2025. 04. 19., szombat
Emma
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Elektronikus ügyintézés az MVH-nál

Kategória: Agrártámogatások | Szerző: Juhász Ferenc (Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal), 2015/04/28

Idén április 1-jén elindult az agrárium legtöbb szereplőjét érintő kérelembenyújtás, a 34 különféle jogcímet magába foglaló egységes kérelem benyújtása. Ennek kapcsán röviden áttekintjük az elektronikus kérelembenyújtáshoz kötődő legfontosabb aktuális információkat, ezzel is segítve a gazdálkodók tájékozódását.

z első fontos információ, hogy 2015 során a MVH informatikai rendszere és ezen belül az ügyfeleknek nyújtott elektronikus szolgáltatások is több lépcsőben megújulnak, egy korábban elnyert EKOP pályázat segítségével. A fejlesztések egyik legfontosabb célja az elektronikus kérelembenyújtás és az azt követő elektronikus kommunikáció lehetőségének kiterjesztése a MVH kezelésében lévő valamennyi jogcímre.

Az elektronikus kérelembenyújtás lényege és egyben legfőbb előnye is az, hogy a gazdálkodónak nem kell papír alapú formanyomtatványokat kitöltenie, majd felkeresni a legközelebbi postát a beküldés végett, hanem ehelyett otthonról, kényelmesen elintézheti a kitöltést és a benyújtást egyaránt. További fontos előny, hogy az elektronikus felület figyelmeztet a kitöltés során elkövetett hibákra, melyek könnyen korrigálhatóak, szemben a papíralapú nyomtatvánnyal, ezáltal a gazdálkodó is könnyebben hozzájut az őt megillető támogatáshoz.

Ügyfélkapus azonosítás

A papíralapú dokumentumokhoz hasonlóan az elektronikus dokumentumokat is valamilyen módon „alá kell írni”, hogy hitelesnek tekinthessük őket. Létezik ugyan az elektronikus aláírás, azonban mára még nem terjedt el a gazdálkodók körében, így az elektronikus kérelmek hitelesítésére más működő megoldást kellett találni. Különösen azért fontos a kitöltő személyének az azonosítása, mert az egységes kérelemben belépés után megjelenítésre kerülnek a megelőző évi igénylés adatai.

A Hivatal az ügyfelei azonosítására az Ügyfélkapu rendszerét választotta, ugyanis az ügyfélkapus regisztrációkor az okmányirodában megtörténik a természetes személy beazonosítása és csak azután kapja meg felhasználónevét és jelszavát. Ügyfélkapus azonosítóval jelenleg csak természetes személyek rendelkezhetnek, emiatt cégek és szervezetek esetében legalább egy természetes személy elsődleges képviselőt vagy meghatalmazottat kell bejelenteni a MVH ügyfél-nyilvántartási rendszerébe, még a kérelem kitöltésének megkezdése előtt.

A fejlesztéseknek köszönhető újdonság lesz, hogy abban az esetben, ha a meghatalmazó és a meghatalmazott is rendelkezik ügyfélkapus hozzáféréssel, akkor a meghatalmazás mindkét fél által elektronikusan hitelesíthető és nem szükséges papír alapon is beküldeni.

A MVH weboldalán keresztüli belépést követően a felület átirányítja a gazdálkodót az Ügyfélkapu belépési oldalára, ahol megtörténik az azonosítás, majd annak sikeressége után az ügyfélkapu visszairányítja a MVH weboldalára. Az MVH weboldalán az említett fejlesztések keretében megújult az elektronikus ügyintézés menürendszere, a menüpontok könnyebben áttekinthető kategóriákba besorolásra kerültek.

Az azonosítás következő fontos eleme az Ügyfélkapun belépett természetes személy beazonosítása a MVH ügyfél-nyilvántartásában. Emiatt fontos, hogy az MVH nyilvántartásba vételénél megadott és az Ügyfélkapus regisztrációban szereplő természetes azonosítók (név, anyja neve, születési hely és idő) egyezzenek, ellenkező esetben a belépés megtagadásra kerül. Sikertelen belépés esetén az ügyfélnek be kell jelentenie a MVH-nak az adataiban történt változást, annak rögzítése után már minden bizonnyal megkezdheti a kérelme kitöltését.

Elektronikus kérelmezés, adatszolgáltatás folyamatát tekintve mindegyik intézkedés közös feltétele, hogy az MVH elektronikus szolgáltatásait igénybe venni szándékozó személyek ügyfél-azonosítóval és ügyfélkapus regisztrációval is rendelkezzenek.

Fontos változás került bevezetésre még az elmúlt évben, ugyanis 2014. április elejétől a gazdálkodóknak évente egyszer aktualizálniuk kell az ügyfél-nyilvántartásban lévő személyes adataikat. Akik egy évnél korábban regisztráltak és az elmúlt egy év során nem aktualizálták adataikat a nyilvántartásban, azoknak az elektronikus felületre (menü) történő belépést követően felül kell vizsgálniuk a nyilvántartott adataikat és szükség szerint aktualizálniuk kell. A felület menüje ekkor még csak korlátozott opciókat jelenít meg, például nincs lehetőség kérelem kitöltésére. A felülvizsgálat eredményeképpen az Ügyfélkapun keresztül be kell nyújtaniuk a „Nyilatkozat adatok megfelelőségéről” menüpont alatt található elektronikus nyomtatványt, vagy aktualizálni kell az ügyfél-nyilvántartási adataikat az „Ügyfél-nyilvántartási ügyek” menücsoportban található „Ügyfél-nyilvántartásba bejelentett adatok módosítása” pontban, majd ezt követően már megjelenik a teljes menüstruktúra és megkezdhetik a kérelem kitöltését.

A Hivatal az egységes kérelem feldolgozása során keletkező, az ügyfélnek kimenő valamennyi dokumentumot (pl. adategyeztetésre felszólítás, támogató határozat) elektronikus aláírással hitelesíti. Az elektronikus aláírás olyan kriptográfiai (titkosítási) eljárás, amelynek segítségével a kézzel írott aláírással egyenértékű bizonyító erejű elektronikus dokumentum hozható létre. Az elektronikus aláírás lényege, hogy az eljárás során az ún titkos kulccsal történik meg a dokumentumok aláírása – az aláírás beleágyazódik a dokumentumba –, amelyhez tartozik egy másik, az ún. nyilvános kulcs is, amelyet már csak a nevéből fakadóan is többnyire nyilvánosságra hoznak. Ez utóbbi nyilvános kulcs alapján győződhetünk meg arról, hogy egy adott elektronikus aláírást a hozzá tartozó titkos kulccsal készítették-e, de ebből még nem tudjuk, hogy ki készítette az aláírást. Az aláíró személyének a meghatározására szolgál a tanúsítvány, amely tartalmazza az aláíró megnevezését és a nyilvános kulcsát. Az MVH nevében kiadmányozásra feljogosított személyek adatai elérhetőek a MVH weboldalán, az „Elektronikus ügyintézés” oldalon.

Azon gazdálkodók, akik elektronikus kapcsolattartást választottak, az ügyfélkapus tárhelyükre feltöltve fogják megkapni a MVH által küldött, elektronikusan aláírt dokumentumokat, míg a többi gazdálkodó másolatot kap postai úton. Az elektronikus kapcsolattartás az „Ügyfél-nyilvántartási ügyek” menücsoport alatt elérhető egyszerű nyilatkozat kitöltésével igényelhető, az Egységes Kérelem kitöltését megelőzően.

Az elektronikus úton benyújtott kérelem, illetve adatszolgáltatás MVH általi fogadásának tényét a központi elektronikus szolgáltató rendszerben (www.magyarorszag.hu) az ügyfél tárhelyére kapott automatikus értesítés igazolja. Emellett az ideiglenes tárhelyen elhelyezésre kerül a benyújtott kérelem adatait tartalmazó ún. KR-dokumentum is, amely az MVH weboldalán, az elektronikus ügyintézésre szolgáló felületen indítható alkalmazás segítségével kinyomtatható. Különösen fontos, hogy a dokumentumok megőrzése érdekében a beérkezett elektronikus dokumentumot (KR) töltsék le a saját gépükre, mentsék el, valamint hogy a visszaigazolásokat az ügyfélkapus tárhelyen a beérkezett dokumentumok mappából mozgassák át az ún. tartós tárhelyre.

A MVH által biztosított elektronikus alkalmazások a MVH e-kerelem.mvh.gov.hu internetes honlapján találhatóak meg, mely közvetlenül elérhető az www.mvh.gov.hu, vagy a www.magyarorszag.hu internetes portálon keresztül.

 

Egységes kérelem

Az előző évhez képest bővült a jogcímek száma, idén már 34 jogcímre vonatkozóan lehet benyújtani a támogatási és kifizetési kérelmeket, amely több mint 180 000 ügyfelet érint. Olyan új jogcímek jelentek meg, mint például az állatalapú támogatások, fiatal mezőgazdasági termelők támogatása vagy a mezőgazdasági kistermelői támogatási rendszer.

Az egységes kérelem benyújtási határideje 2015. május 15., ezen időpontig lehet a kérelemben szankció nélkül változtatásokat megtenni. Az előbbi határidőt követően még 25 naptári napig – idén 2014. június 9-ig – benyújtható ugyan a kérelem, de ebben az esetben már a megállapított támogatási összeg munkanaponként 1%-kal csökkentésre kerül. Fontos, hogy egyes állatalapú támogatások esetében a benyújtási határidők eltérhetnek az előbb említettől, amiről részletesen a felületen, illetve a vonatkozó közleményben tájékozódhatnak.

Az elektronikus kitöltő felület a belépést követően azonnal feltöltésre kerül a korábbi évek adataival (megszemélyesítés), így az ügyfeleknek már csak a bekövetkezett változásokat kell átvezetniük, nagyban megkönnyítve a kérelmezést. Emellett beépített ellenőrzések, figyelmeztetések is segítik a gazdálkodókat a kitöltés során – ez különösen fontos segítség az új, zöldítéssel kapcsolatos előírások tekintetében.

Azon ügyfelek, akik nem rendelkeznek saját ügyfélkapus regisztrációval vagy nehézséget jelent számukra az elektronikus alkalmazások kezelése, meghatalmazott vagy ún. kamarai meghatalmazott (korábban technikai közreműködő), közös nevén képviselő segítségével is kitölthetik kérelmeiket. A korábbi években kialakított módon a gazdálkodók idén is igénybe vehetik a Nemzeti Agárgazdasági Kamara tanácsadó/falugazdász hálózatának szakértő támogatását is.

Meghatalmazott igénybevétele esetén az adott eljárásra vonatkozó meghatalmazást az MVH részére be kell nyújtani még a kérelem elektronikus benyújtását megelőzően és csak annak elfogadását követően kezdhető meg a kérelem kitöltése. Jelentős könnyítés ezzel szemben, hogy ha az agrárkamarai tanácsadók segítéségét veszik igénybe (kamarai meghatalmazott), akkor az erre vonatkozó megbízás benyújtható közvetlenül az egységes kérelem kitöltésének megkezdése előtt is, további várakozás nélkül. Itt emelném ki, hogy javasoljuk, a későbbi félreértések elkerülése érdekében a benyújtást követően mindig azonnal ellenőrizzék a kinyomtatott KR-dokumentumon a megadott adatokat.

A kedvező tapasztalatok miatt a MVH idén is biztosítja a minőségi monitoring szolgáltatást, amely segíti a technikai közreműködők és természetesen az ügyfelek kérelembenyújtással összefüggő feladatainak szakszerű, határidőre történő befejezését. A siker az ütemes munkavégzésen múlik, melynek egyik alapja az ügyfelek folyamatos kérelembenyújtása, ugyanis még a benyújtási időszakban szűrhető az esetlegesen hibásan beadott kérelmek köre, és adott esetben az ügyfél értesítésével a hiba még a beadási időszakban kijavítható.

Beruházási jellegű támogatások

A beruházási típusú vidékfejlesztési támogatásoknál jellemzően 2015. 08. 31-ig lehet kifizetési kérelmet benyújtani, ugyanis ez év végével a 2007–2013-as programozási időszak lezárásra kerül, több kifizetés az uniós előírások alapján nem teljesíthető. Fontos, hogy egyes projektekre korábbi benyújtási határidők vonatkozhatnak, így tájékozódjanak előzetesen az adott jogcímre kitett közleményekből. A kifizetési kérelmeket kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani, ahol az előírt csatolandó mellékleteket (pl. tervdokumentáció) az ügyfélnek szkennelt formában kell csatolnia, fájlcsatolással a kérelméhez. Ezzel a módszerrel elkerülhető, hogy az ügyfélnek külön postára kelljen mennie a kérelemhez csatolásra kerülő dokumentumainak továbbítása érdekében.

Szintén az elektronikus megoldások között említhetjük még a szakképzés és a szaktanácsadás támogatását célzó intézkedéseket, ahol a benyújtás megkönnyítése érdekében a MVH webes felületén a kérelmek előre megszemélyesítésre kerülnek a képzés, illetve szaktanácsadás NAKVI-tól átvett adataival, így az ügyfelek feladata lényegesen leegyszerűsödik.

Az év második felétől kezdődően már várhatóak a 2014–2020-as programozási időszak új vidékfejlesztési támogatási konstrukciói, az erre az időszakra elkészített ún. Vidékfejlesztési Program alapján. A vidékfejlesztési támogatások koordinációját 2014-től a Miniszterelnökség látja el, s ezzel azonos alapokra helyezik a különféle támogatásokat kezelő programok végrehajtását. Megszűnik a papíralapú kommunikáció minden eljárási szakaszban, egyablakos elektronikus ügyintézés kerül kialakításra. A támogatási kérelmek benyújtása az ún. Elektronikus Pályázó Tájékoztató és Kommunikációs Rendszer (EPTK) felületén történik, valamint a kérelem feldolgozása során keletkezett dokumentumokat is ezen az egységes felületen keresztül kapják meg az ügyfelek. Az új elektronikus felületről további információk a www.szechenyi2020.hu oldalon érhetőek el. A kérelmek feldolgozása a MVH feladata marad a következő hét évben is.

További elektronikus lehetőségek

Az MVH – exportőrök által jól ismert – feladata a mezőgazdasági termékek exportengedélyezése, amikor az EU bizonyos termékek kivitelét vagy exporttámogatását előzetes engedélyhez köti. Fontos, hogy az exportőr időben rendelkezzen a kiviteli engedéllyel, ezért a Hivatal biztosítja az elektronikus engedélykérelmezést, sőt lehetőség van arra is, hogy maga az engedély is elektronikus formában kerüljön kiállításra. Az elektronikus exportengedély megjelenik az exportőr ügyfélkapus tárhelyén, amelynek legfontosabb adatairól e-mailben is értesítést kap, továbbá a vámhatóság informatikai rendszerében láthatóvá válik, így papírmentesen zajlik az engedélyezés.

Évek óta szintén elektronikus úton nyújtható be az uniós előírást teljesítő éves monitoring adatszolgáltatás, amelyre minden évben még az egységes kérelem benyújtási időszaka előtt kerül sor. Idén 2015. február 17. és március 19. között több mint 39 ezer ügyfél tett eleget e kötelezettségének.

Monitoring adatszolgáltatásban azok az ügyfelek érintettek, akik az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (DIVIP) vagy a Halászati Operatív Program (HOP) valamely intézkedésében támogatást nyertek, ugyanis az adatgyűjtés elsődleges célja a program sikerességének vizsgálata. A program célkitűzéseinek megvalósulását minden tagállamnak nyomon kell követnie, és évente jelentést kell összeállítania az Európai Unió számára.

A monitoring felület is dinamikus megszemélyesítés alapján működik, tehát az ügyfél azonosítását követően csak azok a kérdések jelennek meg, amelyek az általa igényelt támogatások kapcsán az adott megvalósítási fázisban relevánsak.

Elektronikus információszolgáltatás

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal törekszik az ügyfelek felé történő szolgáltatásai során a korszerű megoldások alkalmazására, mind a tájékoztatási mind a hatósági tevékenységében. Ennek érdekében az MVH ügyfelei a Hivatal honlapján 2011 szeptemberétől elérhető, folyamatosan fejlesztett elektronikus ügyfél-tájékoztatási rendszer segítségével is tájékozódhatnak a folyamatban lévő ügyeikről.

Az ügyfelek tájékoztatása érdekében rendelkezésre áll egyrészről egy azonosítást igénylő, személyre szabott információkat nyújtó felület, valamint egy bárki számára elérhető, a Hivatal tevékenységének számszerűsített adatait bemutató oldal.

Az ügyfelek személyre szabott tájékoztatását szolgáló felület célja, hogy az ügyfelek kényelmesen, várakozás nélkül, a nap bármely szakában, akár munkaidőn kívül vagy hétvégén is friss információhoz juthassanak a folyamatban lévő ügyeik állásáról. Azokban az ügyekben pedig, amelyek egymáshoz kapcsolódnak, mód nyílik az összefüggések áttekintésére is. Például a beruházási típusú támogatások esetén, ahol egy projekt megvalósítását egy támogatási kérelemmel, majd legalább egy kifizetési kérelemmel indított ügy kíséri, lehetségessé válik a projektszintű tájékozódás is, ezáltal az egyes ügyek állásának bemutatásán túlmenően projektszintű összesített adatok (pl. adott időpontig kifizetett támogatási összeg) is elérhetőek.

A szolgáltatott információk naprakészek, gyakorlatilag a Hivatal által használt ügyviteli informatikai rendszerben történt változással egy időben meg is jelennek a felületen. A rendszer használatához – a Hivatalnál elektronikusan indítható más ügyekhez hasonlóan – ügyfélkapus azonosító szükséges, de lehetőség van arra is, hogy a gazdálkodó helyett meghatalmazottja vagy technikai közreműködője járjon el. Az ügyfélkapus beazonosítást követően a személyre szabott elektronikus felületen megjelenik az ügyfél összes MVH-nál indított ügye (támogatás-igénylés, kifizetés-igénylés stb.), melyek közül számos szűrőfeltétel és rendezési lehetőség használatával bármelyik ügy részleteibe betekinthet.

A MVH portálon lehetőség van továbbá közvetlenül elektronikus úton feltenni az elektronikus ügyekkel kapcsolatos kérdéseket, amelyeket külön erre a célra üzemeltetett ügyfélszolgálat válaszol meg 24 órán belül. A portálon megtalálhatóak emellett a felmerülő kérdésekre adott válaszok, a benyújtást segítő dokumentumok, illetve az aktuális információk.

A statisztikai információkat szolgáltató ún „Eredményeink” oldalon a jóváhagyott, illetve kifizetett támogatások összegét, darabszámát lehet megtekinteni különböző szűrők beállításával. Látható például megyénként az egyes jogcímekre kifizetett támogatás összege, amit lehet akár évekre vagy régiókra is szűkíteni vagy akár meg lehet jeleníteni térképen, diagram formájában.

Az év második felében további fejlesztések várhatóak a MVH internetes portálján az ügyfélbarát kiszolgálás érdekében.

Napjaink meghatározó tendenciája, hogy az ügyintézés mind az üzleti, mind a közigazgatási szektorban fokozatosan átterelődik a papíralapú formáról az elektronikus formára, melyből a hazai agrárágazat sem maradhat ki. Folyamatos fejlesztéseink célja, hogy ügyfeleink ezt váltást pozitívumként és előremutató változásként éljék meg.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Cél az élelmiszer-termékpályák hatékonyságának valódi növelése
Ma már nem a szántóföldtől az asztalig vizsgáljuk a termékpályát, hanem a szántóföldtől az egészségig, ami megjelenik a termékfejlesztésekben is – mondta Dr. Friedrich László, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Élelmiszertudományi és Technológiai Intézetének igazgatója. Az egyetem számos ilyen célú nemzetközi projektben vesz részt, és szoros kapcsolatot ápol a piaci szereplőkkel, miközben a vállalatok is egyre aktívabbak a kutatás-fejlesztés területén.
Fejlesztés az állattenyésztésben: A hízósertések tartástechnológiája
A sertéstartás látványosan hanyatlott az elmúlt évtizedekben. Már csak az öregebb gazdászok – ők vannak többségben – emlékeznek a tízmilliós sertésállományra, mára negyedére csökkent a számuk. Közben a sertéstartás koncentrálódott, de – néhány élenjáró gazdaság kivételével – a szervezettsége messze elmarad a nyugati versenytársak mögött. A „Nemzeti Sertésstratégia”, amelynek célja az állomány megduplázása volt, szép csendben elhalt.
Fejlesztés az állattenyésztésben: Juhok elhelyezése - hagyományos és precíziós megoldások
Siralmas a juhágazat helyzete Magyarországon. A termelés és a tenyésztés hatékonysága alacsony, az istállók műszaki, technológiai szintje gyenge, az épületek korszerűtlenek. A juhtelepek legelőkre épültek, de kihasználtságuk korlátozott. Az élőmunka egyre drágább, de a hatékonysága alacsony.  Mindezekből következik, hogy a hozamok szerények, és a jövedelem is elmarad. A juhászok úgy reagáltak, hogy csökkentették az állományt, ami ötven év alatt megfeleződött. Lendületet adhatnak a juhtartásnak a támogatási pályázatok, amelyek az épületek korszerűsítéséhez, a precíziós technológiák bevezetéséhez, a hatékonyság javításához jelentenek új forrásokat. 
Fejlesztés az állattenyésztésben: Kocatartás
Minden mozog a sertéstartásban, igazolja ezt a hosszú évek tapasztalata. Nem csak a kocák vagy a malacok mozgására kell gondolni. Libikókán van a takarmány ára - amely a költségek kétharmadát jelenti -, és a kereslet-kínálat mozgatja a felvásárlási árakat is. A folyamatos bizonytalansághoz kell igazodni a gazdáknak, hogy nyereséget hozzon a munkájuk. Megoldásként csak a telepek fejlesztése, korszerűsítésük kínálkozik, ezzel javíthatják versenyképességüket. A pályázható beruházási támogatások ehhez adhatnak forrásokat.
Hatalmas az érdeklődés az élelmiszeripar megújítására
Elsöprő érdeklődéssel zárultak az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztésére kiírt pályázatok. Az agrártárca 150 milliárdos kerettel meghirdetett felhívására több mint 708 milliárd forintnyi igény érkezett be. A nemzeti kormány célja, hogy megújítsa, és hazai kézben tartsa az élelmiszeripart – közölte Nagy István agrárminiszter.
Újra lehet -és érdemes – pályázni az agrár-környezetvédelmi /AKG/ támogatásokra
A 2022-2024 közötti időszakban már 17 ezren vették igénybe a kiegészítő támogatást, és 1,2 millió hektáron alkalmazták is a pályázatban előírt szabályokat. A szélsőséges időjárás, a talajok kimerülése, az élő rendszerek egyensúlyának felbomlása indokolttá teszi a válaszintézkedéseket, az Európai Unió és a hazai agrár kormányzat ösztönzi is a gazdákat a pályázatok beadására.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza