2025. 11. 22., szombat
Cecília
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Roma szociális integráció és vidékfejlesztés

Kategória: Vidékfejlesztés | Szerző: Dr. Gergely Sándor CSc, 2015/11/25

A vidéki foglalkoztatás és a helyi jövedelemszerzés lehetőségei.

Romák sok országban élnek, de legnagyobb számban Közép-Európában és Kelet-Európában. Becsült létszámuk Európában 7–8,5 millió fő. A magyarországi létszámuk becslése 500 és 900 ezer fő között változik.

Történeti előzmények

A feudális Magyarországon a cigányság a magyarságon belül szinte érintetlenül, szabadon és öntörvényűen mozgott, élt. Ezt a viszonylag „ősi társadalomban” élő népcsoportot regulázta meg a Habsburgok cigánypolitikája (Mária Terézia, II. József ). Ebben már az tükröződött, hogy a jogalkotók úgy látták, a cigányok a társadalomra veszélyes életmódot követnek. Letelepedésüket és adóalannyá válásukat szorgalmazták: az akkori idő szerint ez jobbágysorsot jelentett (volna).

Az 1893-as népszámlálás adatai szerint a Kárpát-medence egyes településein élő – letelepült – romák létszáma 275 000 fő volt. A XX. században a tömeggyártású iparcikkek elterjedése a hagyományos cigány foglalkozásokat faluhelyen is feleslegessé tette. A két világháború között törvények is korlátozták a vándormunkát, így a romák nagy része munkanélkülivé vált, ami társadalmi konfliktusokhoz vezetett. 1944-ben a fasiszták Németországban és máshol, így Magyarországon is népirtást követtek el a romák ellen. A porrajmos (elemésztés) során 30–70 ezer roma embert – köztük gyerekeket, nőket, öregeket – vittek koncentrációs táborokba.

A szocializmus évtizedeiben a pártállam politikai felfogása nem etnikai, hanem kizárólag szociális problémának tekintette a „cigánykérdést”, és eszerint igyekezett megoldást találni rá. Az új megélhetési lehetőségek a lakóhelyüktől távoli ipari centrumok felé vonzották a roma lakosságot. Sok vidéki roma férfi ingázott, a munkahely által biztosított munkásszálláson lakott. A legtöbben azonban szezonális – alacsony képzettséget igénylő – segédmunkákban kaptak állást, azonban az 1980-as években már a roma férfiak több, mint 90%-a rendszeres munkajövedelemben részesült. Ennél sokkal rosszabb volt a roma nők foglalkoztatási helyzete, ami összefüggött a korai szülésekkel és az abból következő iskolázatlansággal is.

Az 1960-as évek végétől megkezdődött a cigánytelepek felszámolása (ettől az időszaktól datálható a cigányokkal kapcsolatos intenzív tudományos kutatás kezdete is), a romák kedvezményes kölcsönt kaptak a lakásvásárláshoz, sok helyen a megüresedett öreg házakat birtokba vehették. Letelepítésük, falvakba költözésük azonban helyenként társadalmi ellenállásba ütközött. Egyes ilyen településeken az ingatlanok leértékelődtek, ami fokozta a falu őslakosságának elvándorlását, így a romák számos településen többségi lakossággá váltak.

A szocialista rendszer idején működött teljes foglalkoztatás a rendszerváltással egyidejűleg megszűnt, mert hazánk sem rendelkezett belső piacvédelemmel, mert a kormányok minden átmenet nélkül engedték rá a hazai iparokra a termelékeny, korszerű nyugati és a magyarnál is olcsóbb munkaerővel operáló távol-keleti konkurenciát. Mindezek következtében az addig volt öt millió háromszázezer munkahelyből megszűnt másfél millió munkahely. A kiépülőben lévő modern gazdasági szerkezetben ennek következtében nagyon sok ember nem találta, talál munkát. A magyarországi cigányságot a két folyamat egyszerre érte el, hiszen mindez azt eredményezte, hogy nagyrészt azok a munkahelyek szűntek meg, amit korábban cigány foglalkoztatottak töltöttek be. A foglalkoztatást, a munkaerőpiacot érintő változás az egész magyar társadalomra nézve drámai volt, de – statisztikák alapján – a cigányságot kétszer, háromszor inkább sújtotta.

Társadalmi, gazdasági és etnikai kihívás

Magyarország legjelentősebb társadalmi, gazdasági és etnikai kihívása jelenleg és előreláthatólag a következő évtizedekben is a magyar társadalom leghátrányosabb helyzetű kisebbségéhez, a cigány/roma etnikumhoz kapcsolódik. Az őket sújtó atrocitások, a velük kapcsolatos diszkriminációk még manapság is mindennaposak, de őket sújtja leginkább a vidéki munkanélküliség is, miközben életviteli, alkalmazkodási nehézségeik, a tanulást, a tudást kevésbé becsülő mentalitásuk is sok gondot okoz.

A 2001. évi magyarországi népszámlálás adatai szerint 204 393 fő, vagyis a lakosság 2%-a vallotta magát roma nemzetiséghez tartozónak.

Érdemes megjegyezni, hogy 1980-ban kétszer annyian vallották magukat cigánynak, mint 2001-ben. A 2011. évi népszámlálás adatait megismerve megállapítható, hogy a cigányság lélekszáma 315 583-ra emelkedett (KSH 2013).

A cigánysággal kapcsolatos reprezentatív felmérést gátolja az, hogy – habár a legtöbb cigány ember megél diszkriminatív eljárásokat – csakis önbevalláson alapulhat egy ilyen kutatás, és a népszámlálások tapasztalatai szerint túlnyomó többségük magyarként definiálja magát.

Ennek következtében az a helyzet, hogy azt sem tudjuk pontosan, hogy pontosan hány magyar embert érint a roma társadalmi integráció.

Megbízható helyzetismeret nélkül pedig nem lehet érdemi változásokat megtervezni és megvalósítani.

A „cigányság”, mint fogalom, tulajdonképpen több népcsoportot is magában foglal, amelyeknek kultúrája jelentősen eltér egymástól, és a magyar nemzeti kultúrához egyféleképpen vagy legalábbis hasonlóan viszonyulnak.

A magyarországi romáknak nyelvi és történeti szempontból, valamint önmaguk meghatározása szerint hat nagy csoportja különböztethető meg. A hat csoport közül három, a magyar cigányok romungrók, az oláhcigányok és a beások nagyobb létszámban élnek Magyarországon; míg három kisebb csoport, a szintók (kárpáti cigányok) és a román cigányok csupán néhány száz, illetve egy-két ezer személyt számlálnak.

Az 1989 után Magyarországon megváltozott a kisebbségpolitika.

Törvényekbe foglalták azt az elvet, miszerint a nemzeti érdek nem áll szemben – sőt egybeesik – a kisebbségek érdekeivel. Az államnak kötelessége támogatni a többnyelvűséget és a kulturális többszínűséget, a kisebbségek értékeinek megőrzését. Magyarország elfogadta a „pozitív diszkrimináció” elvét, vagyis a tolerancián túllépő, aktív kisebbségvédelem szükségességét is.

Mindezen folyamat okait vizsgálva négy tényezőt érdemes kiemelni:

1. Az iskolázottság területén mutatkozó hátrányok. Amíg az előző rendszer alatt a nyolc osztály elvégzése elegendő volt az elhelyezkedéshez, addig manapság sok esetben már a szakmunkásképző bizonyítvány is kevés. Ugyanakkor az 1990 után kialakított rendszer fellazította még az általános iskolai tanulmányok befejezését kötelezővé tevő szabályokat is. Ezzel behozhatatlan hátrányt okozott a cigányságnak.
2. A magyarországi cigányság túlnyomó része aprófalvakban, gazdaságilag elmaradott és a munkanélküliség által amúgy is sújtott területeken, településeken él, ahol a szegény néprétegek helyzetére nem eléggé érzékeny új magyar kapitalizmus nem teremtett munkahelyeket.
3. A romák jelentős része olyan iparágakban dolgozott, amelyek a rendszerváltáskor elsőként mentek tönkre, az ott megszerzett tudás és tapasztalat pedig nem, vagy csak nagyon nehezen hasznosítható más területeken.
4. A többségi társadalomban még nem született meg a felismerés, hogy itt a nemzet jövőjét alapvető mértékben meghatározó feladattal állunk szemben.
5. A többségi társadalom nem dolgozott ki – a romákkal együtt – a leghátrányosabb helyzetű lakossági csoportok felzárkózását elősegítő, legalább húszéves időtávú stratégiát.

Ezen okok és az általuk kiváltott folyamatok arra kényszerítik a romákat, hogy a feketegazdaságban dolgozzanak, keressenek lehetőséget a megélhetésre.

Sokáig tartotta magát az a nézet, miszerint a szocialista viszonyok között nem létezik etnikai alapon érvényesülő egyenlőtlenség és térbeli elkülönülés. Ennek azonban éppen az ellenkezője bizonyosodott be az évtizedek során. Ugyanis az elnéptelenedő kistelepülések és a hanyatló városrészek mágnesként vonzották a romák tömegeit. Ez a gettósodási folyamat, ami a szó eredeti értelmétől eltérően nemcsak a városokban, hanem egész régiókban jelentkezik, térbelileg a cigányság fokozatos elkülönülését eredményezi a társadalom nagyobbik felétől (Glatz F. szerk., 2004).

A romákhoz kapcsolódó fontosabb megállapítások:

  • az ország teljes népessége 1981 óta csökken, a roma népesség száma és aránya, ha kissé lassuló ütemben is, de növekszik;
  • a teljes népességben és a roma népességben is folyamatosan csökken az élve születések aránya, ám a csökkenés üteme a nem roma népességen belül sokkal gyorsabb, mint a roma népesség körében.

A roma népességen belül azonban a halálozási ráta sajnálatos módon lényegesen magasabb, mint a teljes népességen belül; a teljes népesség és a roma népesség kormegoszlása radikálisan különbözik:

  • a romák körében a fiatal korosztály aránya lényegesen nagyobb, az idős korosztály aránya viszont töredéke a teljes népességének;
  • a roma nők körében az első szülések időpontja országosan a 15– 19 éves korcsoportról a 20-24 éves korcsoportba tevődött át, igaz regionálisan – jellemzően a leginkább hátrányos helyzetű kistérségekben, illetve a gettósodott falvakban – előfordul ellenkező tendencia is.

Hazánk népességének 7–8%-át teszi ki a roma népesség aránya egyes szakemberek szerint, miközben ennek felét sem teszi ki azok száma, akiket a népszámlálások kimutatnak. Sajnos pontos adatokhoz a jelenlegi népszámlálási metódus szerint nem lehet hozzájutni a népszámlálás során sem. A célcsoportra vonatkozó pontos adatok nélkül minden romasegítő program esélytelen, hiszen ha nem lehet tudni a roma népesség pontos létszámát, akkor annak szociális, kulturális, gazdasági körülményei sem ismerhetőek meg.

Az 1000 főre eső élve születések száma a roma népességben 2,2–2.5 szerese a nem roma népességének.

Hasonló arányokat tapasztalunk a 15 évesnél fiatalabb népesség arányában a teljes népességen és a roma népességen belül. Itt is a roma népesség javára.

A 65 évesnél idősebb népesség aránya a teljes népességben ötszörös a roma népességhez viszonyítva. Ez szorosan összefügg a munkaalkalom hiányával, az egészségtelenebb táplálkozással, a dohányzók magas arányával, a rosszabb egészségügyi ellátással, az alacsonyabb színvonalú higiéniával, az alacsonyabb iskolázottsággal, de hatnak hátrányos szubkulturális tényezők is. Amint a táblázat adataiból kiderül, 44 év alatt közel háromszorosára növekedett a romák aránya a tanköteles korba lépő gyerekek körében.

Ehhez az is hozzájárult, hogy a hazai nem roma lakosság egyre kevesebb gyermeket vállal.

A települések csaknem 20%-ában (613 településen) magas a gyermekszegénység kockázata. Szabályos és szoros korreláció figyelhető meg a település mérete és a településszinten bizonyítható szegénységi kockázat között, és a kisebb települések az inkább veszélyeztetettek.

Ezeken a településeken négyszeres a roma lakosok felülreprezentáltsága.

A „településkomfort” ezeken a településeken a lakásokat, az intézményeket és a kereskedelmi létesítményeket tekintve egyaránt lényegesen az országos átlag alatt marad.

Az 1. ábrán a szegénység okait mutatjuk be. A romák társadalmi integrációjával kapcsolatos teendők és a helyi gazdaság

A számos eddigi helyes intézkedést ki kell egészíteni a családokat segítő tanácsadók rendszerével, akik a családi életvitelben, a családi gazdálkodásban, a tanulás fontosságának felismerésében, a devianciák leküzdéséhez való erőgyűjtésben, a társadalmi normák elfogadásában és gyakorlásában nyújtanak konkrét segítséget. Nem kis feladatról van szó, mert legfeljebb tizenöt-húsz családot tud hatékonyan segíteni egy tanácsadó, vagyis egy-két éven belül tíz-tizenötezer új állás keletkezik így. A sajnálatos módon egyre csökkenő gyermekszám miatt felszabaduló pedagógusok cigány népismereti átképzés után alkotó módon szolgálhatják így az egyik legfontosabb közügyünket. Távlatban pedig az a kívánatos, hogy egyre több roma kapjon szociális munkára ilyen képesítést, és nem gyorstalpalókon, hanem valódi követelmények mellett.

A cigányság felzárkóztatásának előfeltétele, hogy kialakuljon, illetve megerősödjön egy a romák körében is hiteles és elfogadott vezetői, értelmiségi réteg. Kiemelt feladat ugyanakkor, hogy az erősödő társadalmi státusszal párhuzamosan a közösség iránt érzett felelősségérzet ne csökkenjen. Legalább ilyen fontos az, hogy egyre több legyen a cigány vállalkozó, aki persze nemcsak cigány munkavállalókat alkalmaz, de azonos felkészültség mellett előnyben részesítheti a többi romát.

Sajnos ezen a területen sincsenek célirányos és részletes kutatások, így hát valójában ma senki sem tudja, hogy hány cigány vállalkozó működik hazánkban.

A cigányság felzárkóztatása nem képzelhető el jelentős szemléletváltás nélkül. Nyilvánvaló, hogy a romák integrációja nemcsak életbevágó roma érdek, de a többségi társadalom legelemibb érdeke is, hiszen az országot amúgy is fenyegető demográfiai erózió (öregedő korstruktúra, csökkenő népesség) is az eltartottsági ráta csökkentését, a munkaerőpiac dinamizálását kívánja meg. A romák hagyományosan magasabb gyerekvállalási hajlandósága önmagában nem probléma, ugyanakkor többek között a rossz egészségügyi és mentális tényezők következtében a romák várható élettartama jelentősen kevesebb, mint a többségi társadalomé.

Sajnos a szerző arra nézve sem talált megfelelő és részletes adatokat, hogy valójában mennyi ez az élettartamhátrány a romák rovására. Márpedig, ha ezt sem tudjuk, akkor fényévnyi távolságra vagyunk a kiváltó okok ismeretétől és szóba sem jöhet a terápia kidolgozása.

A romák a foglalkoztatottság bővülésével a gazdaság számára is erősödő fogyasztói rétegként jelennek meg. A kedvezőbb anyagi helyzet visszaveti a (megélhetési) bűnözési hajlandóságot, az alkoholizmust és a legújabban tapasztalható olcsó dizájner drogok fogyasztását, valamint az egyéb olyan deviáns viselkedési formákat, amelyek a társadalmi előítéletességnek is nagyban táptalajul szolgálnak.

A túlkoros általános iskolásokról azért érdemes beszélni, mert elég egyértelműen jelzi a felnövő újabb és újabb generációk életesélyeit, és részben magyarázatul szolgál a jelenleg munkaképesek elhelyezkedési esélytelenségére is.

A felmérések szerint a tisztán cigány lakosságú telepen gyakorlatilag az első néhány iskolai év után csaknem minden tanuló bukott, bukásra ítélt, így semmi esélye az iskola befejezése után bizonyos alapfokú szakmai ismeretek megszerzésére sem. A pedagógusok szerint a szülők ellenében az iskolai nevelés eleve sikertelenségre van ítélve, hiszen a pozitív példa állítása hatástalan otthoni megerősítés nélkül. Emiatt a tanárok szinte szélmalomharcot vívnak. Megfelelő eredményt csak a szülőkkel együtt lehetne elérni, ami azonban eltérő életvitelüket, szokásaikat figyelembe véve többségében szinte lehetetlen. Természetesen a kulturális különbségek elfogadása szükséges, de morális megalkuvás nélkül. A törvények, az együttélési szabályok elfogadtatása a nevelés része kell, hogy legyen. A megfigyelések szerint az utódok azonban egyelőre még inkább szüleik példáját követik a korai házasságkötésben, a tudás, az iskolai tanulás értéktelennek minősítésében, a lakókörnyezet elhanyagolásában, az egészségre ártalmas életmód korai átvételében (dohányzás, alkoholizálás, drog).

A 2. ábrán foglaljuk össze azokat a tényezőket, amelyek révén a szegénység csökkenthető, sőt a kialakulása jelentős részben meg is előzhető. Megállapíthatjuk, hogy ez – szemben a régi fejlődési paradigmán alapuló, főként a következmények kezelésére irányuló, költséges és nem fenntartható megoldások helyett – alacsony költségű és ezáltal fenntartható útja a szegénység csökkentésének, és ezáltal a fejlődés és a gazdasági növekedés elősegítésének is.

Vizsgálatok bizonyítják, hogy a romáknak nemcsak a társadalmi, de a nagyobb távolságokat átszelő térbeli mobilitása is alacsony szintű.

Ennek részben oka és következménye a romák gyenge kapcsolati hálójának és a zárt közösségi életmintáknak a megléte. Mindenekelőtt a családalapításra váró roma fiatalok számára lenne szükséges olyan rendezvények, akciók megvalósítása, mely módot nyitna más országrészek, határon túli területek roma és nem roma fiataljaival való kapcsolatok építésére.

A cigányság felzárkóztatásának előfeltétele, hogy kialakuljon és megerősödjön egy a romák körében is hiteles és elfogadott vezetői, vállalkozói, értelmiségi réteg. Kiemelt feladat ugyanakkor, hogy az erősödő társadalmi státusszal párhuzamosan a közösség iránt érzett felelősségérzet ne csökkenjen. Utóbbi elköteleződés csakis konkrét gyakorlati cselekvéseken keresztül alapozódhat meg. A munkahelyteremtés egyik legfontosabb lehetősége a helyi zöld gazdaság fejlesztésében rejlik. Itt lehet megvalósítani azt is, hogy a képzetlenek vagy az általános iskolát sem befejezők munkával kombinált tanulással képezzék magukat. A helyi zöldgazdaság területei közül főként az alábbi munkákba van mód a roma lakosság szélesebb körű bevonására:

  • az építőiparban,
  • az elektromos eszközök szétszerelésével történő újrahasznosításában,
  • a zöldenergia-hordozók gyűjtésében, termesztésében, átalakításában,
  • a helyi (bio)kertészeti és (bio)kis-állattenyésztési élelmiszer alapanyagok előállításában és helyben történő feldolgozásában,
  • a gyógynövény-termesztésben, -gyűjtésben, -feldolgozásban,
  • az erdei melléktermékek haszonvételében.

A roma társadalmi integrációs stratégia legfőbb jellemzői

A roma lakosság életkörülményeit javító, integrációjukat hatékonyan előmozdító stratégia legfőbb jellemzői:

  • a romákért, a romákkal, a romák által a többségi társadalom hatékony támogatása mellett;
  • a romák gazdasági, társadalmi, környezeti, szociokulturális, mentális helyzetének részletes feltárása;
  • harmincéves roma integrációs stratégia megalkotása a tudományos kutatásokra alapozva, az érintett lakossági csoportok bevonásával, politikai konszenzussal, fókuszban az oktatás, képzés, egészségügy, lakhatás, foglalkoztatás, mentalitás- és attitűdváltás;
  • a romák és a nem romák kölcsönös megismerésének elősegítése, a két kultúra kölcsönös elismerése;
  • a romák iskolázottságának és szakképzettségének alapvető mértékű emelése;
  • a roma nők által elszenvedett, többszörösen hátrányos helyzetből való kilábalás hatékony támogatása;
  • a ma már több ezer személyes roma értelmiség és a roma vállalkozói réteg létszámának erőteljes és hosszú távú növelése;
  • a romák társadalmi integrációjának elősegítése, a tanulásban való kitartás kultúrájának támogatása; a védőnői rendszer megerősítése, jogosítványainak kiterjesztése;
  • új családi tanácsadói rendszer kiépítése és ellenőrzött, hatékony működése;
  • a közmunka mielőbbi felváltása, előbb a szociális gazdaságban, szövetkezetekben és/vagy a profitorientált gazdaságban végzett egészéves munkával;
  • nemzeti és az arra alapuló vidékstratégián nyugvó piaci alapú, (roma ) vállalkozók által vezetett piaci foglalkoztatási programok szervezése, tartós ideig való fenntartása; • az állam piacszerző, piacszervező szerepének érvényesítésével elősegíti a tartós helyi roma foglalkoztatást is;
  • az állam célirányos menedzserképzéssel, kiemelkedően magas érdekeltségi feltételek megteremtésével, és az így kiképzett menedzsereknek a romákhoz való irányításával is támogatja a tartós helyi roma foglalkoztatást;
  • mindezek eredményeként bekövetkezik a romák munkaerő-piaci versenyképességének növekedése, valamint képzési, egészségügyi, lakhatási és szociokulturális helyzetük javulása.

A Közös Agrárpolitika kihívásai között fontos helyet foglal el a 2014–2020-as költségvetési időszakban a vidéki területek kiegyensúlyozott fejlődése, azaz a területi egyenlőtlenségek felszámolása, a szegénység és a vidék elnéptelenedésének csökkentése. A közös célok eléréséhez a prioritások szem előtt tartásával a Vidékfejlesztési Program (VP) számos lehetőséget biztosít az agrárgazdaság szereplői, valamint a vidéki térségekben működő szervezetek, az ott élő népesség számára. A VP ennek megfelelően támogatja a szolidáris gazdálkodás együttműködéseit, amelyek már működő mezőgazdasági termelő tevékenységekre épülve, főként a helyi társadalom hátrányos helyzetű tagjai számára hasznos szolgáltatások szervezését valósítják meg. Ezek célja a hátrányos helyzetű csoportok integrációja, az általuk történő termék-előállítás és a fogyasztók önszerveződő csoportosulásának megszervezése.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

Gazdaságátadás: sikeres generációváltás, fenntartható családi gazdaságok
Tíz év alatt 100 ezerrel csökkent a mezőgazdasági vállalkozások száma. A gazdaságok vezetőinek átlagos életkora 58 év, csak 4.9 százalékuk 35 év alatti. Minden harmadik gazda a nyugdíjas korosztályba tartozik – fogalmaz egyértelműen és látványosan Cseh Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara alelnöke.  
Szarvasbőgés: a legszebb vadászat
Már hallható az őszi erdők hangja, a gímszarvas násztáncával elkezdődött az idei szarvasbőgés – fogalmaz lírai szöveggel Papp Zsolt György, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke, és rögtön figyelmezteti is az autósokat: vigyázzunk magunkra és a vadakra. Ebben a hangulatban fogalmaz Náhlik András professzor is a Vadászati ismertek című könyvében.
Legfrissebb földügyi aktualitások
Magyarország területének közel 80 százaléka termőföldnek minősül, melynek jelentős része mezőgazdasági művelés alatt is áll. Nem véletlen tehát, hogy hazánkban minden termőfölddel kapcsolatos hír vagy jogszabályi módosítás komoly figyelmet vált ki. Mostani cikkemben is ezekről, a legfrissebb földügyi információkról lesz szó.
Jövőre komoly összegekre pályázhatnak az agrárium szereplői
Szigeti Szabolcs személyében új helyettes államtitkár felel az Agrárminisztérium közös agrárpolitikájának a végrehajtásáért. Az Agrárium magazinban rendszeresen közöljük a vidékfejlesztési programmal kapcsolatos új híreket, így Szigeti Szabolccsal ott folytathattuk a beszélgetést, ahol elődjével, Papp Zsolt Györggyel abbahagytuk, s akit a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének választottak.
Termelje az áramot is a nappal! Vissza nem térítendő támogatás napelemre az agrár szektorban
Az agrárszektornak ma három dologra lenne leginkább szüksége az eredményes működéséhez: elegendő rendelkezésre álló tőkére a versenyképesség növeléséhez; kiszámíthatóságra és energiabiztonságra a jövőre nézve; illetve megbízható partnerkapcsolatokra a stressz- és kockázatmentes napi munkához.
Agrár-vidékfejlesztési aktualitások
A 2023-2027 közötti időszakra vonatkozó, magyar Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervvel összefüggő információk április 18-tól megújult formában, új honlapon, a kap.gov.hu oldalon érhetőek el. E mellett több pályázati felhívás is megjelent, amelyek alapján a gazdálkodók benyújthatják, vagy hamarosan benyújthatják pályázataikat, támogatási kérelmeiket. Papp Zsolt Györggyel, a Közös Agrárpolitika végrehajtásáért felelős helyettes államtitkárral, az Irányító Hatóság (IH) vezetőjével beszélgettünk a hazai támogatáspolitika aktuális helyzetéről.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza