2024. 03. 29., péntek
Auguszta
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Az adóhatóság előtti képviselet

Kategória: Agrártámogatások | Szerző: Czenki Péter, 2015/11/07

Ki és milyen bejelentés, meghatalmazás alapján képviselheti a gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók ügyeit az adóhatóság előtt?

Törvényszerű, hogy a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók ügyeik intézését szükségszerűen az őket nyilvántartó szervezethez bejelentett képviselőn keresztül látják el. Közismert ugyanakkor, hogy az adóhatósági eljárásokban a képviselő mellett lehetőség van külön állandó meghatalmazott bejelentésére, valamint külön jogosultság biztosítására az egyes elektronikus bevallások, bejelentések, adatszolgáltatások beküldéséhez, vagy az adóügyek telefonon történő ügyintézéséhez.

Ezen felül természetesen eseti meghatalmazás birtokában is lehetőség van egy-egy ügyben a NAV-nál eljárni. Az elmúlt időszakban az ezekhez szükséges bejelentések alapjául szolgáló adatlapok jelenetős változáson mentek keresztül, ezért érdemes ezeket az újításokat és az alapvető tudnivalókat áttekinteni.

Értelemszerűen a cégbejegyzésre kötelezett társaságok esetében az ott megjelölt képviselő jogosult az adóhatóság előtti – elsősorban eljárás jogi – képviselet ellátására, valamint az egyes bevallások, bejelentések aláírására és postai vagy személyes benyújtására is, ugyanakkor ez nem jár együtt automatikusan az adóügyek elektronikus vagy telefonon történő ügyintézésével, mivel az külön bejelentéshez kötött. A képviseletet elláthatók körét a táblázat tartalmazza.

Eseti meghatalmazás

Talán az egyik legegyszerűbb módja a helyettesítés vagy képviselet biztosításának az eseti meghatalmazás kiállítása az arra jogosult személy részére. Az eseti meghatalmazásnál az alábbi szempontoknak kell minden esetben érvényesülniük:

A meghatalmazáson meg kell jelölni a képviselő és a képviselt személyét, azt, hogy milyen ügyre, valamint azt, hogy az ügy egészére vagy csak egyes megjelölt eljárási cselekményekre terjed ki. Nem kötelező, de szükség esetén érdemes megjelölni, hogy a meghatalmazás mely hatóság(ok) előtti képviselet ellátására vonatkozik.

A fontos gyakorlati tudnivalók közé tartozik, hogy a meghatalmazás keltezése legkésőbb az a nap lehet, mint a beadvány, vagy személyes eljárás estén az ügyintézés napja. Nem fogadható ugyanis el például egy 2015. szeptember 5-én kelt beadvány meghatalmazott általi aláírása, ha a meghatalmazás 2015. szeptember 6-án vagy később kelt.

A meghatalmazással szemben további általános követelmény, hogy azt a meghatalmazó vagy saját kezűleg írta és aláírta, vagy a nem saját kezűleg írt okiratot két tanú aláírásával ellátta. Ügyvédi meghatalmazás esetén elegendő, ha a meghatalmazó által aláírt okiratot az ügyvéd ellenjegyzi.

A meghatalmazást minden esetben eredetiben kell csatolni a beadványhoz, vagy annak elmulasztása esetén az adóhatóság felhívására kell a megadott határidőben benyújtani.

Állandó meghatalmazás

A törvény lehetőséget ad arra, hogy gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy akár a magánszemély úgynevezett állandó meghatalmazást adjon az adóhatóság előtti eljárásokra. Az állandó meghatalmazás lényege, hogy az hosszabb távra, visszavonásig vagy meghatározott időpontig jogosít képviseltre. Lényeges, hogy magánszemély más nagykorú személy részére nem adhat állandó meghatalmazást, míg egyéni vállalkozó nagykorú alkalmazottja részére is biztosíthatja.

Az állandó meghatalmazás az alábbi személyesen vagy papíron intézhető ügyek egyikére vagy mindegyikére adható:

  • papíralapú adatszolgáltatások teljesítése,
  • papíralapú bejelentések teljesítése,
  • papíralapú bevallások teljesítése,
  • adófolyószámla egyezetése,
  • adófolyószámla kérése,
  • átvezetési kérelmek teljesítése,
  • adó- és együttes igazolások kérése,
  • jövedelemigazolás kérése,
  • illetőségigazolás kérése,
  • iratbetekintés,
  • bevallási másolat kérése,
  • adómérséklési eljárás, fizetési könnyítésre irányuló eljárás,
  • adó soron kívüli megállapítása iránti eljárás,
  • art. 4. számú melléklete szerinti külföldiek osztalékadó- visszaigénylése,
  • ellenőrzés és az azt követő hatósági eljárás,
  • jogorvoslat,
  • végrehajtási eljárás,
  • környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos ügyek.

Emellett lehetőség van a szerencsejátékkal, játékautomatával és ajándéksorsolással kapcsolatos ügyek intézésére is megbízást adni.

Az állandó meghatalmazás vagy azok módosításának, megszűnésének bejelentése az idei év közepétől az új, egységes EGYKE adatlap megfelelő lapjainak kitöltésével történik.

Elektronikusan teljesítendő bevallások, bejelentések, adatszolgáltatások

A képviselet mellett külön megbízás adható az adóügyek elektronikus ügyintézésére is, mely jellemzően a bevallások, bejelentések, adatszolgáltatások megküldését szolgálja.

Ennek lényege, hogy nem biztosít eljárásjogi képviseletet, kizárólag az egyes bevallások, bejelentések és adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtását teszi lehetővé. Így, amennyiben ilyen jogosultsággal rendelkező személy próbál meg például egy elmulasztott bevallás kapcsán igazolási kérelmet előterjeszteni, azt az adóhatóság nem tudja figyelembe venni mindaddig, amíg a képviselettel rendelkező személy azt nem erősíti meg.

Ahogy az állandó meghatalmazás, úgy ennek bejelentése is már az EGYKE adatlapon történik.

EGYKE adatlap

A fentiekben leírt egyes meghatalmazások, jogosultságok bejelentése korábban külön nyomtatványokon történt, ezt hívatott egyszerűsíteni az idei év közepétől megjelent úgynevezett EGYKE adatlap, melynek célja, hogy a különböző meghatalmazás, eljárási jogosultságok bejelentése egységes keretekben történjen.

Az adatlapon az alábbi bejelentések tehetők meg:

  • személyes és papíron történő
  • ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt intézhető adóügyekben;
  • állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt elektronikus úton intézhető adóügyekben;
  • a telefonon intézhető adóügyekre vonatkozó jogosultságok bejelentése akár valamennyi telefonon intézhető ügyre, akár egyes ügytípusokra vonatkozóan;
  • személyes és papíralapú ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az állami adóhatóság előtt intézhető szerencsejáték ügyekben;
  • személyes, papíralapú és elektronikus ügyintézésre vonatkozó állandó meghatalmazás bejelentése az ajándéksorsolási és játékautomata-üzemeltetési ügyekben;
  • a törvényes képviselő adóügyek elektronikus intézésére vonatkozó jogosultságának bejelentése (abban az esetben, amikor nem történik automatikus jogosultságképzés);
  • a képviseleti jogosultság megszűnésének bejelentése bármely felsorolt ügytípusban.

Az adatlapot első alkalommal papíralapon lehet benyújtani, melyhez állandó meghatalmazás esetén mellékelni kell a papíros formátumú, eredeti meghatalmazást is.

Ugyanakkor a törvényes képviselőnek lehetősége van az eBEV felületen is bejelenteni az állandó meghatalmazott képviseleti jogosultságát is – a meghatalmazás egyidejű csatolásával –, melyet a megbízottnak az ügy első intézését megelőző 8. napig jóvá kell hagynia. A megbízás csak a jóváhagyással válik érvényessé.

Fontos, hogy a képviseleti jog keletkezése és megszűnése az adóhatósághoz történő bejelentéstől hatályos, azzal, hogy a megszűnés bejelentésének napján a meghatalmazottat az iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.

Az adatlapot első alkalommal papíralapon a szervezet bejelentett képviselője nyújthatja be.

EGYKESZ

Az adó- és vámszervek összevonásának következő lépésében a jövő év során történik meg az adó- és vámfolyószámlák integrálása. Ennek részeként megszűnik a külön-külön nyilvántartott folyószámlák elkülönült hozzáférése, így azok egységes lekérdezése válik lehetővé. Az egységes ügyintézési jogosultságok gördülékeny bejelentése érdekében az adóhatóság az EGYKESZ adatlapot rendszeresíti. Első lépésben a NAV október közepétől értesítette ki a korábban már lekérdezési jogosultsággal rendelkező személyeket. A kiértesítésekre alapvetően elektronikus úton került sor, kizárólag azok kaptak postai úton kiértesítést, akiknek a jogosultsága személyes vagy papíralapú ügyintézésre terjedt ki, és nem rendelkeztek ügyfélkapuval.

Az EGYKESZ adatlapon azoknak van lehetőségük az egységes folyószámlához ügyintézési jogosultságukat elektronikusan bejelenteni – november közepéig, de legkésőbb december 31-ig –, akik eddig az elkülönült folyószámlákhoz elektronikus ügyintézési joggal rendelkeztek.

Amennyiben ez az év végéig nem történik meg, úgy ez hátrányt nem jelent, de majd csak a módosított EGYKE adatlapon nyílik lehetőség a bejelentés megtételére 2016. január hónapjában.

Azok, akik kizárólag személyes, illetve papíralapú folyószámla- jogosultsággal rendelkeznek, 2015-ben nincs teendőjük, az egységes folyószámlához történő jogosultságukat elegendő a módosított EGYKE adatlap benyújtásával 2016 januárjában megtenni.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiSzárnyra kelhet a hazai húsgalamb-tenyésztésDinamikusan bővül a piac, de ellenszélben az uniós baromfiágazatA paradicsom kórokozói - A paradicsomvész

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Fejlesztés előtt: Brojleristállók építése
Nem versenyképes a hazai baromfi ágazat. A termelők nagy része alacsony hatékonysággal dolgozik, ennek egyenes követkeménye a szerény jövedelem. Elavultak, korszerűtlenek a telepek, a berendezések. A brojler férőhelyek több mint harmadának alacsony színtű a műszaki állapota, nem felelnek meg a versenyképesség feltételeinek. Így hiába világszínvonalú a magyarországi brojler genetika, a termelésben ezt a potenciált nem képesek kihasználni.A várva várt állami támogatások sikerének egyik feltétele a telepek korszerűsítése, versenyképessé tétele. Ehhez ad gyakorlati szakmai tanácsokat a legnagyobb magyar integrátor, Bárány László által szerkesztett Versenyképes brojlerhízlalás című szakkönyv, amely csak a szaktudas.hu oldalon érhető el.
Indulnak a KAP Pályázatok! Ön felkészült rá?
Bár még nem ismert több információ, már most érdemes foglalkozni vele, mert a pályázat megjelenése és a beadási határidő közel lesz egymáshoz. Az érdeklődés nagy, egy-egy pályázat kerete az érdeklődéshez képest nem sok.
A „lehetetlen” agrárcsomókat is átvágják
A Gordius Solutions Tender Kft. idén ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját. Van mit ünnepelniük, mert a Gordius az egyik legdinamikusabban fejlődő pályázatíró és tanácsadó céggé nőtte ki magát. Miklovicz László Péter ügyvezetővel nem csak a múltban szerzett tapasztalatokról, hanem a közeljövő feladatairól is beszélgettünk.
Már több élelmiszer is olcsóbb, mint egy évvel korábban - MBH Bank: komoly fordulat az élelmiszerárakban
Komoly fordulat mutatkozott az élelmiszerárakban 2023 októberében az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának elemzői szerint. „Úgy tűnik, elmaradt a kereskedelemben szokásosnak tartott negyedéves áremelés, sőt, több élelmiszer árában csökkenés következett be, nemcsak havi, hanem immár éves alapon is. Vannak termékek, amelyeket tehát nemcsak idén szeptemberhez, hanem 2022 októberéhez képest is olcsóbban vihetünk haza a boltokból” – állapították meg a Központi Statisztikai Hivatal által pénteken közölt élelmiszer-inflációs adatokat értékelve.
Több ezer milliárd forintot fordít a kormány az agrárium fejlesztésére
A magyar kormány 80 százalékos nemzeti kiegészítő finanszírozást biztosít az uniós fejlesztési források mellé a vidékfejlesztésben, 2027-ig a közös agrárpolitika második pillére részeként mintegy 4300 milliárd forintot fordít a hazai mezőgazdaság, élelmiszeripar és a vidéki települések fejlesztésére, hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter a Jánossomorján tartott sajtótájékoztatón.
Az AVHGA támogatja az agrárfinanszírozás stabilitásának megőrzését
Az agrárium beruházásainak ösztönzésére jelentős források állnak rendelkezésre, miközben a banki finanszírozás mindig kulcsszerepet játszik az ágazatban. A mezőgazdaságnak azonban az elmúlt időszakban több kihívással is szembe kellett néznie, amelyek hatást gyakoroltak a vállalkozások napi működésére. Az Agrár Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA) ügyvezető igazgatójával, dr. Herczegh Andrással beszélgettünk.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2021 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza