamint a Z- és az Y-generáció tagjai. A célcsoporthoz igazodva olyan stratégia került kialakításra, amely játékokon, kihívásokon keresztül ösztönzi a fogyasztókat, hogy minél többet tudjanak meg a tojásról. A kampány nagyon erős az online kommunikációban, így került kialakításra a honlap (www.tojaskihivas.eu), a közösségi oldalak (Facebook és Instagram), valamint a kampány Youtube-csatornája is.

A kampány fő szlogenje: „Csatlakozz a legnagyobb kihíváshoz, amely táplálja a testet és az elmét!”

Végül Dr. Gál Tímea, az InnoFood Marketing Kft. nemzetközi projektmenedzsere ismertette a kampány elemeinek mérőszámait és az eddig elért eredményeket, tapasztalatokat. Örömmel számolt be arról, hogy bár a kampány a nagyközönség számára csak május végén indult, már számos indikátort teljesítettek és túl is szárnyaltak. A honlapot eddig több, mint 108 ezren látogatták meg, a Tojás Kihívás Facebook oldalán már közel 8.500 követővel rendelkeznek és az első 8 kihívással (tojással kapcsolatos feladattal) már több, mint 173 ezer embert értek el.

Egyes kihívások népszerűsítéséhez influenszereket is felkérnek többnyire séfek, gasztrobloggerek, sportolók személyében, akik saját maguk is teljesítik a kihívást, így a teljes elérés közel 5,5 millióra tehető. Kiemelte, hogy emellett egy intenzív rádiókampányt is megvalósítottak, amelynek nagyon pozitív visszhangja van a követők körében. Jelenleg azon dolgoznak a BTT-vel, hogy a kötelező elemeken túl hogyan tehetnék újabb attrakciókkal vonzóbbá a tojást.

A projektről és a tojással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókról meglátogatható a program folyamatosan frissülő többnyelvű honlapja is: www.tojaskihivas.eu.

Ajánlott kiadványokSimon László (szerk.):
Élelmiszeripari melléktermékek és hulladékok
Véha Antal–Csanádi József–Gyimes Ernő:
Házi élelmiszer-feldolgozás
Dr. Böő István:
Baromfifélék betegségei - A gazdaságok gyakoribb állatbetegségei III.
Pupos Tibor - Sütő Zoltán - Szöllősi László (szerkesztők):
Versenyképes tojástermelés
Dr. Csapó János:
Funkcionális élelmiszerek

Ez is érdekelhetiMezőhéki a szennyezett tojásA magyar tojásszektor profitálhat a botránybólAz étkezési tojások árjelölése

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Többszörösen nehezített úton a vetőmagszektor
A szélsőséges időjárás egyre nagyobb kihívást jelent a vetőmagszektor számára is, amely a mezőgazdaság első, stratégiai jelentőségű lépcsőjét jelenti, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács éves küldöttgyűlésén, Gödöllőn. A negatív környezeti változásokon kívül az ágazatot az elmúlt években érzékenyen érintette az orosz-ukrán konfliktus, amelynek révén a két fontos célországba szállított kukorica és napraforgó vetőmagok exportja töredékére esett vissza.
Földügyletek a családon belül
A magyar termőföldek több mint 2/3-át egyéni gazdaságok használják, melyek javarészt családi gazdasági formában működnek. Szerepük nem csak gazdasági értelemben jelentős, hanem társadalmi szempontból is meghatározóak a vidék életében. Nem véletlen tehát, hogy jelenleg is komoly támogatásokat biztosítanak a családi gazdaságok működéséhez, ahogy ugyanez igaz a családon belüli földügyletekre is egyszerűbb szabályok vonatkoznak.
A DélKerTÉSZ komplex szolgáltatást nyújt a tagjainak
A Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) eddig is azon dolgozott, hogy a 450 tag termelési feltételei minél korszerűbbé, hatékonyabbá váljon. Ám a klímaváltozás újabb és újabb kihívásai miatt további jelentős beruházásokra van szükség ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű magyar zöldség és gyümölcs legyen elérhető a magyar boltok polcain. A magyar termelőknek a világpiaci árak mellett kell hatékonynak és versenyképesnek kell lenniük, kellő hozamot kell elérni magas minőség mellett. Nagypéter Sándorral, a DélKerTÉSZ elnökével beszélgettünk.
Kiváló, és biztonságos termékek gyártója a GALLICOOP
A Magyar Pulykaszövetség tavaly ősszel az újságírók számára rendezett egy gasztronómiai eseményt, amelyen a GALLICOOP Pulykafeldolgozó Zrt. által előállított pulykahúsból készítettünk ételeket. Jómagam a cannelloni receptet húztam ki két társammal, és mondhatom, hogy igen finom ebédet sikerült elkészíteni. Azóta a család is megkedvelte a pulykahúsból készült ételeket, így gyakran szerepel a családi étrendünkön a változatosan elkészíthető fogások. Ruck János, a GALLICOOP Pulykafeldolgozó Zrt. vezérigazgatója az általuk előállított termékpalettát is jó szívvel ajánlotta mindenkinek.
Magas szintű járványvédelemre van szükség
A tavaly ősszel indult madárinfluenza járványban Magyarországon több mint 200 állattartó telepen jelent meg a magas patogenitású madárinfluenza vírus. A vadmadárvizsgálatok azt mutatják, hogy sajnos a vírus a vadmadarakban egész évben jelen van, így a betegség megjelenésének veszélyével folyamatosan számolnunk kell. A betegség fellobbanása, a baromfiállományokba történő behurcolásának kockázata a vándorló vadmadarak vonulásával pedig tovább nő. Magyarország madárinfluenza szempontjából különösen veszélyeztett, mert a vándorló vadmadarak fő vonulási útvonalai közül néhány érinti hazánkat is. E kockázat mellett figyelembe kell venni, hogy az ország egyes térségeiben igen nagy a telepsűrűség, mely a járvány gyors terjedését okozza. Dr. Csorbai Attilával, a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnökével értékeltük az elmúlt időszak eseményeit.
Az élelmiszerek minőségéért és biztonságáért viselt felelősség
Az élelmiszer-biztonság az élelmiszernek az a tulajdonsága, hogy a fogyasztójának életét vagy egészségét semmilyen módon nem veszélyezteti, vagy semmi egyéb módon számára károsodást nem okoz. Az élelmiszer-biztonság tehát annak biztosítása, hogy a termelés és a forgalmazás teljes folyamatában az élelmiszer nem veszélyezteti a fogyasztó egészségét, ha azt a rendeltetési célnak megfelelően fogyasztja.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza