2025. 06. 10., kedd
Margit
Agrometeorológia
növényvédelem
Részletes agrometeorológia
xxx Menü xxx

Mezőgazdasági gépek biztonságos közlekedése

Kategória: Gépesítés | Szerző: Nagy Lajos, Sitkei József, AGROVÉD Kft., 2017/06/17

Közeleg az aratás, hamarosan megjelennek a közutakon a fantasztikus filmekbe illő gépszörnyetegek. Milyen munka- és közlekedésbiztonsági szabályokat szükséges betartani a mezőgazdasági gépek biztonságos üzemeltetése, közlekedése során?

A önjáró kombájnokkal, önjáró zöldtakarmány-szecskázó gépekkel, adapterkocsikkal, traktorral vontatott mezőgazdasági munkagépekkel a telephelyről a munkaterület megközelítésénél, az egyik munkaterületről a másik munkaterületre való áttelepülésnél a közútak igénybevétele is szükséges.

Alapvető előírások, fogalmak

A gépek munkabiztonsági megfelelőségét, a géphez adott EK-megfelelőségi nyilatkozat és a gépen elhelyezett „CE” megfelelőségi jelölés tanúsítja.

A 2006/42/EK irányelv (gépdirektíva), melynek magyarországi bevezető rendelete a 16/2008.(VIII.30.) NFGM rendelet a gépek biztonsági követelményeiről és megfelelőségének tanúsításáról foglalkozik a gépek megfelelőségének tanúsításával.

EK-megfelelőségi nyilatkozat: A gyártó vagy az Európai Gazdasági Térségben letelepedett meghatalmazott képviselője (importőr) írásbeli nyilatkozata arról, hogy a gép vagy a külön forgalmazott biztonsági berendezés megfelel a jogszabályban előírt biztonsági előírásoknak (Rendelet 3. melléklet). Az EK-megfelelőségi nyilatkozatot a géptípuson elvégzett munkabiztonsági vizsgálat, valamint a gyártó által összeállított műszaki dokumentáció teszi megalapozottá.

„CE” megfelelőségi jelölés: A „CE” megfelelőségi jelölést a gyártónak el kell helyezni a gépen. Az előírt formájú jelölés elhelyezhető a gép adattábláján vagy különálló „CE” jelölésű öntapadó matricán.

A közúti közlekedésben időszakosan résztvevő önjáró mezőgazdasági gépek, adapterszállító kocsik közlekedésbiztonsági előírásoknak való megfelelőségét a géptípuson elvégzett közlekedésbiztonsági vizsgálat teszi megalapozottá.
A vizsgálatok elvégeztetése a gyártó vagy az importőr feladata.

A forgalmazónak a gép átadásakor, azzal egy időpontban át kell adni a vevő (üzemeltető) részére:

  • a gép magyar nyelvű használati utasítását;
  • az EK-megfelelőségi nyilatkozatot (a gép típusának és gyártási számának feltüntetésével);
  • a jótállási jegyet vagy garanciajegyet;
  • a forgalmi engedélyt és forgalmi rendszámot (a forgalomban részvevő önjáró gépekre).

Önjáró kombájnok és szecskázógépek

A gépek feleljenek meg a következő előírásokban foglaltaknak:

  • 2006/42/EK irányelv 1. melléklet, illetve a 16/2008.(VIII.30.) NFGM rendelet 1. melléklet követelményei;
  • MSZ EN ISO 4254-7:2010. szabvány követelményei;
  • A honosított harmonizált szabványok követelményei;
  • A 6/1990.(IV.12.) KöHÉM rendelet lassú járműre vonatkozó követelményei.


1. ábra. Kombájnra felszerelt kukorica adapter

Az önjáró kombájnok és az önjáró zöldtakarmány-szecskázó gépek zárt vezetőfülkével, jóváhagyott vezetőüléssel, megfelelő kialakítású kezelőelemekkel, jelzőberendezésekkel ellátottak legyenek.

Az adapterek könnyen, biztonságosan legyenek csatlakoztathatóak a kombájnhoz, illetve könnyen elhelyezhetők és rögzíthetők az adapterszállító kocsin. Az adapter felvételét és lerakását egy személy, a kombájn vezetője tudja biztonságosan elvégezni!

A közúton időszakosan közlekedő önjáró kombájnokra, adapter­szállító kocsikra a lassú jármű kategóriára előírt világító és fényjelző berendezéseket kell felszerelni.

A közúti forgalomban csak a közúti világítóberendezéseket szabad használni, a gépen lévő összes munkahely-megvilágító lámpát le kell kapcsolni.

Az önjáró gépeket üzemi fékberendezéssel és rögzítő fékberendezéssel fel kell szerelni.

Az önjáró kombájnra, önjáró zöldtakarmány szecskázó gépekre típusbizonyítványt (általános forgalomba helyezési engedélyt) lehet kérni az 5/1990.(IV.12.) KöHÉM rendelet alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. A típusbizonyítvány alapján a gépek a műszaki vizsgaállomásokon levizsgáztathatók, forgalmi engedéllyel, forgalmi rendszámmal kerülnek átadásra.

A típusbizonyítvánnyal nem rendelkező gépek egyedi műszaki vizsgáztatással vizsgáztathatók le a műszaki vizsgaállomásokon a közlekedésbiztonsági követelményeknek való megfelelés esetén.

„M” rendszám (zöld rendszám) igénylése: A közutat csak ideiglenesen igénybe vevő mezőgazdasági és erdészeti betakarítógépek, speciális eszközhordó alvázak, rakodók és magajáró technológiai gépek a közutat zöld színű – „M” betűből és hat számjegyből álló – ideiglenes rendszámmal, ahozzá tartozó indítási naplóval, ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel és érvényes felelősségbiztosítással vehetik igénybe. Az „M” rendszám az önkormányzatok okmányirodáitól igényelhető. Az „M” rendszám kiadásának, használatának feltételeit a 326/2011.(XII.28.) Kormányrendelet tartalmazza.


2. ábra. Adaperszállító kocsi

A zöldrendszám több (bejelentett) gépen is alkalmazható, és a gépek üzemeltetője felelős a használatáért, amit az indítási naplóban folyamatosan vezetni kell. Ebből derül ki, hogy adott időpontban melyik gépen és milyen útvonalon használták a rendszámot.

Túlméretes mezőgazdasági gépek közúti közlekedése

A meghatározott méreteket túllépő, illetve a meghatározott tengelyterheléseket meghaladó mezőgazdasági gépek (lassú járművek) túlméretes járművek. A túlméretes járművek közúti közlekedésének feltételeit a 13/2010.(X.5.) NFM számú rendelet tartalmazza.

A túlméretes járművek közúti közlekedése esetén az előírt követelményeket a gép tulajdonosának (üzemeltetőnek) kell megvalósítania, betartania.

A megengedett szélességi méretet (2,55 méter) meghaladó mezőgazdasági járművek közlekedésének szabályai leegyszerűsítve az alábbiakban foglalhatók össze:

  • Nem szükséges a közútkezelő hozzájárulása a meghatározott szélességi méretet maghaladó, mezőgazdasági rendeltetésű, irattal, gépkönyvvel vagy üzemeltetői nyilatkozattal ellátott erőgépekre és vontatmányukra, amelyek így útvonalengedély nélkül vehetnek részt a forgalomban.
  • Amennyiben a mezőgazdasági járművek kezelői nem tudnak felmutatni mezőgazdasági mivoltukat igazoló okiratot vagy a gépre vonatkozó dokumentációt, akkor egy üzemeltetői nyilatkozatot kell magukkal vinniük, amelyben nyilatkoznak, hogy járművük megfelel a fenti rendeletnek, és tartalmaznia kell a jármű/vontatmány valamiféle azonosítóját, mint például a gyártmánya, típusa, alvázszáma, motorszáma, kódszáma.
  • Figyelmeztető jelzést adó berendezés(ek) (sárga villogó) használata kötelező a megengedett szélességi méretet meghaladó járművön vagy járműszerelvényen menet közben oly módon, hogy a sárga villogó fény a szembejövő és a követő forgalom számára egyaránt jól látható legyen.
  • A járművezető köteles az úthasználat megkezdése előtt tájékozódni az útvonalra vonatkozó forgalmi rendről és az aktuális forgalomkorlátozásokról.
  • A járműnek, járműszerelvénynek a közút területének legkisebb igénybevételével kell közlekednie.
  • Amennyiben a jármű vezetője az út vonalvezetése, aktuális forgalomnagysága és az általa vezetett jármű sajátosságai miatt úgy ítéli meg, hogy közlekedése az átlagosnal nagyobb baleseti kockázattal jár, úgy a közúton történő mozgását köteles járműkísérettel is biztosítani. A járműkíséretet oly módon kell ellátni, hogy az a veszélyes, be nem látható, kanyargós útszakaszon „előfutó”, a normál, egyenes útvonal vezetésű szakaszokon kísérő járműként közlekedjen.
  • A járműnek, járműszerelvénynek az úttest menetirány szerinti jobb oldalán úgy kell közlekednie, hogy mellette legalább 3 m széles burkolt úttest szabadon maradjon a mögöttes és a szembejövő forgalom zavartalan elhaladása érdekében. A jármű, járműszerelvény közlekedése során – igény és lehetőség szerint, illetve amennyiben a 3,0 m nem tartható be – félreállással kell biztosítani a forgalom zavartalan továbbhaladását.
  • Kizárólag kísérő járművel lehet közlekedni a 4,5 m szélességet meghaladó járművel/járműszerelvénnyel, továbbá minden lakott területen kívüli, emelt sebességű útszakaszon.
  • A kísérőjárművön kísérés közben kötelező használni a sárga villogót. A sárga villogó felszereléséhez nincs szükség hatósági engedélyre, mivel annak használatát a túlméretes járművek vonatkozásában a 37/2011.(VII.19.) NFM rendelet kötelezővé teszi a közúton való közlekedés során, Használata túlméretes járműveken kötelező, de csak ekkor engedélyezett!
  • A mezőgazdasági vontató, lassú jármű, mezőgazdasági erőgép vagy e járműből és pótkocsiból (vontatmányból) álló járműszerelvény vezetője – mezőgazdasági tevékenység végzése érdekében – a táblával jelzett tilalom ellenére behajthat a tilalommal jelzett útszakaszra, ha a munkavégzés helyének megközelítése érdekében ez elkerülhetetlen, vagy egyéb útvonal választása 50%-ot meghaladó mértékű útvonal-hosszabbodást jelentene, amennyiben a behajtás a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza.
  • A lassú járművel megengedett legnagyobb sebessége 25 km/óra.

1. táblázat. A közúti közlekedésben megengedett méretek
és tömegek

Traktorral vontatott mezőgazdasági munkagépek

A traktorral vontatott mezőgazdasági munkagépek közúti közlekedésének fontosabb követelményei a következők:

  • A traktort és a vontatott mezőgazdasági munkagépet szabványos és biztonságos vonóberendezéssel kell összekapcsolni.
  • A traktor + vontatott munkagép járműszerelvény megengedett maximális méretei közúti közlekedésben:
    – a járműszerelvény hossza: 18,35 m;
    – a járműszerelvény szélessége: 2,55 m;
    – a járműszerelvény magassága: 4,00 m.
    A 2,55 m szélességi méretet meghaladó munkagépek „túlméretes gépek”.
  • Megengedett tömegadatok:
    – S1 kategória: vontatott munkagépek tengelyenkénti megengedett tömegének összege legfeljebb 3500 kg;
    – S2 kategória: a vontatott munkagép tengelyenkénti megengedett tömegének összege meghaladja a 3500 kg-ot.
  • Fékberendezés szükségessége:
    – amennyiben a munkagép tömege nem haladja meg a vontató traktor tömegét, akkor a vontatott munkagépet nem szükséges felszerelni fékberendezéssel;
    – amennyiben a munkagép tömege nagyobb a vontató traktor tömegénél, akkor a vontatott munkagépre átmenő fékberendezést (légfékberendezést vagy hidraulikus fékberendezést) kell felszerelni, mely a traktor üzemi fékberendezésével együtt működtethető.


3. ábra. Kombájn, adapter nélkül

Világító- és fényjelző berendezés: Amennyiben a vontatott munkagép szállítási helyzetben eltakarja a vontató traktor hátsó világító- és fényjelző berendezéseit; vagy hátranyúlása a traktor hátsó kerék leghátsó pontjától mérve nagyobb 1,5 m-nél; vagy a szélességi mérete mindkét oldalon több mint 400 mm-rel szélesebb a vontató traktor hátsó fényjelző berendezésének külső élénél, a vontatott munkagépre – szállítási helyzetben – világító- és fényjelző berendezéseket kell felszerelni. Ezek lehetnek a gépre, az elhelyezési méreteknek megfelelően fixen telepített lámpák és fényvisszavetők, vagy lehet az ún. kitűzhető fényjelző berendezést (KFB) alkalmazni.

A KFB a piros-fehér csíkozású táblából, a táblákon elhelyezett első és hátsó világító- és fényjelző berendezésekből és a munkagépen kialakított tartókonzolokból áll. A világító berendezéseket szabványos csatlakozóvezetékkel és hétpólusú csatlakozóval kell csatlakoztatni a vontató traktor elektromos berendezéséhez.

A KFB-n az első és hátsó lámpák és fényvisszaverők szabványos „E” jóváhagyási jellel ellátottak legyenek. A KFB kialakítását, elhelyezését a vontatott munkagépeken az MSZ-05-10-0107:1986. szabvány tartalmazza.


4. ábra. Szabályos KFB elöl- (a) és hátolnézete (b)

Általánosságban elmondható, hogy a mezőgazdasági gyakorlatban használt vontatott munkagépek nagyobb részénél

  • a gép szélességi mérete nagyobb a megengedett 2,55 mm-nél
  • a gép tömege nem haladja meg a vontató traktor tömegét, így átmenő fékberendezés felszerelése nem szükséges
  • világító- és fényjelző berendezés (KFB) felszerelése szükséges.

A nagyméretű és nagytömegű vontatott munkagépek közúton való közlekedése fokozott figyelmet igényel. A traktorvezető feladata, hogy a traktor és a vontatott munkagép összekapcsolása biztonságos legyen:

  • vonóberendezés összekapcsolása;
  • elektromos világító berendezés összekapcsolása és a lámpák biztonságos működésének ellenőrzése indulás előtt.

A munkagép szállítási helyzetbe felhajtható részeit biztonságosan rögzíteni kell.

Túlméretes járműszerelvény közúti közlekedésekor a fentebb részletezett szabályok betartása szükséges. A túlméretes járműszerelvénynél a „sárga villogó” figyelmeztető lámpát is szükséges használni.

A vontatott mezőgazdasági gépek közúti közlekedésekor a járműszerelvény a lassú járművekre megengedett 25 km/h sebességgel közlekedhet.

A túlméretes, nagy tömegű vontatott munkagéppel mindig a lehető legrövidebb útszakasz igénybevételével kell a közúton közlekedni

Vonatkozó főbb előírások:

6/1990.(IV.12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
MSZ-05-10.0107:1986. Mezőgazdasági munkagépek kitűzhető fényjelző berendezése (visszavont szabvány)
137/2011.(VII.19.) kormányrendelet a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975.(II.5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról
22/2011.(VII.19.) BM rendelet a megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló 12/2007.(III.13.) IRM rendelet módosításáról
37/2011.(VII.19.) NFM rendelet a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010.(X.5.) NFM rendelet módosításáról

Ajánlott kiadványokDr. Hajdú József:
A 21. század traktorai
Dr. Kukovics Sándor szerk.:
A bárány- és juhhús fenntarthatósága
Dr. Bai Attila (szerk.):
A biogáz
Bai Attila - Lakner Zoltán - Marosvölgyi Béla - Nábrádi András:
A biomassza felhasználása

Ez is érdekelhetiA káposztafélék gépi betakarításaParlament előtt a 2025. év adózását meghatározó őszi adócsomagA lovak jólléte: a gondos lótartás eszközei és szabályai

Hírlevél feliratkozás

Legfrisebb cikkekből ajánljuk

A káposztafélék gépi betakarítása
A szabadföldön termesztett zöldségfélék betakarítása a termesztés költségeinek 50-80 %-át is kiteszi, ezért a megfelelően megválasztott gépesítési szint igen jelentős megtakarítást eredményezhet. A betakarítógép alkalmazása azonban – amellett, hogy sokszorosan túlszárnyalja az ember szedési kapacitását – nagy költségigényű, jelentős veszteséggel és rosszabb munkaminőséggel járhat együtt.
MEYER – A válogatás értéket teremt
Az egyre szigorodó előírások és szabványok, valamint az éghajlatváltozás következményei újabb és újabb kihívások elé állítják a termelőket. Manapság megfelelő hozzáadott érték nélkül lehetetlen, vagy csak nyomott áron lehetséges a különböző termények értékesítése. A precíziós tisztítási technológiák fokozott szerepet játszanak a magas minőségű vetőmag előállítása során.
Termelje az áramot is a nappal! Vissza nem térítendő támogatás napelemre az agrár szektorban
Az agrárszektornak ma három dologra lenne leginkább szüksége az eredményes működéséhez: elegendő rendelkezésre álló tőkére a versenyképesség növeléséhez; kiszámíthatóságra és energiabiztonságra a jövőre nézve; illetve megbízható partnerkapcsolatokra a stressz- és kockázatmentes napi munkához.
Bábolnai Gazdanapok 2024 szeptember 5-7. - Együtt a jelen és a jövő – emberekben és gépekben is
A Bábolnai Gazdanapokkal indul a szeptember az agrárszakma számára, a nagy hagyományú rendezvényen egyebek mellett gépbemutatók segítik a gazdálkodókat, hogy jól döntsenek a pályázatok beadásánál. A kiállítás szervezői a fiatalok számára is vonzó programokkal készülnek.
Szentesen jó válaszokat adnak az újabb kihívásokra
Mozgalmas félévet tudhatnak maguk mögött a hazai kertészeti ágazat szereplői, közülük is a DélKerTÉSZ félezer főt számláló közössége. Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ régi-új elnöke a helyi értékek megőrzését tartja az egyik legfontosabb feladatának, ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy a tagsága a legjobb feltételekkel termelje meg a termékeit, mégpedig a környezet megvédésével. Mivel az élet sosem áll meg, az elnökkel bőségesen volt miről beszélgetnünk.
Fejlesztés előtt: Brojleristállók építése
Nem versenyképes a hazai baromfi ágazat. A termelők nagy része alacsony hatékonysággal dolgozik, ennek egyenes követkeménye a szerény jövedelem. Elavultak, korszerűtlenek a telepek, a berendezések. A brojler férőhelyek több mint harmadának alacsony színtű a műszaki állapota, nem felelnek meg a versenyképesség feltételeinek. Így hiába világszínvonalú a magyarországi brojler genetika, a termelésben ezt a potenciált nem képesek kihasználni.A várva várt állami támogatások sikerének egyik feltétele a telepek korszerűsítése, versenyképessé tétele. Ehhez ad gyakorlati szakmai tanácsokat a legnagyobb magyar integrátor, Bárány László által szerkesztett Versenyképes brojlerhízlalás című szakkönyv, amely csak a szaktudas.hu oldalon érhető el.

Találja meg az Önnek való tartalmat

2014-2025 © Agrárium7   –   Minden jog fenntartva.

Tanulmány letöltése X

A kiválasztott tanulmány letöltése ingyenes, ám feliratkozáshoz kötött. Kérjük válassza ki az Önnek megfelelő opciót az alábbiak közül.

Tanulmány letöltése » feliratkozás X

« vissza

Tanulmány letöltése » ellenőrzés X

Ehhez az e-mail címhez nem tartozik aktív feliratkozó. Kérjük, ellenőrizze, hogy azt az e-mail címet adta e meg, amivel feliratkozott hozzánk. Amennyiben új e-mail címmel szeretne regisztrálni, kattintson az alsó "vissza" gombra.

A tanulmány letöltése elindult! » letöltés újra

Kérjük, e-mail címe megadásával erősítse meg, hogy Ön már feliratkozott az Agrárium7 hírlevél listájára, ami után a választott tanulmány automatikusan letöltésre kerül.

« vissza