2025. 04. 02., szerda
Áron
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Az agráriumban elengedhetetlen a hozzáadott érték növelése

Kategória: Agrárgazdaság, Vidékfejlesztés | Szerző: Hajtungy, 2024/03/02

A 2022-es év nagy sikere volt, hogy az Európai Bizottság november 7-én elfogadta Magyarország KAP stratégiai tervét, mely történelmi lehetőséggel bír a magyar vidék és agrárium számára. A 2027-ig tartó időszakban a Magyarországnak járó uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatásokról kedvező megállapodás született, az uniós források a kiemelkedő arányú nemzeti költségvetési hozzájárulással együtt minden eddiginél nagyobb segítséget jelentenek a vidékfejlesztés, a gazdálkodók és élelmiszer-feldolgozók számára. Papp Zsolt Györggyel, az Agrárminisztérium Közös Agrárpolitika Végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárával, az Irányító Hatóság vezetőjével beszélgettünk.

Papp Zsolt György
az Agrárminisztérium Közös Agrárpolitika Végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára

- Helyettes államtitkár úr, először tisztázzuk az anyagiakat. Mennyi pénz áll rendelkezésre a KAP-ban az elkövetkezendő öt évben?

- Az elkövetkezendő öt év költségvetése a hazai KAP-ban összesen 14,7 milliárd euró, ami magyar forintban nagyságrendileg 5400 milliárd forintot jelent. Ennek csaknem felét a magyar kormány biztosítja, az Európai Uniótól mintegy 8,46 milliárd euró forrás érkezik. A KAP forrásait két pilléren osztjuk el. Az I. pillér teljes költségvetése 6,84 milliárd euró, azaz (365 forintos euróárfolyamon számolva) 2497 milliárd forint. Ezen belül a közvetlen támogatásokra fordítható összeg 6,63 milliárd euró, azaz 2421 milliárd forint, ami teljes egészében uniós forrásból érkezik. Az I. pillér a terület- és állatalapú támogatásokat tartalmazza, azokat, amelyeknek a döntő többségét a gazdálkodók egységes kérelemben igénylik áprilisban. Ennek történik meg az előleg fizetése október 16-át követően.
A II. pilléres vidékfejlesztésre 7,93 milliárd euró, azaz 2896 milliárd forint jut. Ebből az uniós forrás mindössze 20,6 százalék, 1,63 milliárd euró, azaz 597 milliárd forint. A fennmaradó 79,4 százalékát - kormányzati döntés alapján - hazai forrásból fedezzük, amelynek teljes összege a következő 5 évre 6,3 milliárd euró, azaz 2298 milliárd forint. A példátlan mértékű, maximálisan nyújtható hazai társfinanszírozás alkalmazásával a magyar kormány célja a vidékfejlesztési források növelése, ezáltal pedig a hazai agrárium további, nagyfokú fejlesztése.

- Mire használhatjuk fel a II. pillér forrásait?

- A vidékfejlesztési forrásokat három területre érdemes bontani. Az első terület a gazdaságfejlesztésé, mondhatni a beruházásoké, itt a keretösszeg több mint fele, csaknem 1500 milliárd forint gazdaságfejlesztésre megy. A második halmaz az összes forrás 36 százalékát használja fel, ez több mint 1000 milliárd forint, s a környezettudatos, fenntarthatósági, zöld célok megvalósítását szolgálja majd. Ezeknek a fejlesztéseknek a jelentős hányada több éves támogatási ciklust foglal magában. A harmadik halmaz a vidékfejlesztési forrásokat tartalmazza, ezekre az intézkedésekre 300 milliárd forintot szánunk. Ennek keretében az önkormányzati, egyházi kezdeményezéseket, a kis- és családi gazdaságok segítését, a helyi piacok létrejöttét, valamint – s ez a nagy szegmens – a LEADER programot támogatjuk. A LEADER programban, az elmúlt ciklusban 103 helyi akciócsoport végezte a munkát, aminek köszönhetően közel 13,5 ezer darab támogatói okirat született, ami 66,5 milliárd forintnyi támogatás odaítélését jelenti. A támogatások okos felhasználásával a magyar agrárium termelékenysége a másfélszeresére, a hozzáadott érték a kétszerese nőhet az évtized végére.

- Szóljunk részletesen a II. pillér gazdasági fejlődését szolgáló szakpolitikai céljairól. Milyen beruházásokat támogatnak? 

- A kormány figyelembe véve a felgyorsult világfolyamatokat, úgy döntött, hogy a KAP vidékfejlesztési támogatásainak keretében a legfontosabb fejlesztési prioritás az élelmiszeripar lesz, a mezőgazdaságban pedig egyrészt az egy hektárra vetített hozzáadott érték emelését tűztük ki célul, másrészt a termelés költséghatékonyságának növelését célzó beruházási támogatásokat helyezzük előtérbe. Nemzetközi mércével mérve is versenyképes, erőforrás-hatékony, magas hozzáadott értéket termelő innovatív mezőgazdaságot és élelmiszeripart kívánunk létrehozni, amely az eddigieknél ellenállóbbá válik a külső gazdasági sokkhatásokkal, és a termelést közvetlenül sújtó természeti tényezőkkel szemben. Mindennek érdekében kiszámítható, és hatékony eszközökkel kívánjuk segíteni a kis- és közepes agrárgazdaságok, valamint az élelmiszeripar tudás- és technológiaalapú versenyképességét.

Kiemelten kezeljük a kisgazdaságokat, akik számára széles körű lehetőséget kívánunk adni saját gazdaságuk erősítésére, a helyi értékesítésben való aktívabb részvételre vagy éppen a termelési értékláncokban történő részvétel feltételeinek megteremtésére. A kisebb gazdaságok helyzetének erősítése érdekében kiemelt figyelmet fordítunk a termelői együttműködések közös fejlesztéseinek, beruházásainak ösztönzésére. Fontos, hogy értékteremtő gazdálkodás jöjjön létre, különös tekintettel az élelmiszer feldolgozásához kapcsolódó tevékenységek keretében, mert így a termékpályán keletkező jövedelem igazságosabb eloszlása valósul meg. A mezőgazdasági termelésintenzitás további növelése érdekében kiemelten kezeljük az állattenyésztéshez kötődően a baromfi, tej, sertés ágazatot és a kapcsolódó takarmány előállítást, az ipari zöldségtermesztést, a kertészeti kultúrákat, a vetőmagtermesztést és mindezek feldolgozását. Az állattenyésztés esetében a termeléshez kötött támogatásokon, és a beruházási támogatásokon túl az eddiginél jóval szélesebb körben kívánjuk az állatjóléti többletvállalásokhoz kapcsolódó támogatási formákat bevezetni. Mint már említettem, komplexebb beruházásokban gondolkodunk, s a megjelenő felhívások szempontrendszerében növeljük a beruházási projektek pénzügyi megalapozottságának fontosságát, s a fenntarthatósági szempontokat.

 - Mit tartalmaznak a zöld jövőt szolgáló szakpolitikai célok?

 - A zöld felépítményben természetesen megtalálhatók az ágazati támogatások egyes zöld elemei, illetve egyes, főleg az energia- és erőforrás-hatékonyságot, valamint a megújuló energia használatát célzó beruházások, az erdészeti intézkedések az erdőtelepítéstől kezdve az erdészeti környezetvédelmi programig, valamint a genetikai erőforrások megőrzését, és az állatjólétet célzó támogatások is. Javítani szükséges a mezőgazdasági termelés erőforrás-hatékonyságán, arra törekszünk, hogy a gazdálkodók széles rétege használjon környezetkímélő termelési technológiát és eljárásokat, ennek következtében a gazdatársadalom fenntarthatóbb módon kezelje a természeti erőforrásokat. Fontos szempont, hogy mérsékeljük a klímaváltozást, és növekedjen a biológiai sokféleség is. Olyan komplex megközelítést alkalmazunk a környezeti állapot javítását, és a természeti erőforrások fenntartható kezelését szolgáló előírásrendszerünkben, amelynek révén a termelőinket észszerűen ösztönözzük a gazdálkodási gyakorlataik megújítására. Beavatkozásaink révén minden korábbinál erősebb védelmet kap a talaj, és annak szerves anyag tartalma, minden korábbinál erősebben ösztönözzük a vízvisszatartást a talajban, a tájban egyaránt, és nem utolsósorban a vizeink védelmére is nagy hangsúlyt helyezünk.

 - Önnek szívügye a fiatal generációval való foglalkozás, a generációváltás folyamatának felgyorsítása. Ez miképpen jelenik meg a támogatáspolitikában?

 - A megújuló vidéket szolgáló szakpolitikai célokban ez a kormányzati törekvés világosan kiolvasható, hiszen a Stratégiai Tervben nagy súlyt helyezünk a generációváltás ösztönzésére, támogatást nyújtunk ahhoz, hogy az idősebb, az önálló gazdaságot már tovább vinni nem tudó gazdálkodók megnyugtatóan rendezhessék a gazdaságuk sorsát azzal, hogy átadják azt a fiatalabb generáció egy tagjának. Külön támogatjuk az átadó és az átvevő gazda együttműködését, amelynek keretében az átadó, a nyugdíj korhatárt elért gazda támogatást kap az átadás lebonyolításához. Folytatjuk a fiatal (40 év alatti) mezőgazdasági termelők induló támogatását, közkeletű nevén a „fiatal gazda” támogatást, emellett a fiatal mezőgazdasági termelők kiemelt támogatási intenzitás mellett valósíthatják meg beruházásaikat.

 A gazdálkodók több lábon állása erősíti a jövedelembiztonságot, ezért támogatjuk többek közt a gazdálkodói tevékenységek mezőgazdaságon kívüli irányba történő diverzifikációját (pl. turisztikai szolgáltatás), a helyi termelők áruinak értékesítésére szolgáló piacok létesítését, a helyi termékek hasznosítását elősegítő közkonyhák kialakítását, vagy a helyi termelők és a fogyasztók értékesítési közösségeinek létrehozását stb. Ezek a tevékenységek fejlesztik az életszínvonalat meghatározó alapszolgáltatásokat a vidéki térségekben és javítják a helyi foglalkoztatást. Az elkövetkező időszakban kiemelt cél a gazdatársadalom alkalmazkodóképességének növelése, melynek egyik pillérét az információkat hatékonyan közvetítő tudáshálózat megteremtése képezi. Ezt segíti elő a falugazdász hálózat, valamint az ágazati szakmai szervezetek szakértői bázisának megerősítése, az agrár közép- és felsőfokú oktatási intézmények tangazdaságainak modern bemutatóüzemmé fejlesztése, a gazdák képzési programokba történő bevonása.

 - Hány intézkedés fog születni a II. pillér keretében?

 - Az előzetes terveink szerint 69 pályázati felhívásban gondolkodunk, ami azért jó szám, mert az előző ciklusban több mint 120 kiírást jelentettünk meg. Az volt a célunk, hogy próbáljuk meg összevonni, egyszerűsíteni, csökkenteni azokat az adminisztratív terheket, amelyek egy-egy gazdálkodót érintenek. Jó példa rá, hogy az előző ciklusban az ültetvény felhívásban külön volt a telepítés, külön a támrendszer. Nos, ilyen és ehhez hasonló összevonásokra utaltam, mert azt szeretnénk, hogy egy-egy területen a támogatható tevékenységek egy felhívásban, komplex módon jelenjenek meg, így elegendő legyen egy kérelmet benyújtani és egy projektet megvalósítani – ahol erre lehetőség van. Kertészeti példával élve megemlíteném, hogy nem csak az üveg- és hűtőház kialakítására, hanem a technológia mellett a gépek beszerzésére is együtt lehet majd pályázni.

 - Mondhatjuk-e hogy a kevesebb intézkedéssel nem csorbulnak a gazdálkodók pályázati lehetőségei?

 - Nem csorbulnak, a pályázati felhívások előkészítésénél ez volt az egyik legfontosabb szempont, vagyis, hogy ne szűkítsük a lehetőségeket oly módon, hogy egy tevékenységben külön, több projekttel lehessen csak a fejlesztéseket megvalósítani.

 - Kétségtelen tény, hogy Ön, és az Agrárminisz– térium nyitott a párbeszédre, az egyeztetésekre, és széles körű társadalmi egyeztetéseket tartottak már a KAP program kialakításakor…

 - Köszönöm a megjegyzését, örvendetes hogy a külvilág is így látja a szerepünket. Annak érdekében, hogy minden gazdálkodó a számára lehető legmegfelelőbb támogatásokat elérje, az Agrárminisztérium kiemelt feladatának tekinti a folyamatos tájékoztatást. A hazai KAP Stratégiai Terv elfogadását megelőzően is hosszú műhelymunkát végzett a minisztérium a kormányzati portálon, az országos- és szaksajtóban, illetve számos szakmai konferencia keretében közzétette a szabályozási terveket, és információkat. A jövőben is online és jelenléti formában szakmai fórumokat szervez a szaktárca az induló új támogatási rendszeréről, a változásokról és az újdonságokról, amelyekről nyomtatott kiadvány is készült az Agrárkamarával együttműködésben. Folyamatosan kapnak felkészítést a falugazdászok, az idei év elejétől pedig egy tematikus honlap ugyancsak az agrártámogatási rendszerrel kapcsolatos információk közzétételét szolgálja majd. Az egyeztetések lezárása után a felhívást elküldjük a monitoring bizottság tagjainak, s ezután bocsájtjuk társadalmasításra.

 - Mennyire kötött a mozgásterük az uniós előírások betartása miatt?

 - Minden esetben meg kell felelni az uniós szabályozásnak. De óriási mozgásteret biztosít az, hogy a magyar kormány 80 százalékos nemzeti hozzájárulást rendelt a vidékfejlesztési uniós forrásokhoz. Így akkora összeg áll az agrárium rendelkezésére, amelyre eddig nem volt példa.

 - Valóban, ekkora összeggel még nem rendelkezett egyetlen KAP forrás sem, de ez az ágazat szereplőire is nagy nyomást gyakorol azzal, hogy az önerőt elő kell teremteniük. Ehhez viszont elkerülhetetlen a kedvező hitelkonstrukció, ami most nem áll rendelkezésre. Tárgyalnak-e erről a bankokkal?

 - Alap esetben a támogatottság intenzitása 50 százalékos, ami további 15 százalékkal növekedhet a fiatal gazda, illetve a gazdaságot átvevő gazdálkodók esetében, de az ökotermelők is 10 százalékkal növelt támogatásra számíthatnak. A kedvező hitelkonstrukciókra azért van nagy szükség, mert minden projekt utólagosan finanszírozott, vagyis a gazdálkodó csak a projekt megvalósítása után kapja meg a teljes beruházási összeget. De hogy lesz-e, kamattámogatás, azt még nem tudom megmondani, dolgozunk rajta, de ez függ az Európai Unió jóváhagyásától is.

 - Felgyorsul-e a pályázati elbírálás, a kifizetés menete?

 - Számos egyszerűsítést vezetünk be annak érdekében, hogy tartani tudjuk a határidőket, és ne csússzunk ki az elvárt néhány hónapos döntéshozatali mechanizmusból. Szeretnénk egy-egy támogatási kérelmet – amennyiben nincs szükség hiánypótlásra – 2,5 hónap alatt elbírálni, s ha hiánypótlásra van szükség, akkor négy hónapra tolódik ki ez az idő. De jó támogatási kérelmeket kell a gazdálkodóknak is beadniuk ahhoz, hogy ezt a négy hónapot tartani tudjuk, és a támogatási döntéseket kézbesíthessük. Ugyanakkor a pályázati felhívások meghirdetése és a kérelmek beadása között legalább 30 napot szeretnénk biztosítani a gazdálkodók felkészülésére.

 - Végezetül mit javasolt a gazdáknak? Mikorra várható az első II. pilléres pályázati felhívás?

 - Az idei év első felében már jelennek meg pályázati felhívások. A tervezett menetrendet már nyilvánosságra hoztuk, ennek mentén arra kérjük a gazdákat, hogy már most tájékozódjanak, és a fejlesztési elképzeléseiket már most tervezzék meg, hogy ne kelljen versenyt futniuk az idővel. Az Irányító Hatóság munkatársai azon lesznek, hogy e viszonylag rövid idő, öt év alatt, hatékonyan, jól használjuk fel a meglévő óriási támogatási forrást. A magyar kormány számára a vidék jövőjének alakítása társadalmi, gazdasági és környezeti szempontból is alapvető fontosságú. A támogatáspolitika célja, hogy megújítsuk Magyarország vidéki területeinek gazdaságát, és az ott élő honfitársaink számára vonzó életkörülményeket és munkalehetőséget biztosítsunk. A vidéki Magyarország számára a mezőgazdaság, az erdőgazdaság, az élelmiszer feldolgozás, és a kapcsolódó gazdasági ágazatok gazdaságilag és környezetileg fenntartható fejlődése olyan lehetőséget jelent, amelynek révén saját erőforrásaira építve képes értéket teremteni és megélhetést biztosítani. A magyar vidéki térségek jelentős része komparatív előnyökkel, felhalmozott tudással rendelkezik a mezőgazdasághoz kapcsoló gazdasági tevékenységek tekintetében, erre érdemes és kell építeni.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

2024: Lassult a drágulás, a kisebb méretű földterületek uralják a piacot - A legnagyobb forgalma az 1 és 5 hektár közötti szántóterületeknek volt
Az előző évhez hasonlóan 2024-ben is mérsékelten emelkedett a termőföld országos átlagára. Az Agrotax Kft. elemzése szerint a kifüggesztéssel eladott földterületek hektáronkénti átlagára 2,431 millió forint volt, ami 8,3 százalékkal magasabb az egy évvel korábbnál (2023: 2,172 M Ft). A termőföldpiaci átlagár emelkedése a 2022-ig jellemző évi 10 százalékos átlagos drágulástól tavaly is elmaradt, és jelentős maradt a különbség egyes régiók között.
A FAO új iránymutatást tesz közzé a szarvasmarhák influenza felügyeletére vonatkozóan
A szarvasmarhák és más emlősök bejelentett madárinfluenza-fertőzésének hulláma közepette az Egyesült Nemzetek Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) új iránymutatásokat adott ki, amelyekben tanácsot ad tagjainak, hogyan hajtsanak végre hatékony felügyeleti programokat a szarvasmarhák influenza fertőzésének korai kimutatására – adta hírül honlapján a szervezet.
Vizes Élőhelyek Világnapja
Február 2-án ünnepeltük a Vizes Élőhelyek Világnapját. 1971-ben ezen a napon írta alá 18 állam az iráni Ramsar városában a nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyekről és a vízimadarak élőhelyének védelméről szóló államközi megállapodást, melynek tagjai azóta 172-re nőttek. Hazánk nemzeti parkjai a világnap keretében színes programokkal várják ezúttal is az érdeklődőket.
Kiváló horgászélményt kínálnak a Körösök
A Körösvidéki Horgászegyesületek Szövetsége (KHESZ) a számadatai alapján is tiszteletreméltó szervezet, hiszen 2400 hektár vízfelületet kezelnek, amelyen 94 horgászegyesület 29 ezer tagja él a hobbijának. Az összesen 184 hektáron működő tógazdaságaikban termelt pontyokat kizárólag a szövetség horgász vizeibe telepítik, megalapozva ezzel a természetesvízi halgazdálkodást és a telepítéseket. Nemes Attila Károly, a KHESZ ügyvezető igazgatója két év híján húsz éve vezeti a szövetség szerteágazó munkáját. Az, hogy az igazgató jól dolgozik, jelzi, hogy Körösökön a horgászat népszerűsége nem csorbult az elmúlt csaknem két évtizedben sem. Nemes Attila Károllyal beszélgettünk.
A magyar halász és a tenger - avagy egy sikeres elnökség mérlege
Mint ismert, 2024. július 1. és december 31. között Magyarország töltötte be az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét. Ilyenkor az éppen elnöklő tagállam fél évig vezeti a tanácsi munkacsoportüléseket, az Állandó Képviselők Bizottsága (Coreper) üléseit, valamint a miniszteri tanácsüléseket. Ezen adminisztratív funkció mellett a mindenkori elnökség megfogalmazhat és elfogadtathat olyan tanácsi következtetéseket, amelyek a későbbiekben beépülhetnek a jogalkotásba, saját prioritásai mentén eldöntheti, milyen dossziékban akar inkább előrehaladást elérni, és melyeket sorol hátrébb, valamint – bizonyos korlátokon belül – beleszólása van az egyes jogi aktusok megszövegezésébe is. Mit is jelentett mindez a halászat területén, és milyen eredményeket sikerült elérnie a magyar elnökségnek? Az alábbiakban ezt szeretnénk röviden bemutatni.
Módosult az EPR Rendszer
Könnyített adminisztrációt és évi egyszeri EPR fizetési kötelezettséget hozott az új év az élelmiszeripari kistermelőknek és az árbevétel plafont el nem érő mezőgazdasági őstermelőknek. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Energiaügyi Minisztérium együttműködésének köszönhetően módosult a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerről szóló kormányrendelet.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza