2025. 08. 20., szerda
István
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

A balkáni országokat is meghódították a magyar élelmiszerek - Szeptemberben maximális sebességre kapcsolt a magyar élelmiszerexport fejlesztését szolgáló Hungarian Food Business Program

Kategória: Agrárgazdaság, Élelmiszeripar | Forrás: AMC, 2024/10/01

Négy helyszínből álló, a Balkán-félszigetet megcélzó eseménysorozatot szervezett az Agrármarketing Centrum élelmiszer exportfejlesztési üzletága, a Hungarian Food Business Program. A szeptember 11-én indult és a múlt hét végén zárult üzletember találkozók elsődleges célja, hogy az exportpiacot kereső hazai élelmiszergyártók bemutathassák termékeiket a külföldi disztribútoroknak, és a tárgyalásokból aztán konkrét üzleti megállapodások is születhessenek. Az elmúlt három hétben Szófiában, Belgrádban, Szkopjében és Bukarestben rendezett találkozók jóvoltából a jövőben többek között hazai fagyasztott termékek, kézműves sörök, egészséges édességek, magolajok, üdítők és szörpök is bekerülhetnek a helyi élelmiszerláncok kínálatába.

Bulgária fővárosa, Szófia adott otthont a magyar élelmiszerexport fejlesztését célzó balkáni eseménysorozat első állomásának, 2024. szeptember 11-12-én. Az üzleti találkozóra kilenc hazai élelmiszergyártó utazott ki, hogy ott többek között magolajokat, gluténmentes termékeket, kekszeket, üdítőket, szörpöket, illetve nyúlhúst és gyorsfagyasztott termékeket ajánljon az érdeklődő disztribútorok figyelmébe. A termékbemutatókat megelőző piacismereti napon Zemniczky Nándor külgazdasági attasé, Dr. Rossen Tkatchenko a Magyar-Bolgár Gazdasági Kamara elnöke, továbbá Kristian Karailiev, a Fornetti Bulgaria logisztikai vezetője tartottak előadást a helyi kereskedelmi környezetről, logisztikáról, valamint a piac aktualitásairól. Ezt követően a cégek közösen ellátogattak a Fantastico bolgár üzletláncba, továbbá a Kaufland és a Billa helyi egységeibe.

 A programsorozat néhány nappal később Szerbia fővárosában, Belgrádban folytatódott, ahol a magyar élelmiszeripari vállalatok az Agrármarketing Centrum és Magyarország belgrádi nagykövetsége által szervezett magyar-szerb élelmiszeripari B2B eseményen mutatkoztak be. A megnyitón beszédet mondott Magyar József, Magyarország belgrádi nagykövete. A magyar élelmiszerek régóta ismertek és kedveltek a szerb fogyasztók körében, amelyet az is jól mutat, hogy az Európai Unión kívüli országok közül a magyar élelmiszerek második legnagyobb felvevője a szerb piac. Az eseményen tizennégy magyar élelmiszergyártó képviselője mutatkozott be számos innovatív termékkel. A palettán szerepeltek többek között funkcionális, mentes élelmiszerek, magas minőségű, egészséges édességek, panírozott termékek, valamint borok. A nagy sikerű találkozón mintegy ötven helyi beszerző vett részt.

A találkozó-sorozat következő állomása Észak-Macedónia fővárosa, Szkopje volt, ahol nyolc magyar cég folytatott üzleti tárgyalásokat mintegy negyven disztribútorral. A feltörekvő macedón és koszovói piac óriási lehetőséget jelenthet a magyar élelmiszergyártóknak. Az eseményen felszólalt Klein András nagykövet. Harasztia Szandra, Magyarország szkopjei külgazdasági attaséja az ország gazdasági helyzetéről, Kerékgyártó Áron Magyarország pristiniai külgazdasági attaséja a koszovói élelmiszeripari szektorról, Vasko Ristovski, az Észak-Macedón Gazdasági Kamara igazgatója pedig a hazai piacról tartott előadást.

Az idei ősz negyedik B2B állomásának Románia fővárosa, Bukarest adott otthont, ahová a Hungarian Food Business Program 14 magyar gyártó céggel érkezett. Ez volt egyben a huszadik nemzetközi üzletember találkozó, amelyet az Agrármarketing Centrum a programelem 2022. novemberi indulása óta szervezett. A nagyszabású esemény ötven romániai beszerző részvételével zajlott, a találkozón felszólalt Fegyver Dorottya, Magyarország bukaresti külgazdasági attaséja és dr. Sándor Tibor László mezőgazdasági szakdiplomata. Az ország gazdasági helyzetéről és a hazai retail piacról tartott előadást George Bădescu, a Romániai Nagykereskedelmi Hálózatok Szövetségének (AMRCR) ügyvezető igazgatója, illetve a Modern Buyer Románia retail szakértője, Eugen Zbircea. A résztvevőket Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője is köszöntötte.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum exportfejlesztésért is felelős ügyvezető-helyettese mind a négy találkozón bemutatta a résztvevőknek a Hungarian Food Business Programot. A szakember az eseménydús három hetet kifejezetten sikeresnek értékelte, hiszen a programsorozat során a balkáni térséget ellátó több száz beszerző számára mutatkozhatott be több tucat hazai élelmiszergyártó. Hozzátette: az elmúlt három hét legnagyobb hozadéka, hogy rendkívül sok értékes üzleti kapcsolattal bővült a hazai gyártók partneri köre a Balkán-félszigeten, egy olyan térségben, ahol korábban az Európán belüli legnagyobb potenciált azonosította az Agrármarketing Centrum. Hangsúlyozta továbbá, hogy a hazai élelmiszeripar kiemelt kormányzati támogatása és várható gyors fejlődése miatt égető fontosságúvá vált az exportpiacok építése, a Hungarian Food Business Program pedig három éve, minden eszközével éppen ezt a célt szolgálja.

A négy üzletember találkozó lebonyolítása annak fényében igazán jelentős, hogy a Magyar Kormány stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra és az aktuális támogatási ciklusban összesen mintegy 800 Mrd forintnyi fejlesztési forrást biztosít az ágazat számára, ami soha nem látott mértékű forrásallokációt jelent. A fenti intézkedések és a Hungarian Food Business Program további programelemei pedig az ezen fejlesztések következtében létrejövő, immár jóval versenyképesebb magyar élelmiszeripari termékek külpiaci pozícióit javítják.  

Ajánlott kiadványokTakácsné dr. Hájos Mária:
Üvegházi zöldségtermesztés gyakorlata
Dr. Márton István szerk.:
Versenyképes húsmarhatartás
Dr. Bagi Zoltán (szerk.):
A húsgalamb-tenyésztés korszerűsítésének lehetőségei
Bárány lászló - Pupos Tibor - Szöllősi László (szerkesztők):
Versenyképes brojlerhizlalás
Dr. Pepó Péter (szerk.):
Konzervipari növények - Integrált növénytermesztés 11.
Bereczkiné Kardeván Kinga - Kovács Gáborné:
Kistermelői élelmiszer-előállítás
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Véha Antal–Csanádi József–Gyimes Ernő:
Házi élelmiszer-feldolgozás

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Szójatermelés: a bátrak sikeresek voltak
A szója a XX. század karrier növénye a világban. Magyarországon ingadozott a termőterülete, az utóbbi években 50-60 ezer hektár átlagában stabilizálódott. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakértői szerint a cél a 100 ezer hektáros termelés, így a jelenlegi import fele kiváltható lenne. A termőterülete növekszik is az utóbbi években, a gazdák alkalmazkodnak a klímaváltozáshoz, s ennek egyik lehetősége a szójatermelés.
Kedvetlenek a szilva és a dinnye termelők
Aktualitását veszítheti a régi anekdota. Édesapám minek szedjük ezt a sok szilvát? - kérdezi az ifjú legény az apjától. Hát fiam, ha anyád meggyógyul, lekvár lesz belőle, ha nem, akkor pálinka. Hamarosan szilva sem lesz. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint a szilva termőterülete folyamatosan csökken, jelenleg már csak hatezer hektáron termelnek szilvát.
Verseny a jövő versenyképességéért
Fogynak a gazdák. Nem fogyókúráznak, hanem számuk csökken látványosan. Az elmúlt tíz évben százezerrel csökkent a gazdaságok száma. Az utánpótlás is akadozik. A gazdaságirányítóknak csak a 4.9 százaléka 35 év alatti – amit Papp Zsolt, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke hibahatár kategóriának említett. A középfokú agrárképzésben tanulók száma is 2,4 százalékkal csökkent 2024-ben az előző évhez képest. A végzettek fele sem akar tanult szakmájában elhelyezkedni, 20 százalékuk külföldön tervezi a jövőjét. A szakmai karrierjüket megfontoltan tervező fiatal gazdáknak két pályázat is támogatja sikeres jövőjüket.
Rövid ellátási lánc: törik az első karika?
Háromszáz termelői piac működik ma Magyarországon, amelyeken friss, szezonális magyar élelmiszereket vásárolhatunk. A termelői piac nem csupán árukat, hanem életérzést is jelent, ahol a termékek kipróbálására és vásárlására ösztönzik a fogyasztókat – ajánlja a termelői piacokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.  Régen volt a háztáji, tíz éve lett ismert a rövid ellátási lánc fogalma. Mindkettő a falusi termelés serkentő gyakorlata. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is rendszeres támogatója a remélhetően sikeres termelési gyakorlatnak, szakmai rendezvényeken készítik föl a termelőket a pályázatokra és a jövedelmező értékesítésre. 
Kiszáradt kutak: csak öntözéssel nem lesz fenntartható a mezőgazdaság
Hajdú Vármegyében gazdálkodó ismerősöm szomorúan, de beletörődéssel meséli, hogy az idén megint vesztesége lesz a napraforgó és a kukorica földjein. Három éve, amikor a mostaninál még kevésbé váratlanul tört be az aszály, már elszenvedte a veszteséget. A 2023-2024 év kicsit jobb volt a hajdúságiaknak is, de a négy év átlagában veszteséget könyvelnek el. A Debrecen környéki falvakban már akkora a talajok vízhiánya, hogy a hat-nyolc méter mély ásott kutak kiszáradtak.
Új megközelítés kell a bogyós gyümölcsök termesztésében
Bár az éghajlatváltozás komoly hatással van a bogyós gyümölcsök hazai termesztésére, a megfelelő termesztéstechnológiával és fajtaválasztással változást lehetne elérni ezen a területen. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Agrár – és Élettudományi Egyetem által szervezett szakmai napon számba vették az ágazat lehetőségeit és bemutatták a korábban indított agrárerdészeti kísérlet eddigi eredményeit is.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza