Kategória: Agrártámogatások | Szerző: Czenki Péter, 2015/11/07
Ki és milyen bejelentés, meghatalmazás alapján képviselheti a gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók ügyeit az adóhatóság előtt?
Törvényszerű, hogy a gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók ügyeik intézését szükségszerűen az őket nyilvántartó szervezethez bejelentett képviselőn keresztül látják el. Közismert ugyanakkor, hogy az adóhatósági eljárásokban a képviselő mellett lehetőség van külön állandó meghatalmazott bejelentésére, valamint külön jogosultság biztosítására az egyes elektronikus bevallások, bejelentések, adatszolgáltatások beküldéséhez, vagy az adóügyek telefonon történő ügyintézéséhez.
Ezen felül természetesen eseti meghatalmazás birtokában is lehetőség van egy-egy ügyben a NAV-nál eljárni. Az elmúlt időszakban az ezekhez szükséges bejelentések alapjául szolgáló adatlapok jelenetős változáson mentek keresztül, ezért érdemes ezeket az újításokat és az alapvető tudnivalókat áttekinteni.
Értelemszerűen a cégbejegyzésre kötelezett társaságok esetében az ott megjelölt képviselő jogosult az adóhatóság előtti – elsősorban eljárás jogi – képviselet ellátására, valamint az egyes bevallások, bejelentések aláírására és postai vagy személyes benyújtására is, ugyanakkor ez nem jár együtt automatikusan az adóügyek elektronikus vagy telefonon történő ügyintézésével, mivel az külön bejelentéshez kötött. A képviseletet elláthatók körét a táblázat tartalmazza.
Talán az egyik legegyszerűbb módja a helyettesítés vagy képviselet biztosításának az eseti meghatalmazás kiállítása az arra jogosult személy részére. Az eseti meghatalmazásnál az alábbi szempontoknak kell minden esetben érvényesülniük:
A meghatalmazáson meg kell jelölni a képviselő és a képviselt személyét, azt, hogy milyen ügyre, valamint azt, hogy az ügy egészére vagy csak egyes megjelölt eljárási cselekményekre terjed ki. Nem kötelező, de szükség esetén érdemes megjelölni, hogy a meghatalmazás mely hatóság(ok) előtti képviselet ellátására vonatkozik.
A fontos gyakorlati tudnivalók közé tartozik, hogy a meghatalmazás keltezése legkésőbb az a nap lehet, mint a beadvány, vagy személyes eljárás estén az ügyintézés napja. Nem fogadható ugyanis el például egy 2015. szeptember 5-én kelt beadvány meghatalmazott általi aláírása, ha a meghatalmazás 2015. szeptember 6-án vagy később kelt.
A meghatalmazással szemben további általános követelmény, hogy azt a meghatalmazó vagy saját kezűleg írta és aláírta, vagy a nem saját kezűleg írt okiratot két tanú aláírásával ellátta. Ügyvédi meghatalmazás esetén elegendő, ha a meghatalmazó által aláírt okiratot az ügyvéd ellenjegyzi.
A meghatalmazást minden esetben eredetiben kell csatolni a beadványhoz, vagy annak elmulasztása esetén az adóhatóság felhívására kell a megadott határidőben benyújtani.
A törvény lehetőséget ad arra, hogy gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy akár a magánszemély úgynevezett állandó meghatalmazást adjon az adóhatóság előtti eljárásokra. Az állandó meghatalmazás lényege, hogy az hosszabb távra, visszavonásig vagy meghatározott időpontig jogosít képviseltre. Lényeges, hogy magánszemély más nagykorú személy részére nem adhat állandó meghatalmazást, míg egyéni vállalkozó nagykorú alkalmazottja részére is biztosíthatja.
Az állandó meghatalmazás az alábbi személyesen vagy papíron intézhető ügyek egyikére vagy mindegyikére adható:
Emellett lehetőség van a szerencsejátékkal, játékautomatával és ajándéksorsolással kapcsolatos ügyek intézésére is megbízást adni.
Az állandó meghatalmazás vagy azok módosításának, megszűnésének bejelentése az idei év közepétől az új, egységes EGYKE adatlap megfelelő lapjainak kitöltésével történik.
A képviselet mellett külön megbízás adható az adóügyek elektronikus ügyintézésére is, mely jellemzően a bevallások, bejelentések, adatszolgáltatások megküldését szolgálja.
Ennek lényege, hogy nem biztosít eljárásjogi képviseletet, kizárólag az egyes bevallások, bejelentések és adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtását teszi lehetővé. Így, amennyiben ilyen jogosultsággal rendelkező személy próbál meg például egy elmulasztott bevallás kapcsán igazolási kérelmet előterjeszteni, azt az adóhatóság nem tudja figyelembe venni mindaddig, amíg a képviselettel rendelkező személy azt nem erősíti meg.
Ahogy az állandó meghatalmazás, úgy ennek bejelentése is már az EGYKE adatlapon történik.
A fentiekben leírt egyes meghatalmazások, jogosultságok bejelentése korábban külön nyomtatványokon történt, ezt hívatott egyszerűsíteni az idei év közepétől megjelent úgynevezett EGYKE adatlap, melynek célja, hogy a különböző meghatalmazás, eljárási jogosultságok bejelentése egységes keretekben történjen.
Az adatlapon az alábbi bejelentések tehetők meg:
Az adatlapot első alkalommal papíralapon lehet benyújtani, melyhez állandó meghatalmazás esetén mellékelni kell a papíros formátumú, eredeti meghatalmazást is.
Ugyanakkor a törvényes képviselőnek lehetősége van az eBEV felületen is bejelenteni az állandó meghatalmazott képviseleti jogosultságát is – a meghatalmazás egyidejű csatolásával –, melyet a megbízottnak az ügy első intézését megelőző 8. napig jóvá kell hagynia. A megbízás csak a jóváhagyással válik érvényessé.
Fontos, hogy a képviseleti jog keletkezése és megszűnése az adóhatósághoz történő bejelentéstől hatályos, azzal, hogy a megszűnés bejelentésének napján a meghatalmazottat az iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni.
Az adatlapot első alkalommal papíralapon a szervezet bejelentett képviselője nyújthatja be.
Az adó- és vámszervek összevonásának következő lépésében a jövő év során történik meg az adó- és vámfolyószámlák integrálása. Ennek részeként megszűnik a külön-külön nyilvántartott folyószámlák elkülönült hozzáférése, így azok egységes lekérdezése válik lehetővé. Az egységes ügyintézési jogosultságok gördülékeny bejelentése érdekében az adóhatóság az EGYKESZ adatlapot rendszeresíti. Első lépésben a NAV október közepétől értesítette ki a korábban már lekérdezési jogosultsággal rendelkező személyeket. A kiértesítésekre alapvetően elektronikus úton került sor, kizárólag azok kaptak postai úton kiértesítést, akiknek a jogosultsága személyes vagy papíralapú ügyintézésre terjedt ki, és nem rendelkeztek ügyfélkapuval.
Az EGYKESZ adatlapon azoknak van lehetőségük az egységes folyószámlához ügyintézési jogosultságukat elektronikusan bejelenteni – november közepéig, de legkésőbb december 31-ig –, akik eddig az elkülönült folyószámlákhoz elektronikus ügyintézési joggal rendelkeztek.
Amennyiben ez az év végéig nem történik meg, úgy ez hátrányt nem jelent, de majd csak a módosított EGYKE adatlapon nyílik lehetőség a bejelentés megtételére 2016. január hónapjában.
Azok, akik kizárólag személyes, illetve papíralapú folyószámla- jogosultsággal rendelkeznek, 2015-ben nincs teendőjük, az egységes folyószámlához történő jogosultságukat elegendő a módosított EGYKE adatlap benyújtásával 2016 januárjában megtenni.
Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktoraiDr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatóságaDr. Bai Attila (szerk.):
A biogázBai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása
Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai
A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.
Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.
A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra
Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.
« vissza