Kategória: Vidékfejlesztés | Szerző: V.B., 2014/03/10
Címkék: Hortobágyi Nemzeti Park, környezetvédelem, természetvédelem, vidékfejlesztés
Európai uniós forrásból több mint 2 milliárd forintos ökoturisztikai megaberuházás kezdődik a Hortobágyon a helyi halgazdaság, a génmegőrző kft. és a nemzeti park együttműködésének eredményeként.
Rácz András, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) környezetés természetvédelemért felelős helyettes államtitkára emlékezetett rá, hogy a 2007–2013 közötti uniós költségvetési időszakban 36 milliárd forintot fordíthattak természetvédelmi fejlesztésekre, és a keret teljes egészét sikerült lekötni.
Jó hír, hogy a most kezdődő uniós költségvetési időszakban Környezet- és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) néven lesz önálló operatív program a természetvédelemre: a következő években több mint 31 milliárd forint jut természetvédelemre, ökoturisztikai fejlesztésekre – tette hozzá Rácz András.
A helyettes államtitkár beszámolt arról, hogy az elmúlt hétéves ciklusban 100 ezer hektáron, a tervezettnél háromszor nagyobb területen történt élőhely-rekonstrukció. Ez a hazai védett területek 10 százaléka, a Natura 2000-es területek 5 százaléka.
Jelenleg 571 ökoturisztikai attrakció van az országban, ebből 293-at a nemzeti parkok üzemeltetnek, a látogatók száma pedig elérte az 1,4 milliót – fűzte hozzá.
Berki Judit, az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezető helyettese elmondta: a regionális operatív programok keretében az elmúlt években nyolc beruházás valósult meg, illetve van folyamatban a Hortobágyon, a négymilliárd forintos támogatási összegből kétmilliárdot már ki is fizettek.
Sárosi Eleonóra, a hortobágyi beruházás konzorciumát vezető Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. turisztikai- és marketingigazgató- helyettese hozzátette: a projekt keretén belül a Nonprofit Kft. és a Hortobágyi Nemzeti Park (HNP) közös fejlesztéseként egy turistautat alakítanak ki Hortobágy település, a Hortobágy-Halastó, illetve a pusztai állatpark között.
A Nonprofit Kft. további fejlesztései között szerepel a kungyörgyi telepen a régi víztorony felújítása, belsejében hét szinten a Hortobágy felszínfejlődését, egykori és jelenlegi élővilágát, valamint a pásztorkultúra kialakulását bemutató interaktív kiállítással. A mátai ménes területén épület-felújítások történnek, valamint megépül egy új, a látogatók kulturált kiszolgálását lehetővé tevő fogadóépület, amelyben ménestörténeti kiállítás, kocsimúzeum, oktatóterem és helyi kézművesek műhelyei is teret kapnak.
A megaberuházás része lesz továbbá a Pusztai Állatpark szolgáltatásainak családbarát elemekkel való bővítése, a HNP területén a Fecskeház erdei iskola és a vadaspark korszerűsítése, a Hortobágy- Halastó területén játszótér, fűzlabirintus, madáretetőtó és madárgyűrűzéshez használt úgynevezett helgolandháló megépítése, a halgazdaság területén pedig egy „madárbarát park” kialakítása – hangzott el a projektnyitón.
A Hortobágyi Nemzeti Park hazánk első és máig legnagyobb kiterjedésű nemzeti parkja, neve egybeforrt a nemzetközi ismertséget is jelentő puszta kifejezéssel, mely tagadhatatlanul az ország egyik meghatározó jelképe, nemzeti identitástudatunk egyik markáns eleme, hivatalosan is hungarikum. A puszta, a Hortobágy nemzetközileg is ismert és elismert, a Világörökség részét képező természetvédelmi terület. A táj, a természeti és a kulturális értékek, hagyományok jelentős turisztikai vonzerőt jelentenek. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy ezeket az értékeinket a Világörökségi címhez méltó színvonalon mutassuk meg a nagyközönségnek. Az ökoturisztikai beruházás az Új Széchenyi Terv keretein belül konzorciumi formában valósul meg.
A projekt sikerességének biztosításában kiemelt szerepet kap a kommunikációs stratégia, amely biztosítja, hogy a fejlesztések egységes, összehangolt koncepciót tükrözzenek. Mind a tömegkommunikációs eszközök, mint a TV, rádió, sajtó és online kampányok – országos lefedettséggel rendelkező médiumokban való megjelenés –, mind a PR-tevékenységek és egyéb rendezvények ezt a célt szolgálják.
A kommunikációs kampány és a kötelező nyilvánosság részét képzik még a sajtótájékoztatók, lakossági fórumok, szakmai kiadványok turizmusszervezőknek, tanösvény kiadványok, kifestő és képregény gyerekeknek, országos tanulmányi vetélkedő, mobil alkalmazás, információs táblák és projekt honlap.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege: 2 081 638 465 forint. A pályázat összes fejlesztése a tervek szerint az év végéig megvalósul, de mivel a látogatók nagy része a nyári hónapokban érkezik, így az új fejlesztéseket már csak a jövő szezonban tudják igénybe venni.
Ajánlott kiadványokLukács Gergely Sándor:
A vidékfejlesztés kézikönyveLukács Gergely Sándor:
Kisvállalkozások a vidékfejlesztésértLukács Gergely Sándor:
Zöldenergia és vidékfejlesztésDr. Szalai József:
Növények fenntartható termesztése
Ez is érdekelhetiÚjabb 12 milliárd a kistelepüléseknek a Magyar falu program keretébenVidékfejlesztési Program 2019 - előrehaladás, várható módosítások, pályázatok újranyitásaFolytatódik a Népi Építészeti Program 2019-ben
Hírlevél feliratkozásA kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza