2025. 07. 10., csütörtök
Amália
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Állam, globalizáció, lokalizáció, helyi gazdaság és vidékfejlesztés

Kategória: Vidékfejlesztés | Szerző: Dr. Gergely Sándor CSc, 2015/10/26

A vidéki foglalkoztatás és a helyi jövedelemszerzés lehetőségei

A lokalizáció tényezőinek bemutatása előtt felvázoljuk korunk három legfontosabb ható tényezőjét: az államot, a globalizációt és a lokalizációt (1. ábra).

Alapvető érdekünk a három erő dinamikus egyensúlyának kialakítása és fenntartása. Mert ez teheti lehetővé a hosszútávon fenntartható életminőség alapú jobblétet, vagyis az ökoszociális piacgazdaságot. Ha a három hatóerő közül bármelyik túlsúlyra jut, akkor annak számos káros következménye van/lesz:

Ha az állam jut túlsúlyra, akkor a társadalmi működés túlbürokratizálttá válik és túlbonyolított lesz a (jog)szabályozás (is). Az ilyen állam túlságosan sokat von el a szorgalmasoktól és tehetségesektől. Éppen azoktól, akik megkelesztik és megsütik a társadalom kenyerét. Az ilyen állam rendszeresen beleesik a túlzott mértékű elosztás hibájába. Főként azért, hogy az uralkodó párt megszerezze a legolcsóbb szavazatokat. Az állami túlsúly nehézkes és lemaradó műszaki, technikai, technológiai színvonalat eredményez, mert nem tartja ezeket a tényezőket fontosnak. A túlsúlyos államot vállalkozásellenesség jellemzi, és felettébb kedvére van a hozzá közel álló cégek „tenyérből való etetése”. Az ilyen állam bünteti a kiugró teljesítményeket. A túlfoglalkoztatás pedig krónikus jelenség az állami szférában.

A három tényező közül a globális erők túlsúlya megvalósult és gyakran elszabadult hajóágyúként viselkedik; ugyanis a 21. század első évtizedének egyik fő jellegzetessége világszerte az, hogy a globális gazdasági és pénzügyi erők mozgatják a legfontosabb folyamatokat, miközben az általuk előidézett diszfunkciók egyre drámaibb hatással járnak. A globalizált gazdasági és pénzügyi erők versenyhiányt idéznek elő a legnagyobb forgalmú nemzetközi és nemzeti piacokon, miközben gyenge foglalkoztatási kapacitásuk következtében világszerte veszélyeztetik a fizetőképes keresletet. Ezt bizonyítja az, hogy a földkerekség 500 legnagyobb vállalata termeli az emberiség összes GDP-jének 43%-át, de csak a foglalkoztatottak 4,8%-ának ad munkát. A magyar export 2/3-át az itt működő multinacionális cégek adják, miközben összesen 16%-át foglalkoztatják a hazai munkavállalóknak. Ez pedig veszélybe sodorja és/vagy felszámolja a modern kapitalizmust, hiszen ha nincs foglalkoztatás, nincs vásárlóerő, akkor ki lesz a vevő, akkor kinek termel a termelő?

A globális erők túlsúlya vezetett oda, hogy képesek elszívni a tőkét a kis- és középvállalkozások elől, hiszen a világ 90 ezer multinacionális cégéé a világtőke 80%-a. A globális erők túlsúlyának további hátránya a korlátlan árnövelésre törekvés és lehetőség, amit leginkább a fosszilis energiahordozók monopolizált piacán valósítanak meg. A globális erők túlsúlyának hátránya a korlátlan nyereségérdek működése és lehetősége, amit a csillagászati összegű vezetői bónuszok inspirálnak, eszközei pedig a konkurencia felvásárlása, a mérlegkozmetikázás és az „adóoptimalizálás”. A spekuláció túlzott mértéke szintén hátrányos következmény, amit a 2008 őszén kirobbant legújabb világgazdasági válság is bizonyít. Az utóbbi 30 évben a nemzetközi monopóliumok megvalósították a profit magánosítását és a veszteség társadalmasítását.

Napjainkban is zavartalanul folyik a beszállítók és bedolgozók elszegényítése az erőfölényre alapozott áralku és a kisebb kereskedelmi egységek tönkretétele révén. A nálunk működő kiskereskedelmi multiké az élelmiszereken elért haszon 70%-a, miközben mindössze 20% jut a feldolgozóknak és 10% a legnagyobb kockázatot viselő alapanyag-termelőknek.

Az információk menedzserek általi monopolizálása odavezetett, hogy a kisrészvényesek képtelenek az érdekeiket érvényesíteni.

A globális erők túlsúlya veszélyt jelent a modern demokráciára, mert az egész emberiségre ható döntések demokratikus legitimáció nélkül születnek a szűk körű igazgatósági, felügyelőbizottsági fórumokon. Tetézi a veszélyt az, hogy az utóbbi 40 évben világszerte döntő befolyásra tett szert a kereskedelmi média, amely tájékoztatás helyett befolyásol, és azt akarja elérni, hogy ne azt vegyük meg, amire szükségünk van, hanem azt, ami a monopóliumoknak profitot hoz. A globális erő túlsúlya veszélyt jelent a fenntartható fejlődésre, hiszen a pillanatnyi profit hajszolása csak kivételként ad lehetőséget a hosszú távú célok érvényesítésére.

A lokális erők túlsúlya is okozhat(na) gondot. Miközben sajnálattal kell megállapítani, hogy ezek az erők az utóbbi évtizedekben egyre inkább háttérbe szorultak, megállapítjuk, hogy a lokális erők túlsúlya hátrányos hatású lehet a gazdasági, társadalmi bezárkózás miatt; felidézheti a provincializmus veszélyét; beszűkítheti a kutatás-fejlesztés-innováció lehetőségeit; veszélybe sodorhatja a nemzeti erőegyesítést, valamint a komparatív előnyök nemzeti szintű érvényesítését. Szélsőséges esetben a lokális erők túlsúlya felerősítheti az anarchikus erőket.

Egy modern állam

A modern magyar államnak a gazdaságban a belső piac lehetőségeit kell preferálnia és aktívan részt kell vennie a külpiac megdolgozásában és megszerzésében, majd megtartásában. A multinacionális cégek nemzeti közérdek által befolyásolt hazai működését egyszerű és átlátható szabályozással kell elősegíteni és nem a kedvezmények garmadájával. Betelepedésüket nemzeti stratégiai céloknak megfelelően kell szervezni; sok hazai beszállítással és bedolgozással. A lokalitás erőit úgy kell helyzetbe hozni, hogy minél erőteljesebb legyen az élelmiszer- és víz-önrendelkezés, az energia-önellátás, a helyi hulladékgazdálkodás, a helyi tulajdon, a szociális és versenygazdaság, a hálózati gazdaság, a foglalkoztatás, az oktatás és képzés, a lakhatás, az egészségügy, a biztonság, a helyi közösségi élet, a helyi felelősség a szegényekért, a hátrányos helyzetűekért és a környezetért.

Készülni kell egy olyan korszakra, amely felértékeli a lokalitást, vagyis a helyi lehetőségeket és erőket, hiszen a jelenlegi gazdasági világrend a gyengébb pozícióban levő termelők/munkavállalók kizsigerelésére, az egyre dráguló, de még viszonylag olcsó fosszilis energiahordozók pazarlására, a fejlettségi asszimetriákkal való visszaélésre „alapozódik”.

Hazánkban az állam, a globalitás és a lokalitás erőit úgy kell megszervezni és dinamikus egyensúlyban tartani, hogy tudjuk: ha Magyarország nem állít elő a mainál legalább kétszer több hazai hozzáadott értéket, akkor a 21. század vesztese lesz. De azt is tudjuk: Magyarország képes arra, hogy felküzdje magát a 21. század nyertesei közé.

A lokalizáció

A lokalizáció, mint idegen eredetű szó jelentése – az Idegen Szavak Szótára értelmezésében – helyhez kötöttség; bizonyos helyre való szorítás, továbbterjedés megakadályozása. Maga a lokalizáció szó különböző szakterületeken speciális jelentéstartalommal bír a víz- és tűzvédelemben, az informatikában, a gazdaságban, a tudományban. A lokalizációt – a gazdaságban és a tudományban – a legszűkebb értelmezésben a globalizáció ellentéteként határozzák meg.

Legjelentősebb külföldi képviselője, Colin Hines: Localization: A Global Manifesto (2000) című munkájában a következő definíciót adja: „A lokalizáció egy folyamat – az egymással kölcsönös összefüggésben lévő és önerősítő intézkedések és eljárások rendszere, amely aktívan diszkriminál a helyi javára. Az egyes emberek, a közösségek és az üzleti élet szereplői számára olyan politikai és gazdasági keretet kínál, amely újradiverzifikálja a helyi gazdaságokat. Növelni képes a közösségek összetartó erejét, csökkenteni a szegénységet és az egyenlőtlenségeket, javítani a megélhetési feltételeket, erősíteni a társadalmi gondoskodást és a környezet védelmét, és minden tekintetben kulcsfontosságú biztonságérzettel szolgál.”

Ez teljes mértékben ellentéte a globalizáció programjának, amely a kereskedelem ellenőrzésének „kopaszd meg a szomszédodat” szintjére redukált elvét hangsúlyozza, és valamennyi gazdaságot olyan módon igyekszik eltorzítani, hogy azok elsődleges célja a nemzetközi versenyképesség legyen. Ezzel szemben a lokalizáció programja a „jobbíts a szomszédod helyzetén” jellegű támogatói nemzetköziséget vallja, ahol az eszmék, a technológiák, az információk, a kultúrák, a pénz és a javak áramlása – végcélja szerint – a helyi gazdaságok világméretekben való újjáépítését és védelmét kell, hogy szolgálja. A hangsúly itt nem a versenyen, hanem az együttműködésen van, ahol is a cél nem a legolcsóbb, hanem a legjobb és fenntartható módon előállított és felhasznált termék, illetve szolgáltatás biztosítása.
A 2. ábrán mutatjuk be a lokalizáció legfontosabb tényezőit.

A lokalizáció nem a mai globális gazdasági rendszer teljes lerombolását, hanem annak fokozatos, de gyökeres átalakítását jelenti. A deklarációk szintjén még a Világbank, az Európai Unió és a felelősebben viselkedő multinacionális cégek is egyetértenek abban, hogy a globális gazdaság játékszabályait szigorítani kell. Ez pedig nem jelenthet mást, mint a spekulatív tőkemozgások csillapítását, és a tevékenységüket a szociális és környezeti kizsákmányolásra, az elnyomó rezsimekkel való együttműködésre, az adóelkerülésre és a helyi lakosok érdekeinek semmibevételére alapozó multik megrendszabályozását. A lokalizáció azonban a mai folyamatok kiigazításánál többet: éles irányváltást jelent, egy olyan új gazdaságszerveződési módot, amelyben a társadalmi és ökológiai szempontok fontosabbak a piaci terjeszkedésnél és a profitnál. A globális gazdaság jelenlegi „hatékonysága” ugyanis nagyrészt nem társadalmi, hanem vállalati szintű többlethasznot hoz: elsősorban a szociális és környezeti költségekkel való spórolás teszi kifizetődővé a térben „szétterülő” termelést és a távolsági szállításokat. Ez azt jelenti, hogy a nemzetközi monopóliumok termelési költségeik jelentős részét a társadalomra terhelik azáltal, hogy nem (ők) hozzák helyre az általuk előidézett társadalmi és környezeti kárt.

Helyi gazdaság

A helyi gazdaság a gazdaságnak azt a legalsó működési szintjét jelenti, ahol a termelés és a fogyasztás közvetlenül összekapcsolódik.

A gazdaságnak ez a típusa egyszerre tradicionális, mert a világ számos pontján máig létezik – így bizonyította életképességét –, és újszerű, mert egyre inkább újra felfedezik, mint a fogyasztói társadalom alternatíváját, illetve a gazdasági nehézségekkel küzdő térségek fejlesztésének egyik eszközét. Egészen a modern korig mindenhol szinte csak helyi gazdaság volt, amely helyenként, ha a település elhelyezkedése vagy előállított termékei lehetővé tették, bekapcsolódott a nagytérségi, országos vagy még nagyobb léptékű kereskedelmi forgalomba. Minden térségnek volt egy városa, ahol főként a helyi gazdaság forgalma bonyolódott, mindez áttekinthető léptékben, jól beazonosítható szereplőkkel. A gazdaságot alapvetően a helyi viszonyok határozták meg, nem volt jellemző az áruk nagy távolságra való szállítása, a termelés, a feldolgozás és a fogyasztás térbeli elkülönülése. Fokozott mértékben jellemző volt az önellátás is, vidéken az emberek élelmiszer-szükségletük jelentős részét maguk állították elő. Ez a helyi piac „helyi mezőgazdasági termelőket, kézműves mestereket, kisiparosokat, kiskereskedőket” igényelt, így biztosította a foglalkoztatást.

Munkánkban helyi gazdaságként értelmezzük a település, a kistérség, a megye, a régió, de a legtágabb értelemben akár Magyarország gazdaságát is. Azonban elsősorban az első négy lokalizációs teret jelenti ez a fogalom.

A helyi gazdaság fellendítésének, fejlesztésének napjainkban is kiemelkedő jelentősége van. Számos előny – környezetvédelmi, gazdasági, társadalmi szempontok – indokolják a versenyképes helyi gazdaság megteremtését.

a) Helyi termékek népszerűsítése, értékesítése

  • helyi élelmiszertermékek,
  • nem élelmiszer helyi termékek,
  • térségi márkák, védjegyek,
  • helyi termékek fogyasztásának ösztönzése.

Helyiek azok a termékek, amelyek hozzátartoznak egy adott település, térség, tájegység, régió identitásához, és létrehozásukban a helyi gazdasági rendszer vesz részt. A termelés során létrejövő hozzáadott érték helyi szinten jelenik meg, helyi szinten járul hozzá az egzisztenciák fejlődéséhez. A helyi termékeket jellemzően mikro- és kisvállalkozások termelik, amelyek között jelentős az önfoglalkoztató vállalkozás.

A helyi termékek értékesítése a helyi piacon mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű. A helyi előállíthatóság, helyi termelés azt is jelenti, hogy helyi munkaerőt alkalmaznak, és a foglalkoztatás előnyei is helyben jelentkeznek. Komoly előny a helyi termékeknél, hogy környezetterhelésük minimális.

b) Helyi „pénz” – cserekörök, pénzhelyettesítő eszközök. A helyi pénz jelentősége a gazdaságélénkítő funkciójában rejlik. Használatával lehetővé válik egy olyan pénzügyi rendszer kialakítása, mellyel a helyi érdekeltségű vállalkozók és gazdák közös érdekeltségű csoportja jön létre, persze a csalást kizáró helyi ellenőrzés kiépítése mellett.
c) Helyi megújuló energia, autonóm kisközösségi energiaellátás. A megújuló energiaforrások jellegüknél fogva a decentralizált energiatermelést teszik lehetővé, mellyel a helyi gazdaság szerepét erősítik. Továbbá minden közösség számára fontos, hogy a környezet megóvását előtérbe helyezve – a lehetőségekhez képest – a legtöbb ember számára biztosítsa az egészséges élethez szükséges környezetet.
d) Mikro-, kis- és középvállalkozások helyi fejlesztése. A helyi mikro-, kis- és középvállalkozások fejlesztése – különös tekintettel helyi termékfejlesztésre, népi mesterségekre, biotermékekre – meghatározó fontosságú. Jelentősége a munkahelyteremtés, valamint a gazdaságélénkítés területén mutatkozik meg.
e) Fenntartható vidéki turizmus. A vidéki turizmus komplex módon értelmezhető, mert jóval több, mint az alapvető szállás és étkezési szolgáltatások biztosítása. A vidéki/falusi vendéglátás a hagyományos falusi környezet megőrzését, a mezőgazdaság – a növénytermesztés, a kertészet és az állattenyésztés –, a népi kultúra, a folklór, a népi építészet és mesterségek továbbélését segítő tevékenység, amely számottevően növelheti a falu népességmegtartó erejét.
f) Szociális gazdaság. A szociális gazdaság feladata, hogy az alapvető társadalmi érdekeket versenyképessé tegye a pénzügyi és gazdasági szektor területén.

Hazánk számos gondja-feladata közül kiemelkedő jelentősége van a leszakadt társadalmi csoportok, a szegények és a többszörös hátránnyal sújtott térségek jövője szempontjából annak, hogy a helyi gazdaságban rejlő lehetőségeket miképpen tárja fel és milyen sikeresen képes annak lehetőségeit kiaknázni.

Összefoglalás

Korunk három legfontosabb ható tényezője az állam, a globalizáció és a lokalizáció.

Alapvető érdekünk a három erő dinamikus egyensúlyának kialakítása és fenntartása. Mert ez teheti lehetővé a hosszútávon fenntartható életminőség alapú jobb-létet, vagyis az ökoszociális piacgazdaságot. Ha a három hatóerő közül bármelyik túlsúlyra jut, akkor annak számos káros következménye van/lesz.

A világ élelmiszertermelésének csupán mintegy 10%-a olyan lokális többlet, ami indokolja az exportkereskedelmet, mégis mintegy 60% kerül exportra vagy importra. Nem tartható, hogy ez a viszonylag kis hányad határozza meg az egész szabályozását.

A helyi gazdaság az ipari forradalomig szinte kizárólagos jelentőségű volt, mert addig nem volt lehetőség a tömeges ember és árú szállításra, azt csak a gőzgép alkalmazása tette lehetővé. Napjainkra a helyzet odáig fajult (a globalisták szerint fejlődött), hogy mire egy New York-i háziasszony asztalra teszi az ebédet, addig annak alapanyagai átlagosan 2100 kilométert utaznak. A kialakult rendszer energiafaló, pazarló és a környezetet súlyosan szennyező, vagyis fenntarthatatlan, hiszen egyre több bizonyíték van arra, hogy a Föld élővilága és légköre nem sokáig fogja elviselni az emberi tevékenység okozta kártevést. Erre figyelmeztetnek a klímaváltozás drámai fejleményei is.

Ezért, vagyis az emberiség fennmaradása miatt kell újra növekednie a lokalitás, a helyi társadalmi tényezők, a helyi gazdaság jelentőségének és hatásának. Ez a XXI. század társadalmainak egyik legfontosabb leckéje.

A lokalitás erőit úgy kell helyzetbe hozni, hogy minél erőteljesebb legyen az élelmiszer és víz önrendelkezés, az energia önellátás, a helyi hulladék gazdálkodás, a helyi tulajdon, a szociális és versenygazdaság, a hálózati gazdaság, a foglalkoztatás, az oktatás és képzés, a lakhatás, az egészségügy, a biztonság, a helyi közösségi élet, a helyi felelősség a szegényekért, a hátrányos helyzetűekért és a környezetért.

Magyarországnak ezt a váltást egy konzisztens, legalább negyed évszázadot felölelő nemzeti stratégiára kell alapoznia, amelynek a vidék stratégia az egyik legfontosabb része, hiszen az új magyar kapitalizmus legnagyobb vesztesei azok a tömegek, amelyek hovatovább huszonöt éve nem találnak legális munkát, jövedelmet. Ugyanakkor a legnagyobb kiaknázatlan társadalmi-gazdasági-környezeti tartalékot is a magyar vidék rejti.

Hazánk számos gondja-feladata közül kiemelkedő jelentősége van a leszakadt társadalmi csoportok, a szegények és a többszörös hátránnyal sújtott térségek jövője szempontjából annak, hogy a helyi gazdaságban rejlő lehetőségeket miképpen tárja fel és milyen sikeresen képes annak lehetőségeit kiaknázni.

Kulcsszavak: nemzeti stratégia, vidék stratégia, erőtényezők, ökoszociális piacgazdaság, helyi gazdaság, fenntartható gazdaság és társadalom.

A Közös Agrárpolitika legutóbbi, 2014-es, a 2020-ig tartó költségvetési időszakról szóló módosításához kapcsolódó szakértői anyag leszögezi, hogy a globalizált élelmiszergazdaság mára megmutatta korlátait, látszik, hogy a feleslegtermelés milyen mértékben terheli a környezetet. A helyi termékek beszerzését, terjesztését és fogyasztását támogató rendszerek csökkenthetik a környezeti terhelést azáltal, hogy csökkenti az élelmiszerek szállításának (termékekkel terhelt élelmiszer-kilométerek) hosszát, és gondoskodik a fogyasztók friss, szezonális, helyi való ellátásáról. Csak azáltal, hogy kiváltanak néhány közvetítőt a fogyasztókat a termelőkkel összekötő láncból, új kapcsolat alakulhat ki a mezőgazdasággal foglalkozók és a városi fogyasztók között. Az oktatásnak döntő szerepe van a helyi élelmiszer rendszerek felépítésében, de ezeknek nem kizárólag az iskolákban kell megvalósulniuk, hanem a gazdaságokban és az értékesítési pontokon is. Ennek értelmében alapvetően fontos lesz egy információcserén és szolidaritáson alapuló rendszer kialakítása a termelők és a városlakók között.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Legfrissebb földügyi aktualitások
Magyarország területének közel 80 százaléka termőföldnek minősül, melynek jelentős része mezőgazdasági művelés alatt is áll. Nem véletlen tehát, hogy hazánkban minden termőfölddel kapcsolatos hír vagy jogszabályi módosítás komoly figyelmet vált ki. Mostani cikkemben is ezekről, a legfrissebb földügyi információkról lesz szó.
Jövőre komoly összegekre pályázhatnak az agrárium szereplői
Szigeti Szabolcs személyében új helyettes államtitkár felel az Agrárminisztérium közös agrárpolitikájának a végrehajtásáért. Az Agrárium magazinban rendszeresen közöljük a vidékfejlesztési programmal kapcsolatos új híreket, így Szigeti Szabolccsal ott folytathattuk a beszélgetést, ahol elődjével, Papp Zsolt Györggyel abbahagytuk, s akit a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének választottak.
Termelje az áramot is a nappal! Vissza nem térítendő támogatás napelemre az agrár szektorban
Az agrárszektornak ma három dologra lenne leginkább szüksége az eredményes működéséhez: elegendő rendelkezésre álló tőkére a versenyképesség növeléséhez; kiszámíthatóságra és energiabiztonságra a jövőre nézve; illetve megbízható partnerkapcsolatokra a stressz- és kockázatmentes napi munkához.
Agrár-vidékfejlesztési aktualitások
A 2023-2027 közötti időszakra vonatkozó, magyar Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervvel összefüggő információk április 18-tól megújult formában, új honlapon, a kap.gov.hu oldalon érhetőek el. E mellett több pályázati felhívás is megjelent, amelyek alapján a gazdálkodók benyújthatják, vagy hamarosan benyújthatják pályázataikat, támogatási kérelmeiket. Papp Zsolt Györggyel, a Közös Agrárpolitika végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárral, az Irányító Hatóság (IH) vezetőjével beszélgettünk a hazai támogatáspolitika aktuális helyzetéről.
Az agráriumban elengedhetetlen a hozzáadott érték növelése
A 2022-es év nagy sikere volt, hogy az Európai Bizottság november 7-én elfogadta Magyarország KAP stratégiai tervét, mely történelmi lehetőséggel bír a magyar vidék és agrárium számára. A 2027-ig tartó időszakban a Magyarországnak járó uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatásokról kedvező megállapodás született, az uniós források a kiemelkedő arányú nemzeti költségvetési hozzájárulással együtt minden eddiginél nagyobb segítséget jelentenek a vidékfejlesztés, a gazdálkodók és élelmiszer-feldolgozók számára. Papp Zsolt Györggyel, az Agrárminisztérium Közös Agrárpolitika Végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárával, az Irányító Hatóság vezetőjével beszélgettünk.
Tüzifával váltsuk ki a gázt
Az Agrárminisztérium is beszállt a rezsicsökkentésbe azzal, hogy meghirdette a magyar családok részére a Tűzifaprogramot. 2022. 09. 17.-én elindult a hatósági áron történő tűzifa árusítása, azaz a Tűzifaprogram, amelyre vásárlási szándékkal az erdőgazdaságoknál már lehet jelentkezni. Az igényt személyesen, telefonon és e-mailben is lehet jelezni.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza