2025. 01. 20., hétfő
Sebestyén
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

A magyar tejipar helyzetéről

Kategória: Élelmiszeripar | Szerző: V.B., 2016/06/20

Beszélgetés Mélykuti Tiborral, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatójával, a Tejterméktanács elnökével, az Unió tejkvóta-kivonási intézkedéseinek következményeiről.

– Mennyire ért bennünket váratlanul a „tejpénz” veszteség?

– Visszaugorva az időben körülbelül 9 évvel ezelőtt az EU eldöntötte, hogy megszünteti a 30 éven át működő EU-s szabályozási rendszert, ami bizonyos mértékig korlátozta a tejtermelést, szükség esetén büntető illetékekkel közvetlenül beavatkozhatott. A reguláció dacára az elmúlt harminc évben a piac eléggé volatilis volt. A nagy tejtermelő országok, Hollandia, Írország, Németország, amelyek a piaci mozgásokat meghatározták, már évekkel ezelőtt hozzáfogtak a tejtermelő telepeik fejlesztéséhez. Egyértelmű volt, hogy a tejtermelésük emelésére készülnek, ezzel párhuzamosan fejlesztve a feldolgozóipart is arra gondolva, hogy a többlet tejet Ázsiába, Kínába, vagyis harmadik országba szállítják.

– Mit kell itt pontosan fejlesztés alatt értenünk?

– Mennyiségi növekedést mindenképpen. Ha hosszú távon megnézzük a prognózisokat, azt lehetett látni, hogy a tejtermék-fogyasztás növekedésének hátterében a föld lakosságának drámai növekedése áll, s vele a legalapvetőbb élelmiszer, a tej iránti szükséglet növekedése is. Nyugat- és Észak-Európa úgy gondolta, ez a körülmény nemcsak kapacitásbővítést, de természetesen magasabb hozzáadott értékű termékek előállítását is kell, hogy jelentse számukra.
Az elmúlt 5–6 évben a tejtermelő cégek az ÁTK-pályázatok kapcsán igen sokat fejlesztettek, több százmilliárdos támogatást kaptak. Magyarországi tejtermelés más szerkezetű, mint Észak-Európában, Nyugat-Európában, nagyon jó és nagyon hatékony. Itt sokkal koncentráltabb telepek vannak, ami valószínűsíthetően irigylésre méltónak mutatkozott nyugaton. A nagy probléma, hogy a tejipar érdemi fejlesztése idehaza nem történt meg.

– Nemrég még sok nyerstejet szállítottunk szomszédos országokba…

– A termelők, amikor erre éppen igény mutatkozott, az úgynevezett szabad piacra szállították a nyerstejet tankos formában Olaszországba, Horvátországba, Romániába, Görögországba, Bulgáriába. Ahova sikerült. 2012-ben, ’13-ban, ’14-ben általában megfelelő áron, mert akkor a klímaváltozás miatt Új-Zélandon is aszály volt, ami jelentősen befolyásolta a világpiacot. Tisztességes, jó áron lehetett eladni a magyar tejet külföldön. Ám közben nőtt a tejtermelés Európában, ami megváltoztatta a piaci viszonyokat. Ma nem kell a tej, van belőle bőven. Az export lehetőségek a tejtermelőknek ma körülbelül 45–50 forintos nyerstej-felvásárlási árat jelentenek. Ha a magyarországi „spot” piacon a kereskedők által felvásárolt nyerstejet kiviszik az országból, mondjuk egy szomszédos országba, netán Szlovákiába, mi itthon a szerződött nyerstejet megvesszük 15–20 forinttal magasabb áron, akkor nyilván a Szlovákiába kivitt alacsonyabb áron felvásárolt „spot” tejből olcsóbb terméket tudnak előállítani, amit ők majd alacsonyabb áron tudnak Magyarországra beajánlani a nagykereskedőknek, kiskereskedőknek. Ez az egyik probléma.

A másik a 2014 augusztusában bevezetett orosz szankciók. Ezt megelőzően az EU nagy tejtermelő tagállamai vaj- és sajtexportjának 40 százaléka Oroszországba ment. Ez a piac megszűnt, és ami ezt tetézte, 2015-ben a kínai felvásárlás is 50 százalékkal visszaesett. Az említett államoknak tehát piacot kellett találni, ahol levezethetik tejtöbbletüket. Egy ilyen „új” piacként találták meg Magyarországot. Mivel nálunk a tejmarketing nem ösztönözte eléggé magyar fogyasztókat arra, hogy hazai terméket fogyasszanak. Nem fejlesztettük kellőképpen az ipart, nem volt innováció a tejtermékek kapcsán, és a kereskedő cégek, illetve külföldi feldolgozóüzemek dömping áron hozzák be ide a termékeket. Az eredmény: 26.-ak vagyunk a 29 tagország versenyében a nyerstej-felvásárlási árban. Miközben a nyerstej előállítási költsége 100–105 forint körül van, a termelő ezért 75 forintot kap kilogrammonként. És ez az ár májusban még tovább fog esni.

– A jövő évre tervezett áfacsökkentés milyen segítséget jelent az ágazatnak?

– Ez egy nagyon pozitív döntés a kormány részéről. Jó ideje annak, hogy a Tej Terméktanács szorgalmazza az áfa 5 százalékra való csökkentését. Pontosabban nem a teljes termékkört, csak a fogyasztói tejekét, vagyis itt kell megtenni az első lépést. Annál is inkább, mivel nálunk az egy főre jutó éves tejfogyasztás 160 liter. Lévén, hogy Magyarországon sok a folyadékként elfogyasztott tej, akár 10 százalékot meg tud takarítani az alacsonyabb áron az a fogyasztó, aki ilyen formán több magyar tejespalackot, üveget vesz majd le a boltok polcairól.
Egyébként az áfacsalás leginkább az UHT-tejekkel sikerült. Az áfacsaló láncolatok hozták be, elsősorban Szlovákiából, Csehországból ezeket a termékeket, és ezek nagymértékben tönkre tették a hazai tejágazatot.

– Nagy bajban vagyunk?

– Igen. A tejipar vonatkozásában meglehetősen. 2013–14-ben, amikor tejhiány volt az egész világon, így Európában is, a magyar termelők exportra szállítottak, éves szinten közel 400 millió liter tejet. Tették ezt azért, meg magasabb árat kaptak érte, ami azzal járt, hogy sem a magyarországi kereskedelmet, sem az itteni tejipart nem voltak képesek a termelők kiszolgálni. Mi ezért javasoltuk a Kormánynak, hogy a hazai nagyvállalati kategória dolgozza föl a hazai ipari nyerstej mintegy 65–70 százalékát.

– Sok ez?

– Nézze, lényegében négy-öt vállalatról van szó, amelyek az élelmiszeripari beruházásoknál az EU-támogatásból kimaradnak. Ez elmúlt öt-tíz évben ez megváltozott. Az EU-s csatlakozást követően, aztán a 2008-as gazdasági válság után némileg átrajzolódott a térkép. A külföldi cégek végiggondolták, hogy nem biztos, hogy itt kell nekik üzemet működtetniük, helyette inkább piacként kell használni Magyarországot, és a terméket kintről kell behozni. A Danone bezárt, az olaszok még 2004-ben elmentek. Az üzemek meghatározó része már magyar tulajdonban van. A fejlesztéshez azonban, miután az elmúlt 20–30 évben nem történt meg, nagyon komoly pénz kellene.

– Hogyan tovább?

– Ahhoz, hogy mi költséghatékonyságban, árakban versenyképesek legyünk, illetve innovatív terméket hozzunk létre, a legmodernebb berendezéseket kellene megvásárolni, másrészt a kapacitást kellene bővítenünk. A helyzet ugyanis az, hogy ma a hazai kereskedelmi láncokat sajt vonatkozásában messze nem tudjuk kielégíteni, a magyar ipar a sajtigénynek 45 százalékát tudja ellátni. Az összes többi importból jön be. Pontosan ezért szorgalmazzuk a fejlesztést, amit saját erőből nyilván nem tudunk megoldani. Ehhez állami forrás kell. Ezért tettünk javaslatot a Kormánynak, hogy az elkövetkezendő időszakban az iparág a nagyvállalati kategóriában, kapjon 50%-os támogatást. A szükséges beruházási nagyságrend a fejlesztésekhez, illetve az európai országokhoz való technikai felzárkózáshoz megközelítőleg 60 milliárd forint.

– És az EU?

– Az EU a nagy tejtermelő országok érdekeit védi leginkább. Ráadásul Magyarországon nem alakult ki erős piacvédelem sem. Ma már külföldről hozzák be a joghurt 75–80 százalékát. Magának a tejágazatnak egyetlen lehetősége van: jó minőségű alapanyagot és abból jó minőségű terméket előállítani. Uniós szakemberek sokszor megfogalmazták, hogy nem értik, miért visszük ki ezt a kiváló tejet tankos tej formájában, és miért nem dolgozzuk fel itthon, és miért kell behozni ennyi importterméket. Éves szinten a magyarországi iparinyerstej-termelés 1,5 milliárd liter körül van, és importból több mint 800 milliót hozunk be. Ahhoz, hogy mi az ágazat helyzetét javítani tudjuk, az említett beruházásokat meg kell csinálni.

– Meg kellett volna csinálni…

– A tejkvóta kivezetése ellenére úgy gondolom, hogy van még remény, tehát 2017. év végéig elég sok fejlesztést végre lehetne hajtani. Magyar tulajdonban három komoly, meghatározó cég van, ezek a SoleMizo Zrt., az Alföldi Tej Kft. és a Tolnatej Zrt. Ez a három cég most a Magyarországon megtermelt nyerstej 70 százalékát vásárolja meg. Ezeket életben kell tartani, mert ha ezek a cégek nem tudnak fejlődni, fejleszteni, akkor az egész ágazat elveszhet.

Az Alföldi Tej Kft. nagyjából tíz évvel ezelőtt, 2005-ban vette át a székesfehérvári üzemet, amely teljesen le volt pusztulva, több mint 400 ember „dolgozott” benne. A havi árbevétele a cégnek 500 millió forint volt, de a havi veszteség 50 és 100 millió között. Tíz év alatt eljutottunk odáig, hogy havi szinten stabilan tudjuk produkálni a 3 milliárdos forgalmat. Ennek a 95 százaléka belföldi késztermék. Nagyon sokat fejlesztettük az üzemet, több mint 6 milliárd forintot költöttünk az üzem kapacitásbővítésére, modernizálására, logisztikai beruházásra. Ma ez az üzem képes 700 ezer liter tejet feldolgozni, és Magyarország legnagyobb tejüzemévé nőtte ki magát. Mivel bővült a tulajdonosi körünk, ezzel együtt az alapanyag-bázisunk is, ezért tavaly megvásároltuk a FrieslandCampinától a debreceni tejüzemét, amit szintén szeretnénk a jövőben fejleszteni.

Ma a nyerstej-felvásárlásunk meghaladja a 320 millió litert, a hazai ipari nyerstej termelésnek közel harminc százalékát az Alföldi Tej vásárolja fel oly módon, hogy nálunk a tagok a tulajdonosok, egyben a beszállítók, ők a tejtermelői ennek a cégnek. Nagyjából hasonlóképpen, mint ahogy mindenhol a világ fejlett területein működik. Ez Magyarországon valahogy nem volt benne a gazdák szemléletében, hogy rendben, megtermelem az alapanyagot, de legyen az üzem az enyém is, mert azon keresztül tudok hatást gyakorolni arra, hogy megkapok-e olyan tejárat, ami lehetővé teszi, hogy valami profit nálam is maradjon.

Pár hete kötöttünk szállítási szerződést egy nigériai kereskedővel, és elvileg júniustól fogunk nekik szállítani 2,8%-os zsírtartalmú UHT-tejet. A szóban forgó vállalkozó megerősítette, hogy nagyon jó a termékünk, összehasonlítva az ottaniakkal magasan azok felett van a minősége. Elmondta, hogy Nigériába nagyon rossz termékeket szállítanak be az EU-ból, irtózatos magas áron. Nigériában több mint 170 millióan élnek, fiatal a lakosság, nagyon fontos lenne, hogy minél több tejterméket fogyasszanak.

Mi most elindulunk ebbe az irányba.

A környező országokban óriási a piacvédelem, nem úgy, mint nálunk. Szlovákiában nem tudnánk eladni egy doboz tejet, egy kiló sajtot sem, ugyanez igaz Ausztriára is. Ahova vihetnénk a termékeinket, ott a multik rendkívül alacsony árat kínálnak érte, így ez az export semmilyen profitot nem termelne sem a feldolgozóiparnak, sem a tejtermelőknek.

Az elmúlt hónapok kormányzati döntései alapján azt látom, hogy a kabinet komolyan gondolja, hogy segíteni kell az ágazatot, és hogy fel kell dolgoznunk ezt a jó minőségű alapanyagot magasabb hozzáadott értékű termékké, és akár még exportálnunk is kell. Remélem, hogy ez konkrétan megvalósul abban, hogy pénzügyi támogatást kap az ipar, és átmeneti segítségként a termelők is, hogy életben tudjanak maradni.

Mélykuti Tibor, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, a céget 2003-ban 23 hajdú-bihari termelő hozta létre, az általuk megtermelt tej közös értékesítésére. Az alapítók közül kilenc ma is tulajdonosa a Kft.-nek. 2005-ben vásárolták meg a Parmalat székesfehérvári, 2015-ben pedig a Friesland Campina debreceni tejüzemét. A Kft. az elmúlt 10 évben 6 milliárd forintot költött fejlesztésekre.

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályaiFejlesztés előtt: Juhok elhelyezése - hagyományos és precíziós megoldásokFejlesztés előtt: Brojleristállók építése

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

A 2024-es globális gabonatermelés előrejelzése megegyezik a 2023-as termeléssel
A FAO legfrissebb, a 2024-es globális gabonatermelésére vonatkozó előrejelzését szeptemberben 2,8 millió tonnával csökkentette, most 2851 millió tonnára szabva, ami majdnem megegyezik a 2023-assal. Az új Gabonakínálati és Keresleti Tájékoztató a módosításokat a durva szemek, köztük a kukorica betakarítási várakozásainak csökkenésével magyarázza, elsősorban az Európai Unióban, Mexikóban és Ukrajnában tapasztalható meleg és száraz időjárás miatt. Eközben a FAO megemelte a 2024-es globális búzatermelésre, valamint a rizsre vonatkozó előrejelzését.
Hatalmas az érdeklődés az élelmiszeripar megújítására
Elsöprő érdeklődéssel zárultak az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztésére kiírt pályázatok. Az agrártárca 150 milliárdos kerettel meghirdetett felhívására több mint 708 milliárd forintnyi igény érkezett be. A nemzeti kormány célja, hogy megújítsa, és hazai kézben tartsa az élelmiszeripart – közölte Nagy István agrárminiszter.
Idén Bock József kapta az MBA Életmű Díját
Az Országház Vadásztermében, idén június 18-án köszöntötték Bock József borászt a család-, és az MBA tagjai, nem utolsó sorban barátai, pályatársai abból az alkalomból, hogy a Magyar Bor Akadémia 2017-ben alapított Életmű Díját a villányi szakembernek adták át. A Magyar Bor Akadémia életműdíját eddig Tiffán Ede, Garamvári Vencel, Szepsy István, Kállay Miklós és Módos Péter nyerte el.
Kiváló minőségű termékeket adnak a fogyasztóknak
Nem láttam még egy helyen annyi kitüntetést, szakmai elismerést, amennyit Babati Zoltán János irodájában. Babati Zoltán 1967 óta dolgozik a húsiparban, és számos szakmai díj mellett 2017-ben elnyerte az Év Élelmiszeripari Vállalkozója díjat is, amely komoly szakmai elismerés. Idén, március 15.-én a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésben részesült. De nem csak a kitüntetések igazolják, hogy a Babati és Társa Kft. tulajdonos-ügyvezetője kiváló húsipari szakember, hanem az életművének tartott kőszegi húsüzemben gyártott, több mint 200 féle hústermék minősége is.
NÉBIH: Újabb termékekkel bővült népszerű lejárati útmutatónk
Néha előfordul a hétköznapokban, hogy lejárt minőségmegőrzési idejű terméket talál valaki a háztartásában, azonban ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az adott élelmiszert ki kell dobni. Ha a terméket bontatlan, sértetlen csomagolásban és a gyártó ajánlásának megfelelő körülmények között tároltuk, valamint kibontás után megfelelőnek ítéljük szín, szag, állag és íz alapján is, akkor akár még hetekkel, hónapokkal a lejárati időt követően is elfogyasztható. De hogy pontosan meddig, az termékkategóriánként eltérő lehet.
A szabolcsi hal jól ismert és keresett a piacokon
Ha a magyar halászati ágazat sikeres személyiségeit, nagy öregjeit kellene felsorolni, akkor Radóczi János neve az elsők között szerepelne. Ismerve a Szabolcsi Halászati Kft. tulajdonosát, ügyvezetőjét, bizonyára tiltakozna ez ellen a besorolás ellen, mert bár mindig sarkos véleménye volt és van a szakmai ügyekben, amelyekre mindig oda kellett és kell ma is figyelni, de sosem kedvelte a rivaldafényt. Radóczi János részéről ez nem valamiféle álszerénység: sokkal inkább abból az életfilozófiából ered, amely az egész életútján vezérelte a 73 éves szakembert.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza